Przekroczenia limitów składkowo-podatkowych w 2024 r. – konsekwencje dla pracodawcy
W procesie rozliczeń płacowych pracodawcy muszą zwracać szczególną uwagę m.in. na roczny limit dotyczący podstawy wymiaru składek emerytalno-rentowych oraz próg podatkowy. W 2024 r. kwoty te wynoszą odpowiednio 234 720 zł oraz 120 000 zł. Po ich przekroczeniu płatnik powinien zaniechać do końca grudnia danego roku dalszego naliczania i odprowadzania do ZUS składek emerytalno-rentowych, składki na FEP oraz zastosować wyższy próg podatkowy do obliczania wynagrodzenia.
Limity składkowo-podatkowe są istotne nie tylko z punktu widzenia rozliczeń wynagrodzenia za pracę, ale mają znaczenie również przy ustalaniu podstawy wymiaru świadczeń chorobowych i wysokości potrąceń dokonywanych z wynagrodzenia za pracę.
Limit 30-krotności
Ustawodawca ustanowił roczne ograniczenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Odpowiada ono kwocie 30-krotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy, określonego w ustawie budżetowej, ustawie o prowizorium budżetowym lub ich projektach. Jeśli odpowiednie ustawy nie zostały uchwalone, wówczas wynagrodzenie to ustala się na podstawie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z trzeciego kwartału roku poprzedniego (art. 19 ust. 1 ustawy systemowej). W efekcie wskazany roczny limit w 2024 r. to 234 720 zł, co wynika z wyliczenia: 30 x 7824 zł.
Limitu 30-krotności nie stosuje się przy ustalaniu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe, wypadkowe oraz ubezpieczenie zdrowotne. Nie stosuje się go również przy ustalaniu podstawy wymiaru składek na FP wraz z FS i FGŚP.
Gdy podlegający składkom ZUS przychód ubezpieczonej osoby przekroczy w trakcie roku limit, o którym mowa wyżej, płatnik powinien zaniechać do końca grudnia danego roku dalszego naliczania i odprowadzania do ZUS składek emerytalno-rentowych oraz składki na Fundusz Emerytur Pomostowych (FEP). Reguły tej nie stosuje się zaś do pozostałych należności składkowych, gdyż należy je odprowadzać na ogólnych zasadach mimo wspomnianego limitu.
Od nadwyżki ponad kwotę rocznego limitu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie należy opłacać za ubezpieczonego składek na te ubezpieczenia.
Odnośnie do omawianego przekroczenia:
uwzględnia się oskładkowany przychód uzyskany w konkretnym roku, licząc go narastająco, począwszy od stycznia,
decydująca jest data wypłaty określonych ozusowanych świadczeń, nie zaś okres, za który one przysługują.
Zdaniem ZUS, przy ustaleniu, czy nastąpiło przekroczenie rocznej kwoty podstawy wymiaru składek, uwzględnia się podstawę wymiaru składek ze wszystkich tytułów do ubezpieczeń, tj. umowy o pracę, umowy zlecenia, od których są opłacane składki na ubezpieczenia społeczne. Nie ma przy tym znaczenia, czy ubezpieczenia z danego tytułu były obowiązkowe, czy też ubezpieczony przystąpił dobrowolnie do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych.
Informację o przekroczeniu w przypadku danego ubezpieczonego rocznego ograniczenia podstawy wymiaru składek pracodawca może uzyskać z:
oświadczenia ubezpieczonego, jeżeli do opłacania za niego składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe jest zobowiązany więcej niż jeden płatnik – w takiej sytuacji w raporcie imiennym ZUS RCA składanym za ubezpieczonego, którego dotyczy przekroczenie, w polu 02 bloku III.B należy podać kod 1,
własnej dokumentacji płacowej – wówczas w raporcie imiennym ZUS RCA składanym za ubezpieczonego, którego dotyczy przekroczenie, w polu 02 bloku III.B należy podać kod 2,
informacji uzyskanej z ZUS – w raporcie imiennym ZUS RCA składanym za ubezpieczonego, którego dotyczy przekroczenie, w polu 02 bloku III.B należy podać wówczas kod 3.
