Jak skorygować składki ZUS i podatek za zleceniobiorcę, którego umowa została uznana przez ZUS za sprzeczną z prawem
U jednego z naszych pracowników po raz trzeci występuje przerwa w niezdolności do pracy przekraczająca 60 dni. Czy to powoduje każdorazowe ustalenie nowego okresu zasiłkowego i prawa do zasiłku chorobowego? Jakie zasady obowiązują w tym zakresie?
Pracownikowi, który uległ wypadkowi w drodze do lub z pracy, przysługuje od pierwszego dnia powstałej z tej przyczyny niezdolności do pracy wynagrodzenie chorobowe, a po wyczerpaniu przysługującego limitu - zasiłek chorobowy. Jeżeli po wykorzystaniu zasiłku za maksymalny okres pracownik jest nadal niezdolny do pracy, jednak rokuje odzyskanie zdolności do pracy, może ubiegać się o świadczenie rehabilitacyjne
Do przeprowadzenia kontroli prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich i ich kontroli formalnej jest uprawniony ZUS i płatnicy składek, którzy zgłaszają do ubezpieczenia chorobowego co najmniej 21 ubezpieczonych. W przypadku gdy ubezpieczonych jest mniej, kontrolę przeprowadza ZUS, także na wniosek płatnika składek, który nie ma takiej możliwości.
Zasiłki z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych ubezpieczeni podlegający ubezpieczeniu chorobowemu otrzymują od pracodawcy będącego ich płatnikiem w terminie wypłaty wynagrodzeń za pracę. Jednak zdarzają się przypadki, gdy zasiłki nie zostają wypłacone z przyczyn dotyczących ubezpieczonych, w tym z ich winy, a także z winy płatnika zasiłków lub w wyniku jego błędu. Jeżeli świadczenia te nie uległy przedawnieniu
Obok ustawy zasiłkowej, regulującej zasady ustalania podstawy wymiaru zasiłków, istotne znaczenie w tym zakresie mają też postanowienia wewnątrzzakładowe (najczęściej regulamin wynagradzania lub układ zbiorowy pracy) obowiązujące u płatnika składek. Z treści tych postanowień jednoznacznie powinno wynikać: w szczególności czy dany składnik wynagrodzenia (od którego odprowadzono składkę chorobową) przysługuje
Pracodawca będący płatnikiem zasiłków może skontrolować chorego pracownika w zakresie prawidłowości wykorzystywania przez niego zwolnienia lekarskiego. Epidemia nie odebrała płatnikom tego uprawnienia. Przeprowadzenie kontroli nie wymaga powiadomienia ZUS ani sanepidu.
Niezdolność do pracy z powodu choroby stwierdza zaświadczenie lekarskie lub wpis na PUE ZUS o objęciu obowiązkową izolacją domową lub kwarantanną. Nie zawsze jednak na podstawie wskazanych dokumentów i informacji ubezpieczonym będzie przysługiwać świadczenie chorobowe. Okolicznościami, które mogą pozbawić prawa do zasiłku chorobowego, są m.in. nabycie za czas choroby wynagrodzenia za pracę, kontynuacja
Podstawę wymiaru zasiłku przysługującego pracownikom wynagradzanym wyłącznie zmiennymi składnikami, najczęściej prowizyjnie lub akordowo, należy ustalać według ogólnych zasad, czyli z pełnych miesięcy ubezpieczenia i z okresu nie dłuższego niż 12 miesięcy. Ponadto w przypadku nieprzepracowania przez takich pracowników pełnego okresu uwzględnianego w podstawie zasiłkowej nie powinno się przyjmować wynagrodzenia
Osoby ubezpieczone będące m.in. pracownikami czy zleceniobiorcami odbywające obowiązkową kwarantannę mogą za zgodą podmiotów je zatrudniających wykonywać w tym okresie pracę w trybie zdalnym. Wówczas za ten czas mają prawo do wynagrodzenia za pracę. W przeciwnym wypadku, jeżeli objęte są ubezpieczeniem chorobowym, otrzymają świadczenie chorobowe. Pracy nie mogą świadczyć, nawet za zgodą zatrudniającego
Osobie uprawnionej do świadczeń chorobowych i z tytułu macierzyństwa w czasie obniżenia wymiaru czasu pracy lub zmiany w sposób niekorzystny warunków jej zatrudnienia z powodu epidemii płatnik zasiłków powinien ustalić podstawę wymiaru ww. świadczeń zgodnie z ustawą covidową. Nie należy w tym przypadku stosować art. 40 ustawy zasiłkowej. Zatem przy zmianie etatu podstawa zasiłkowa nie jest ustalana
Prawo do zasiłku macierzyńskiego jest uzależnione od posiadania tytułu do ubezpieczenia chorobowego (m.in. zatrudnienie w ramach stosunku pracy lub cywilnoprawnego). Nie ma znaczenia rodzaj tego ubezpieczenia (obowiązkowe lub dobrowolne). Nie jest też wymagany okres wyczekiwania na zasiłek macierzyński. Wystarczające jest samo podleganie ubezpieczeniu chorobowemu w dniu urodzenia dziecka lub jego przyjęcia
Płatnicy składek będący płatnikami zasiłków często mają wątpliwości związane z ustalaniem prawa do zasiłków i ich wysokości. Przepisy nie rozstrzygają bowiem wprost wielu zagadnień z tym związanych. Dodatkową trudnością w stosowaniu regulacji ustawy zasiłkowej jest brak jednolitości interpretacyjnej. W opracowaniu zwrócono uwagę na nietypowe przypadki, jakie pojawiają się w praktyce płatników składek
Od 12 marca 2020 r. są zamknięte szkoły, przedszkola i żłobki. Rodzice dzieci, które uczęszczają do tych placówek i które nie ukończyły 8 lat, mają prawo do dodatkowych 28 dni na opiekę nad nimi w tym czasie. W przypadku starszych dzieci rodzice również mogą uzyskać zasiłek opiekuńczy. Jest to jednak możliwe w przypadku choroby takiego dziecka, a zasiłek opiekuńczy przysługuje wówczas na ogólnych zasadach
Zasady ustalania prawa do świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, ich wysokość i podstawy wymiaru dla pracowników samorządowych określają ogólne przepisy w tym zakresie, czyli ustawa zasiłkowa. Na wysokość zasiłków przysługujących pracownikom samorządowym mają wpływ także różnego rodzaju dodatki, nagrody i premie, których zasady przyznawania i wypłaty są uregulowane