Jak rozliczyć w VAT i CIT zakup usług promocyjno-reklamowych w ramach sponsoringu właściwego
Firma sponsoruje drużynę piłkarską. W ramach sponsoringu finansuje jej zakup strojów i sprzętu sportowego z logo firmy. Drużyna piłkarska w zamian za to udostępnia zdjęcia drużyny w ww. strojach sportowych na swoim profilu w mediach społecznościowych oraz wymienia firmę jako sponsora w mediach społecznościowych i na swojej stronie internetowej. Sponsor nie otrzymuje jednak za to żadnej faktury za reklamę
Prawo podatkowe - a w szczególności jego interpretacja - przewiduje korzystniejsze rozwiązania, jeżeli sponsor uzyskuje świadczenia wzajemne od sponsorowanego, niż w przypadku nieekwiwalentnych form wsparcia
Jedną ze stosowanych przez przedsiębiorców form promocji jest tzw. sponsoring. Pozwala on przedsiębiorcom zarówno reklamować swoją działalność, jak i wspierać wybrany cel. Sponsorzy mogą nie tylko rozliczyć wydatki na sponsoring w kosztach podatkowych, ale i skorzystać z ulgi podatkowej wprowadzonej 1 stycznia 2022 r.. W opracowaniu przedstawiamy skutki podatkowe oraz ewidencję księgową działań sponsoringowych
Sponsoring jest umową nienazwaną, na podstawie której sponsor zobowiązuje się do przekazania funduszy, towarów albo wykonywania usług na rzecz sponsorowanego. Ten zaś zostaje zobowiązany do zareklamowania sponsora bądź wykorzystania otrzymanych funduszy w konkretny sposób. Sponsoring obejmuje wszystkie przedsięwzięcia zgodne z prawem, które zapewniają realizację celów wynikających z planu marketingowego
Czym różni się sponsoring od reklamy i od darowizny? Czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a jeżeli tak, to według jakiej stawki?
Umowa sponsoringu należy do umów nienazwanych, czyli takich umów, które nie zostały uregulowane w krajowych przepisach prawa cywilnego. W rezultacie konstrukcja tej umowy opiera się na zasadzie swobody umów, która wynika z przepisu art. 353¹ ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 459 ze zm. (dalej: k.c.). Przepis ten stanowi, że strony zawierające umowę mogą ułożyć
Czy prawidłowe jest obciążenie sponsora konkursu przez jego organizatora notą obciążeniową w wartości brutto przekazanych nagród? Schemat rozliczeń wygląda następująco: ● organizator nabywa nagrody, a następnie odlicza VAT naliczony, ● organizator obciąża sponsora fakturą VAT za usługę, notą obciążeniową za kupione nagrody, ● wydając nagrody osobom fizycznym, organizator nalicza VAT należny.
Na rynku funkcjonuje wiele podmiotów, które z założenia tworzone są w innych celach niż wykonywanie działalności gospodarczej. Są to m.in. kluby sportowe, fundacje, stowarzyszenia. Środki na swoją działalność pozyskują one m.in. od sponsorów. W tym celu zawierają umowy tzw. sponsoringu.
Spółka akcyjna jest wyłącznym dystrybutorem na terenie Polski ekskluzywnej odzieży jednej z firm wchodzących na rynki Europy Zachodniej. W celu kształtowania wizerunku marki zamierza przekazywać nieodpłatnie nabywane przez siebie poszczególne egzemplarze odzieży na rzecz znanych osób publicznych (aktorów, sportowców, gwiazd estrady etc.), którzy zobowiązują się do ich używania (tzw. ambasadorzy marki
Firma wpłaciła określoną kwotę na organizację festynu gminnego. Jak rozliczyć ten wydatek w kosztach firmy? Czy firma jest z tego tytułu podatnikiem VAT? Nie otrzymaliśmy żadnego dokumentu.
Sponsoring stał się popularną formą reklamowania przez podmioty gospodarcze. Działania podejmowane w ramach sponsoringu zmierzają bezpośrednio do podniesienia prestiżu sponsora, a co za tym idzie - do zwiększenia przychodu jego firmy, z tym jednak zastrzeżeniem, że sponsoring nie wpływa na popyt w sposób tak bezpośredni i daleki jak sama reklama. Jakie warunki muszą być spełnione, żeby wydatki na sponsoring
W poprzednim numerze Poradnika opisywaliśmy zasady zawierania umów sponsorskich oraz prawa i obowiązki organizacji, wynikające z umowy ze sponsorem. Poniżej wyjaśniamy, jak wygląda kwestia odpowiedzialności z tytułu takich umów oraz kwestie rozliczeń podatkowych.
Organizacje pozarządowe korzystają z różnorodnych źródeł finansowania działalności statutowej. Każda z form finansowania wiąże się jednak z określonymi ograniczeniami. Nie wszystkie też źródła dostępne są dla wszystkich rodzajów organizacji. Ale, przede wszystkim, wiele podmiotów nie zdaje sobie sprawy z tego, z jakich sposobów zdobywania pieniędzy najlepiej skorzystać w danej sytuacji. Ciągle niewystarczająco
Chcemy zawrzeć umowę sponsoringową z instytucją, która nie wystawia faktur VAT. Nasza spółka przekazuje tej instytucji towary w zamian za usługi reklamowe. W jaki sposób rozliczyć te transakcje od strony VAT?
Firma zakupiła i przekazała klubowi sportowemu w ramach sponsoringu puchary jako nagrody za udział w zawodach sportowych. W zamian klub sportowy będzie reklamował firmę podczas meczu piłkarskiego (zastanie wywieszone logo sponsora). Czy klub powinien opodatkować tę transakcję, czy jest ona zwolniona z VAT?