Aby ustalić przekroczenie rocznej granicy podstawy wymiaru składek, można także zwrócić się do ZUS na wniosku RRP. Wniosek można złożyć elektronicznie za pośrednictwem PUE ZUS albo osobiście w placówce ZUS bądź przesłać pocztą.
Wzór wniosku RRP znajduje się na stronie z e-wydaniem MPPiU www.inforlex.pl/ewydania.
Informowanie o przekroczeniu rocznego limitu składek
Zasadniczo to na płatniku składek spoczywa obowiązek kontrolowania, czy roczny przychód zatrudnionego nie przekroczył pułapu 30-krotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej. Jeżeli jednak pracownik ma kilku pracodawców, wówczas to on sam powinien kontrolować przyrost podstawy wymiaru składek w trakcie roku kalendarzowego i czuwać nad tym, by od jego należności nie potrącono zbyt dużej kwoty składek emerytalno-rentowych. Aby tak się nie stało, o ewentualnym osiągnięciu górnego pułapu podstawy wymiaru składek musi on powiadomić wszystkich swoich płatników (art. 19 ust. 6 ustawy systemowej). W tym zakresie pracodawca powinien dla celów dowodowych wymagać formy pisemnej.
Jeżeli ubezpieczony jest zatrudniony w kilku firmach, zobowiązany jest zawiadomić wszystkich płatników o przekroczeniu kwoty rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.
Co ważne, za skutki błędnego zawiadomienia o przekroczeniu rocznego limitu powodującego nieopłacenie należnych składek odpowiada ubezpieczony. W związku z tym pracodawca może wymagać od niego spłacenia całości zadłużenia, w tym odsetek za zwłokę (§ 10 rozporządzenia składkowego).
Anna K. jest zatrudniona w firmie konsultingowej. Jej miesięczne wynagrodzenie wynosi 23 000 zł. Od początku roku do listopada 2024 r. jej wynagrodzenie wyniesie 253 000 zł.
W tym przypadku ustalono kwotę przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek w następujący sposób:
253 000 zł – 234 720 zł = 18 280 zł.
W celu ustalenia kwoty wynagrodzenia, od której powinny być naliczone składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za listopad, należy pomniejszyć kwotę miesięcznego wynagrodzenia o kwotę przekroczenia rocznego limitu:
23 000 – 18 280 zł = 4720 zł.
Zatem pracodawca powinien naliczyć składki emerytalno-rentowe za listopad 2024 r. od kwoty 4720 zł. Natomiast przy ustalaniu podstawy wymiaru pozostałych składek trzeba uwzględnić kwotę 23 000 zł.
Limit podstawy wymiaru składek przy zatrudnieniu u dwóch pracodawców
Jeśli dana osoba jest zatrudniona w dwóch firmach, wówczas do ustalenia właściwej podstawy składek na ubezpieczenia społeczne przez oba podmioty może posłużyć następujący wzór:
x = (a × c) : b
gdzie:
a – łączna kwota przekroczenia ograniczenia podstawy składek u obydwu pracodawców w miesiącu, w którym nastąpiło przekroczenie,
b – łączna kwota przychodu osiągnięta u obydwu pracodawców w miesiącu, w którym nastąpiło przekroczenie,
c – przychód osiągnięty u danego pracodawcy w miesiącu, w którym nastąpiło przekroczenie,
x – wartość przekroczenia kwoty granicznej przez ubezpieczonego za dany miesiąc u danego pracodawcy.
29-letnia mieszkanka Gdańska jest zatrudniona w dwóch spółkach: A i B, w których w listopadzie 2024 r. złożyła pisemne oświadczenia, że jej przychód stanowiący podstawę składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za miesiące od stycznia do października wyniósł łącznie 226 950 zł. W listopadzie w spółce A jej przychód osiągnął poziom 8200 zł, natomiast w spółce B – 7500 zł.
Po zsumowaniu dotychczasowego przychodu z przychodem w listopadzie w spółkach obliczono, że roczna podstawa składek będzie przekroczona o kwotę 7930 zł, co wynika z poniższych obliczeń:
226 950 zł + 7500 zł + 8200 zł – 234 720 zł (roczny limit) = 7930 zł.
