Radny na zwolnieniu lekarskim nie ma prawa do diety
Szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) może z urzędu (czyli z własnej inicjatywy) zmienić wydaną wcześniej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) interpretację indywidualną. Dzieje się tak, jeśli stwierdził jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Szef KAS nie jest w tym zakresie
Kalendarium wydarzeń listopad 2023 r.
W wyroku z 11 lipca 2018 r. (II PK 175/17) Sąd Najwyższy uznał, że pracownikowi, który podlega ochronie w czasie obniżonego wymiaru czasu pracy w związku z prawem do urlopu wychowawczego, nie przysługuje wynagrodzenie za cały okres pozostawania bez pracy w razie bezzasadnego rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia. W takim przypadku pracownik ma prawo maksymalnie do 3-miesięcznego wynagrodzenia
Członkowie rady stowarzyszenia otrzymują od 2012 r. miesięczne diety. Czy funkcję członka rady stowarzyszenia można potraktować jako "pełnienie obowiązków społecznych i obywatelskich" i czy w związku z tym diety będą korzystać ze zwolnienia podatkowego? Według statutu rada jest organem stanowiącym, opiniującym i sprawującym nadzór i kontrolę nad działalnością stowarzyszenia.
Jak należy opodatkowywać diety otrzymywane przez członków rady stowarzyszenia? Czy są to przychody z działalności wykonywanej osobiście, czy traktować je jako przychody z innych źródeł? Czy należy wypłacać dietę w całości (w wysokości 170 zł brutto) za jedno posiedzenie rady, a po zakończeniu roku podatkowego wystawić informację PIT-8C dla każdego członka rady (wtedy każdy z nich rozliczy się samodzielnie
Niemiecki Urząd Celny uznał w październiku 2015 r., że do niemieckiej płacy minimalnej (MiLoG) można wliczyć, oprócz wynagrodzenia, diety i ryczałt za nocleg. Stanowisko to powoduje mniej dotkliwy dla pracodawców wzrost kosztów związanych z wynagradzaniem pracowników-kierowców ciężarówek załadowywanych i rozładowywanych na terenie Niemiec.
Podróże służbowe są elementem organizacji pracy u większości pracodawców. Z rozliczeniem delegacji wiążą się jednak liczne problemy - poczynając od kwalifikacji danego wyjazdu jako podróży, poprzez kwestie naliczania oraz wypłaty poszczególnych świadczeń dla pracowników i osób zatrudnionych na innej podstawie niż stosunek pracy, kończąc na rozliczaniu czasu pracy podczas delegacji. W artykule odpowiadamy
Od 1 marca 2013 r. zmieniły się zasady rozliczania podróży służbowych. W wyniku nowelizacji przepisów wzrosły kwoty diet krajowych oraz diet za podróże zagraniczne w poszczególnych państwach. Ponadto wprowadzono zasadę obniżania procentowego diety za podróże krajowe w przypadku zapewnienia pracownikowi posiłków, tj. śniadań, obiadów i kolacji.
Możliwość zaliczania diet i ryczałtów za nocleg dla kierowców zatrudnionych w ramach stosunku pracy do kosztów działalności nie powinna w zasadzie powodować wątpliwości. O ile kwalifikacja kosztowa diet nie przysparza zastrzeżeń, o tyle w odniesieniu do ryczałtu za nocleg organy podatkowe przyjmują w tej kwestii nadal dość restrykcyjne stanowisko.
Na podstawie uchwały walnego zgromadzenia członków stowarzyszenia ustalono diety dla członków rady stowarzyszenia - w wysokości 150 zł za posiedzenie. Osoby te nie osiągają innych przychodów ze stowarzyszenia i nie jest z nimi zawarta żadna umowa cywilnoprawna ani umowa o pracę. Według statutu stowarzyszenia rada jest organem opiniującym projekty, które ma podjąć stowarzyszenie, jak też opiniującym
Pracownik odbywający na polecenie pracodawcy podróż służbową ma prawo do określonych należności, które mają mu zrekompensować wyższe wydatki związane z pracą i utrzymaniem na wyjeździe. Niestety, w praktyce zarówno interpretowanie okoliczności, w których te należności przysługują, jak i wyliczanie ich wysokości przysparza zakładom pracy sporo problemów i wywołuje niemało wątpliwości. W dużej mierze
Na podstawie uchwały walnego zgromadzenia stowarzyszenia ustalono diety dla członków zarządu (w wysokości 130 zł za posiedzenie) oraz dla członków rady stowarzyszenia (w wysokości 180 zł miesięcznie). Osoby te nie osiągają innych przychodów ze stowarzyszenia i nie jest z nimi zawarta żadna umowa cywilnoprawna ani umowa o pracę. Czy takie rozwiązanie jest prawidłowe? Jak należy opodatkować te przychody