Jak rozliczyć wydatki na ogrodzenie budynku magazynowego
Koniec umowy najmu może się wiązać z koniecznością dokonania wzajemnych rozliczeń między stronami tej umowy, a w konsekwencji dodatkowo z rozliczeniami w VAT. W praktyce spotykamy różne sytuacje, np. wiążące się ze sporami między stronami, rozliczeniem nakładów i ulepszeń, różnymi świadczeniami odszkodowawczymi itp. Większość z nich może spowodować obowiązek rozliczeń VAT zarówno po stronie najemcy
Pozostawienie przez spółkę bez wynagrodzenia nakładów poczynionych w wynajmowanym lokalu w momencie zakończenia umowy najmu nie podlega opodatkowaniu VAT. Do uznania nieodpłatnego świadczenia usług za świadczenia podlegające opodatkowaniu VAT konieczne jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: brak związku nieodpłatnych usług z prowadzeniem przedsiębiorstwa oraz zaistnienie prawa do obniżenia podatku
Najemcy lokali przeznaczonych na cele działalności gospodarczej, poza opłacaniem czynszu, ponoszą też wydatki związane z bieżącym korzystaniem z lokalu, takie jak np. dostawa wody, energii elektrycznej, wywóz śmieci, kaucja czy nakłady na ulepszenie lokalu. O ile kwestia opodatkowania najmu podatkiem VAT nie jest szczególnie problematyczna – wynajem lokali niemieszkalnych opodatkowany jest bowiem stawką
Prowadzimy niewielką sieć sklepów z odzieżą sportową. Wszystkie nasze sklepy znajdują się w wynajmowanych lokalach. Otwierając nowy punkt, za zgodą wynajmującego dokonujemy modernizacji pomieszczeń w celu przystosowania ich do naszych potrzeb. Wartość nakładów na modernizację wynosi każdorazowo ok. 50 000 zł (netto). Ponoszone nakłady traktujemy jak inwestycje w obcych środkach trwałych i dokonujemy
W 1985 r. spółdzielnia otrzymała grunty w trwały zarząd od gminy. W decyzji wskazano, że jest to teren niezabudowany z przeznaczeniem pod budowę drogi dojazdowej do spółdzielni. Droga dojazdowa wraz z chodnikami została wykonana i oddana do użytku w 1989 r. Figuruje w ewidencji środków trwałych jako budowla. Droga jest udostępniana zarówno do użytku spółdzielni, jak i dla innych użytkowników. Droga
System VAT umożliwia podatnikom nabywającym towary w celu wykonywania czynności opodatkowanych odliczenie podatku naliczonego. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Już czytając ten przepis, można zauważyć, że podatnik
Od września 2009 r. samodzielnie jako osoba fizyczna prowadzę pub "A" (prowadzę pkpir oraz rozliczam VAT). Od marca 2011 r. jestem wspólnikiem w spółce cywilnej pub "B" (posiadam 50% udziałów), drugi wspólnik to obca niespokrewniona ze mną osoba (spółka prowadzi pkpir oraz jest podatnikiem VAT). Spółka cywilna pub "B" prowadzi działalność gospodarczą w wynajętym lokalu. Od marca do końca sierpnia 2011
Jak ustalić podstawę opodatkowania, gdy dzierżawca odkupuje od nas dzierżawione grunty wraz z budynkami, które sam wybudował w okresie dzierżawy? Czy wartość budynków powinna być wliczona do podstawy opodatkowania? Czy można zastosować stawkę jak do budynków?
Przez 6 lat dzierżawiłem nieruchomość, która służyła mi do prowadzenia działalności gospodarczej. W tym czasie wymieniłem instalację elektryczną i sanitarną, wszystkie okna i ociepliłem budynek. W sumie wartość poniesionych przeze mnie nakładów oceniam na 100 000 zł. Po zakończeniu dzierżawy chciałbym odzyskać swoje pieniądze. Kto powinien mi je zwrócić, skoro w trakcie dzierżawy zmienił się właściciel
Spółka z o.o. będąca najemcą nieruchomości poczyniła nakłady na ulepszenie tej nieruchomości. Po ustaniu umowy najmu wynajmujący zapłacił spółce za poczynione nakłady. Czy kwota tej zapłaty stanowi dla spółki przychód, a jeżeli tak, to czy kwota wydatków poniesiona na te nakłady pomniejszona o dokonane odpisy amortyzacyjne jest kosztem uzyskania tego przychodu?