W tej sytuacji spółka A powinna obliczyć składki od kwoty 4058,22 zł, stosując następujące wyliczenia:
(7930 zł × 8200 zł) : 15 700 zł (7500 zł + 8200 zł)= 4141,78 zł,
8200 zł – 4141,78 zł = 4058,22 zł.
Spółka B z kolei składki powinna skalkulować od kwoty 3711,78 zł:
(7930 zł × 7500 zł) : 15 700 zł (7500 zł + 8200 zł) = 3788,22 zł,
7500 zł – 3788,22 zł = 3711,78 zł.
W ten sposób podstawa składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe u obu pracodawców nie przekroczy rocznej granicy:
226 950 zł + 4058,22 zł + 3711,78 zł = 234 720 zł.
Należy podkreślić, że osiągnięcie limitu i zaprzestanie opłacania składek nie jest równoznaczne z ustaniem ubezpieczeń emerytalnego i rentowych. Okres nieopłacania tych składek z powodu przekroczenia w trakcie roku kalendarzowego kwoty rocznej podstawy wymiaru składek traktuje się jak okres ubezpieczenia w rozumieniu przepisów ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Podlegające składkom ZUS przychody pełnoetatowego pracownika osiągnęły we wrześniu 2024 r. roczny limit podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalno-rentowe wynoszący 234 720 zł. W konsekwencji jego pracodawca zaprzestał obliczać i przekazywać do ZUS wspomniane składki od nadwyżki ponad wskazany limit. Fakt ten nie spowodował wyłączenia pracownika z podlegania ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, co oznacza, że we wrześniu i w następnych miesiącach trwania stosunku pracy nadal będzie on podlegał im obligatoryjnie. Od stycznia 2025 r. pracodawca ponownie rozpocznie naliczanie składek emerytalnych i rentowych aż do uzyskania limitu ustalonego na ten rok.
Nadpłata składek ZUS
W praktyce nierzadko dochodzi do nadpłaty składek emerytalno-rentowych wskutek naliczenia ich od podstawy przekraczającej roczną kwotę graniczną (co często jest następstwem błędu osoby rozliczającej pensje lub systemu płacowego albo niepoinformowania przez zatrudnionego o dochodach z innych źródeł). Taka nadpłata podlega zaliczeniu przez ZUS z urzędu na poczet zaległych lub bieżących składek, a w razie ich braku – na poczet przyszłych składek. Płatnik może także złożyć wniosek o zwrot nienależnie opłaconych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (pomniejszonych o składkę zdrowotną, która została uregulowana w zbyt niskiej kwocie, gdyż podstawa wymiaru tej składki została obniżona o nienależne składki emerytalno-rentowe), pod warunkiem że:
przekraczają one wysokość kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym (obecnie 16 zł), o czym ZUS zawiadamia płatnika, oraz
nie uległy przedawnieniu.
Omawiana nadpłata powoduje obowiązek:
sporządzenia odpowiednich korekt dokumentacji rozliczeniowej ZUS – komplet korygujący dotyczący miesiąca wystąpienia nadpłaty składek powinien składać się: z raportu ZUS RCA, w którym wykazuje się składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wyliczone już od prawidłowych podstaw wymiaru, oraz z deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA, w której powinno być uwzględnione prawidłowe rozliczenie składek i wypłaconych świadczeń za wszystkie osoby ubezpieczone, po uwzględnieniu zmian wynikających z korygującego raportu ZUS RCA;
dokonania zwrotu osobie, której dotyczy nadpłata, składek niesłusznie pobranych z jej wynagrodzenia – zwrot w tym zakresie nie podlega składkom ZUS i powinien być dokonywany po uprzednim pomniejszeniu o powstałą niedopłatę składki na ubezpieczenie zdrowotne, a także o zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, którą należy skalkulować od sumy przychodów postawionych do dyspozycji zatrudnionemu w miesiącu wypłacania mu nadpłaconych składek ZUS (w podstawie opodatkowania uwzględnia się kwotę składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pobranych ze środków zatrudnionego ponad roczny limit przed pomniejszeniem o niedopłatę składki zdrowotnej).
