Porada
Część VII. Sponsoring
W poprzednim numerze Poradnika opisywaliśmy zasady zawierania umów sponsorskich oraz prawa i obowiązki organizacji, wynikające z umowy ze sponsorem. Poniżej wyjaśniamy, jak wygląda kwestia odpowiedzialności z tytułu takich umów oraz kwestie rozliczeń podatkowych.
ŹRÓDŁA FINANSOWANIA DZIAŁAŃ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Z odpowiedzialnością oraz obowiązkami wobec urzędu skarbowego wiąże się kwestia odpowiedniego zakwalifikowania umowy sponsorskiej. Bardzo często błędnie traktowana jest ona bowiem jako zwykła reklama dla sponsora i przychód z reklamy dla sponsorowanej organizacji.
Sponsoring a reklama
Zarówno reklama, jak i sponsoring są narzędziami komunikacji reklamującego (sponsora) z określoną grupą odbiorców. Różnica polega na odmiennych technikach tej komunikacji i formach (charakterze, treści) wypowiedzi, jakie docierają do odbiorcy. Bezpośrednim celem reklamy jest promocja określonego produktu lub usługi. Natomiast celem sponsoringu jest komunikacja sponsora ze swymi klientami za pośrednictwem sponsorowanego.
Z ORZECZNICTWA
(...) reklamę stanowią zawsze informacje o konkretnych towarach, o ich zaletach, wartościach i możliwościach nabycia, przekazywane bliżej nieokreślonemu klientowi, mające na celu zachęcenie go do kupna. Bezpośrednim celem sponsorowania jest natomiast kształtowanie wizerunku sponsora, jego pozytywnego postrzegania przez odbiorców czy wzrost społecznego prestiżu. Finansując społecznie akceptowane cele, sponsor oddziaływuje na konsumenta pośrednio, nie przez produkt, lecz przez obraz przedsiębiorstwa jako całości. Toteż sponsoring - w przeciwieństwie do klasycznie pojmowanej reklamy (określanej mianem bezpośredniej) - jest nazywany reklamą pośrednią.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right