Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2012-09-15

Część VI. Sponsoring

Organizacje pozarządowe korzystają z różnorodnych źródeł finansowania działalności statutowej. Każda z form finansowania wiąże się jednak z określonymi ograniczeniami. Nie wszystkie też źródła dostępne są dla wszystkich rodzajów organizacji. Ale, przede wszystkim, wiele podmiotów nie zdaje sobie sprawy z tego, z jakich sposobów zdobywania pieniędzy najlepiej skorzystać w danej sytuacji. Ciągle niewystarczająco wykorzystaną formą finansowania sektora pozarządowego jest nawiązanie współpracy ze sponsorami. Warto zatem wiedzieć, na czym polega sponsoring, a także, z jakimi obowiązkami i ograniczeniami się on wiąże.

ŹRÓDŁA FINANSOWANIA DZIAŁAŃ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH

W potocznym rozumieniu sponsoring utożsamiany jest często z darowizną. Takie rozumienie pojęcia sponsoringu jest jednak błędne. O ile bowiem darowizna jest czynnością jednostronną, ukierunkowaną na osiągnięcie korzyści jedynie przez obdarowanego, o tyle sponsoring definiuje się w prawie jako odpłatne przysporzenie majątkowe wyrażające się w pieniądzach, rzeczach lub usługach, dokonywane przez firmę, osobę prywatną, instytucję itp. (sponsora) na rzecz osoby fizycznej, organizacji, instytucji itp. (sponsorowanego), w celu wykonania przez niego czynności określonych w umowie sponsoringu.

Umowa sponsoringu zobowiązuje do określonych czynności zarówno sponsora, jak i sponsorowanego. Sponsor przekazuje sponsorowanemu fundusze lub wsparcie logistyczne, techniczne, doradcze itd., a w zamian sponsorowany zamieszcza informacje o sponsorowaniu danego przedsięwzięcia przez sponsora. Sponsoring daje więc korzyści także sponsorowi. Sponsoring nie musi być zatem wcale związany z działalnością charytatywną. Sponsor angażuje się bowiem w dane przedsięwzięcie nie dlatego, że mu się ono podoba, czy dlatego, że wiąże się z nim realizacja szczytnych celów, ale dlatego, że chce zyskać na prestiżu i popularności - a tym samym zwiększyć swoje obroty.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00