Firma z Łodzi otrzymała w październiku 2024 r. informację, że jeden z jej pracowników ze względu na dodatkowe przychody z innego miejsca pracy we wrześniu 2024 r. przekroczył roczną podstawę składek na ubezpieczenia emerytalne oraz rentowe, a mimo to miał naliczone ww. składki bez uwzględnienia tego faktu. Okazało się, że wrześniowa podstawa składek emerytalno-rentowych powinna wynieść 6500 zł, a pracodawca uwzględnił ją na poziomie 12 000 zł. Pracownik rozlicza się wspólnie z małżonkiem.
Sposób obliczenia wysokości nadpłaty składek w opisanym przypadku wygląda następująco:
Lp. | Wyszczególnienie | Rozliczenie wynagrodzenia za 9/2024 przed korektą (w zł) | Rozliczenie wynagrodzenia za 9/2024 po korekcie (w zł) | Różnica w wysokości składek (w zł) |
1. | Wynagrodzenie brutto | 12 000,00 | 12 000,00 | – |
2. | Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne | 12 000,00 | 6500,00 | 5500,00 |
3. | Składka na ubezpieczenie emerytalne (poz. 2 x 9,76%) | 1171,20 | 634,40 | 536,80 |
4. | Składka na ubezpieczenia rentowe (poz. 2 x 1,5%) | 180,00 | 97,50 | 82,50 |
5. | Składka na ubezpieczenie chorobowe (poz. 1 x 2,45%) | 294,00 | 294,00 | – |
6. | Suma składek na ubezpieczenia społeczne (poz. 3 + poz. 4 + poz. 5) | 1645,20 | 1025,90 | 619,30 |
7. | Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne (poz. 1 – poz. 6) | 10 354,80 | 10 974,10 | – 619,30 |
8. | Składka na ubezpieczenie zdrowotne (poz. 7 x 9%) | 931,93 | 987,67 | – 55,74 |
9. | Składka na ubezpieczenie emerytalne finansowane przez pracodawcę (poz. 2 x 9,76%) | 1171,20 | 634,40 | 536,80 |
10. | Składka na ubezpieczenia rentowe finansowane przez pracodawcę (poz. 2 x 6,5%) | 780,00 | 422,50 | 357,50 |
Jak wynika z powyższych przeliczeń:
nadpłata składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe finansowanych przez pracownika wynosi 619,30 zł (536,80 zł + 82,50 zł),
niedopłata składki na ubezpieczenie zdrowotne to 55,74 zł,
nadpłata składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe finansowanych przez pracodawcę wynosi 894,30 zł (536,80 zł + 357,50 zł).
Przyjmując, że w rozstrzyganym przypadku:
pracodawca zwrócił nadpłatę składek pracownikowi w październiku 2024 r., w którym to miesiącu pensja brutto zatrudnionego wyniosła 12 000 zł,
pracownik uprawniony jest do podstawowych kosztów uzyskania przychodu i 1/12 kwoty zmniejszającej podatek,
październikowa lista płac z obliczonymi świadczeniami do wypłaty powinna wyglądać następująco:
Składniki | Działanie | Kwota w zł |
Wynagrodzenie za pracę brutto |
| 12 000,00 |
Kwota nadpłaty składki emerytalnej i rentowej należnej do zwrotu pracownikowi |
| 619,30 |
Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie chorobowe | 12 000 zł | 12 000,00 |
Składka na ubezpieczenie emerytalne |
| 0,00 |
Składka na ubezpieczenia rentowe |
| 0,00 |
Składka na ubezpieczenie chorobowe | 12 000 zł × 2,45% | 294,00 |
Suma składek na ubezpieczenia społeczne | 0 zł + 0 zł + 294 zł | 294,00 |
Koszty uzyskania przychodu |
| 250,00 |
Podstawa obliczenia zaliczki na podatek po zaokrągleniu do pełnych złotych | 12 000 zł + 619,30 zł – 294 zł – 250 zł | 12 075,00 |
Kwota zmniejszająca miesięczną zaliczkę podatkową |
| 300,00 |
Zaliczka na podatek przed zaokrągleniem | (12 075 zł × 12%) – 300 zł | 1149,00 |
Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne | 12 000 zł – 294 zł | 11 706,00 |
Składka zdrowotna | 11 706 zł × 9% | 1053,54 |
Zaliczka na podatek do przekazania na rachunek urzędu skarbowego po zaokrągleniu do pełnych złotych | 1149,00 | |
Niedopłata składki na ubezpieczenie zdrowotne powstała wskutek nadpłaty składek na ubezpieczenia społeczne (pomniejszająca kwotę nadpłaty do wypłaty) |
| 55,74 |
Kwota do wypłaty | 12 000 zł + 619,30 zł – 294 zł – 1053,54 zł – 55,74 zł – 1149 zł | 10 067,02 |
Przekroczenie progu podatkowego
Rozliczając na liście płac dochody pracowników osiągnięte w okresie od stycznia do grudnia 2024 r., należy ustalić od tych dochodów zaliczki na podatek według właściwej stawki podatku.
Tabela. Wysokość stawki podatku dochodowego od osób fizycznych w zależności od wysokości dochodu
Stawka podatku | Dochód, do którego ma zastosowanie stawka podatku |
12% | uzyskany przez pracownika w danym miesiącu, jeżeli w całości narastająco w 2024 r. nie przekroczył kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, tj. 120 000 zł |
12% i 32% | uzyskany przez pracownika w danym miesiącu, jeżeli w części narastająco w 2024 r. nie przekroczył 120 000 zł i w części przekroczył 120 000 zł |
32% | uzyskany przez pracownika w danym miesiącu, jeżeli w całości narastająco w 2024 r. przekroczył 120 000 zł |
Pracownik może obniżyć, a nawet uniknąć zapłaty wyższego podatku po przekroczeniu 12% progu podatkowego, jeśli złoży pracodawcy oświadczenie, że za dany rok zamierza opodatkować dochody na zasadach określonych dla małżonków albo osób samotnie wychowujących dzieci. Dodatkowym warunkiem skorzystania przez pracownika z tej preferencji jest to, że za rok podatkowy przewidywane, określone w oświadczeniu jego dochody:
1) nie przekroczą 120 000 zł, a małżonek lub dziecko nie uzyskuje żadnych dochodów, lub
2) przekroczą ww. kwotę, a małżonek lub dziecko nie uzyskuje żadnych dochodów lub dochody małżonka lub dziecka mieszczą się w niższym przedziale skali podatkowej.
W obu wskazanych wyżej przypadkach zaliczki na podatek dochodowy za wszystkie miesiące roku wynoszą 12% dochodu uzyskanego w danym miesiącu. Jednak w pierwszym przypadku zaliczki te są dodatkowo pomniejszane za każdy miesiąc o 1/12 kwoty zmniejszającej podatek (maksymalnie o 600 zł), natomiast w drugim przypadku – o jedną kwotę zmniejszającą. W każdej z tych sytuacji stosowanie jednej kwoty zmniejszającej podatek jest uzależnione od posiadania do niej prawa.
Pracodawca, któremu pracownik złożył wspomniane oświadczenie, pobiera zaliczki na podatek według wskazanych wyżej zasad najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym je otrzymał.
34-letni pracownik, niebędący uczestnikiem PPK i niekorzystający z „zerowego PIT”, otrzymuje co miesiąc stałe wynagrodzenie w wysokości 20 000 zł brutto. Jest uprawniony do podstawowych kosztów uzyskania przychodu wynoszących 250 zł oraz 1/12 kwoty zmniejszającej podatek (300 zł). W tym przypadku miesięczny dochód (czyli przychód po pomniejszeniu o koszty uzyskania przychodów oraz składki na ubezpieczenia społeczne) wyniósł 17 008 zł, zgodnie z wyliczeniem:
20 000 zł – 2742 zł (składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika) – 250 zł = 17 008 zł.
Dochód pracownika uzyskany od początku 2024 r. przekroczył próg podatkowy w sierpniu 2024 r. (8 miesięcy x 17 008 zł = 136 064 zł; 136 064 zł > 120 000 zł), co skutkowało koniecznością naliczenia od dochodu osiągniętego w tym miesiącu zaliczki podatkowej przy zastosowaniu dwóch stawek: 12% i 32%.
Lista płac za sierpień 2024 r. powinna zostać sporządzona następująco:
Lp. | Pozycja | Działanie | Kwota |
1. | Wynagrodzenie za pracę | – | 20 000,00 zł |
2. | Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (poz. 1) | 20 000,00 zł | 20 000.00 zł |
3. | Składka na ubezpieczenie emerytalne (poz. 2 x 9,76%) | 20 000,00 zł × 9,76% | 1952,00 zł |
4. | Składka na ubezpieczenie rentowe (poz. 2 x 1,5%) | 20 000,00 zł × 1,5% | 300,00 zł |
5. | Składka na ubezpieczenie chorobowe (poz. 1 x 2,45%) | 20 000,00 zł × 2,45% | 490,00 zł |
6. | Suma składek na ubezpieczenia społeczne (poz. 3 + poz. 4 + poz. 5) | 1952,00 zł + 300,00 zł + 490,00 zł | 2742,00 zł |
7. | Koszty uzyskania przychodu | – | 250,00 zł |
8. | Podstawa obliczenia zaliczki na podatek, po zaokrągleniu do pełnych złotych (poz. 1 – poz. 6 – poz. 7) | 20 000,00 zł – 2742,00 zł – 250,00 zł | 17 008,00 zł |
9. | Kwota zmniejszająca miesięczną zaliczkę na podatek | – | 300,00 zł |
10. | Zaliczka na podatek do przekazania na rachunek urzędu skarbowego, po zaokrągleniu do pełnych złotych | 1) dochód podlegający opodatkowaniu stawką 12%: 120 000,00 zł – 119 056,00 zł (łączny dochód uzyskany w okresie od stycznia do lipca 2024 r.: 7 miesięcy x 17 008,00 zł) = 944,00 zł; 2) dochód podlegający opodatkowaniu stawką 32%: 136 064,00 zł (łączny dochód uzyskany w okresie od stycznia do sierpnia 2024 r.: 8 miesięcy x 17 008,00 zł) – 120 000,00 zł = 16 064,00 zł; 3) zaliczka na podatek: (944,00 zł x 12%) + (16 064,00 zł x 32%) – 300,00 zł = 113,28 zł + 5140,48 zł – 300,00 zł = 4953,76 zł, czyli 4954,00 zł po zaokrągleniu do pełnych złotych | 4954,00 zł |
11. | Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne (poz. 1 – poz. 6) | 20 000,00 zł – 2742,00 zł | 17 258,00 zł |
12. | Składka zdrowotna (poz. 11 x 9%) | 17 258,00 zł × 9% | 1553,22 zł |
13. | Kwota netto (poz. 1 – poz. 6 – poz. 9 – poz. 12) | 20 000,00 zł – 2742,00 zł – 1553,22 zł – 4954,00 zł | 10 750,78 zł |
Po uwzględnieniu wynagrodzenia pracownika w wysokości 20 000 zł jego przychód narastająco od początku 2024 r. przekroczy w grudniu br. ograniczenie 30-krotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego (12 miesięcy x 20 000 zł = 240 000 zł; 240 000 zł > 234 720 zł (30 x 7824 zł). Listę płac za grudzień 2024 r. należy sporządzić w następujący sposób:
Lp. | Pozycja | Działanie | Kwota |
1. | Wynagrodzenie brutto | – | 20 000 zł |
2. | Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (poz. 1 – kwota podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne narastająco) | 20 000 zł – 5280 zł (240 000 zł – 234 720 zł) | 14 720 zł |
3. | Składka na ubezpieczenie emerytalne (poz. 2 x 9,76%) | 14 720 zł × 9,76% | 1436,67 zł |
4. | Składka na ubezpieczenie rentowe (poz. 2 x 1,5%) | 14 720 zł × 1,5% | 220,80 zł |
5. | Składka na ubezpieczenie chorobowe (poz. 1 x 2,45%) | 20 000 zł × 2,45% | 490 zł |
6. | Suma składek na ubezpieczenia społeczne (poz. 3 + poz. 4 + poz. 5) | 1436,67 zł + 220,80 zł + 490,00 zł | 2147,47 zł |
7. | Koszty uzyskania przychodu | – | 250 zł |
8. | Podstawa obliczenia zaliczki na podatek, po zaokrągleniu do pełnych złotych | 20 000 zł – 2147,47 zł – 250 zł | 17 603 zł |
9. | Kwota zmniejszająca miesięczną zaliczkę na podatek | – | 300 zł |
10. | Zaliczka na podatek do przekazania na rachunek urzędu skarbowego, po zaokrągleniu do pełnych złotych (poz. 8 x 32% – poz. 9) | (17 603 zł × 32%) – 300 zł = 5332,96 zł, czyli 5333 zł po zaokrągleniu do pełnych złotych | 5333 zł |
11. | Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne (poz. 1 – poz. 6) | 20 000 zł – 2147,47 zł | 17 852,53 zł |
12. | Składka zdrowotna (poz. 11 x 9%) | 17 852,53 zł × 9% | 1606,73 zł |
13. | Kwota netto (poz. 1 – poz. 6 – poz. 9 – poz. 12) | 20 000 zł – 2147,47 zł – 5333 zł – 1606,73 zł | 10 912,80 zł |
Wpływ przekroczeń podatkowo-składkowych na potrącenia z wynagrodzenia
Potrąceń obligatoryjnych i dobrowolnych dokonuje się z płacy netto (czyli z pensji brutto pomniejszonej o odliczenia podatkowo-składkowe). W konsekwencji wyższa zaliczka na podatek czy niższa suma składek emerytalno-rentowych mają przełożenie na wysokość maksymalnej kwoty, jaką można potrącić z wynagrodzenia netto.
Co więcej, fakt przekroczenia progu podatkowego i limitu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wpływa również na poziom kwoty wolnej od potrąceń. Kwotę tę stanowi ustawowe, minimalne wynagrodzenie za pracę (ustalone w proporcji do wymiaru etatu pracownika), po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne i zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wpłat dokonywanych do pracowniczego planu kapitałowego, jeżeli pracownik nie zrezygnował z ich dokonywania (art. 871 § 1 Kodeksu pracy). Przepisy nie regulują wprost sposobu wyznaczania kwoty chronionej przed potrąceniami w sytuacji, gdy pracownik nie ponosi kosztów składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe lub jego dochody przekroczą próg podatkowy. Zasadny wydaje się jednak pogląd, że w opisanych okolicznościach, kalkulując kwotę wolną od potrąceń, minimalne wynagrodzenie trzeba pomniejszyć o rzeczywiście ponoszony przez pracownika koszt składek emerytalno-rentowych i zaliczki na podatek.
We wrześniu 2024 r. dochód 30-letniego pracownika zatrudnionego na pełny etat przekroczył próg podatkowy (120 000 zł). Zatem jego pracodawca przy obliczaniu zaliczki na podatek zaczął stosować stawkę 32%. Od października 2024 r. wynagrodzenie pracownika jest zajęte przez komornika z tytułu niespłacanego kredytu bankowego (zadłużenie z tego tytułu wynosi ponad 15 000 zł). Uwzględniając, że pracownik:
ma prawo do podstawowych kosztów uzyskania przychodu i 1/12 kwoty zmniejszającej podatek,
w październiku otrzymał wynagrodzenie w wysokości 4022,14 zł netto,
nie przystąpił do PPK,
kwotę wolną od potrąceń oraz kwotę potrącenia na wezwanie organu egzekucyjnego należy ustalić następująco:
Krok 1. Obliczenie wysokości kwoty wolnej od potrąceń:
Lp. | Pozycja | Działanie | Kwota |
1. | Minimalne wynagrodzenie za pracę | – | 4300 zł |
2. | Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne | – | 4300 zł |
3. | Składka na ubezpieczenie emerytalne (poz. 1 x 9,76%) | 4300 zł × 9,76% | 419,68 zł |
4. | Składka na ubezpieczenie rentowe (poz. 1 x 1,5%) | 4300 zł × 1,5% | 64,50 zł |
5. | Składka na ubezpieczenie chorobowe (poz. 1 x 2,45%) | 4300 zł × 2,45% | 105,35 zł |
6. | Suma składek na ubezpieczenia społeczne (poz. 3 + poz. 4 + poz. 5) | 419,68 zł + 64,50 zł + 105,35 zł | 589,53 zł |
7. | Koszty uzyskania przychodu | – | 250 zł |
8. | Podstawa obliczenia zaliczki na podatek, po zaokrągleniu do pełnych złotych | 4300 zł – 589,53 zł – 250 zł | 3461 zł |
9. | Kwota zmniejszająca miesięczną zaliczkę na podatek | – | 300 zł |
10. | Zaliczka na podatek przed zaokrągleniem do pełnych złotych (poz. 8 x 32% – poz. 9) | (3461 zł × 32%) – 300 zł | 807 zł |
11. | Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne (poz. 2 – poz. 6) | 4300 zł – 589,53 zł | 3710,47 zł |
12. | Składka zdrowotna (poz. 11 x 9%) | 3710,47 zł × 9% | 333,94 zł |
13. | Kwota wolna od potrąceń | 4300 zł – 589,53 zł – 807 zł – 333,94 zł | 2569,53 zł |
Krok 2. Ustalenie kwoty potrącenia:
granica potrącenia: 4022,14 zł (wynagrodzenie netto) x 50% = 2011,07 zł,
możliwe potrącenie (z zachowaniem kwoty wolnej): 4022,14 zł – 2569,53 zł = 1452,61 zł; potrącenie w wysokości 50% pensji netto naruszyłoby kwotę wolną: 2011,07 zł < 2569,53 zł.
Przekroczenia podatkowo-składkowe a podstawa wymiaru świadczeń chorobowych
Z powodu przekroczenia limitu 30-krotności pobrana z wynagrodzenia niższa kwota składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ma wpływ także na podstawę wymiaru świadczeń chorobowych. Podstawę wymiaru zasiłku (a także wynagrodzenia chorobowego) stanowi średni przychód pracownika będący podstawą wymiaru składki na ubezpieczenie chorobowe co do zasady wypłacony za okres 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc, w którym powstało prawo do zasiłku, po odliczeniu potrąconych przez pracodawcę, lecz finansowanych przez pracownika składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe oraz chorobowe – łącznie 13,71% (art. 36 ust. 1 w zw. z art. 3 pkt 3 ustawy zasiłkowej). A zatem jeśli przychód pracownika nie stanowił (w całości lub w części) podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ze względu na przekroczenie limitu 30-krotności, to do podstawy zasiłkowej należy wliczyć wynagrodzenie pomniejszone o faktyczną (niższą niż 13,71%) wysokość potrąconych składek na te ubezpieczenia.
Pracownik zatrudniony od 1 lutego 2019 r. na czas nieokreślony w pełnym wymiarze czasu pracy do 31 grudnia 2023 r. otrzymywał stałą pensję miesięczną w wysokości 17 000 zł, a od stycznia 2024 r. jego wynagrodzenie wzrosło do 27 000 zł brutto. W październiku 2024 r. przez 5 dni chorował i nabył prawo do wynagrodzenia chorobowego. Jest to jego pierwsza niezdolność do pracy od początku zatrudnienia. We wrześniu 2024 r. przychód pracownika przekroczył roczny limit podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe i składki na te ubezpieczenia zostały ustalone od kwoty 18 720 zł, zgodnie z wyliczeniem: 27 000 zł × 9 miesięcy = 243 000 zł; 243 000 zł – 234 720 zł = 8280 zł; 27 000 zł – 8280 zł = 18 720 zł.
W przedstawionych okolicznościach podstawę wymiaru wynagrodzenia chorobowego należy wyznaczyć z okresu od października 2023 r. do września 2024 r. w następujący sposób:
Krok 1. Pomniejszenie przychodu za okres od października 2023 r. do sierpnia 2024 r. o pełną wysokość potrąconych składek na ubezpieczenia społeczne (13,71%):
17 000 zł – (17 000 zł × 13,71%) = 17 000 zł – 2330,70 zł = 14 669,30 zł; 14 669,30 zł × 3 miesiące w 2023 r. = 44 007,90 zł,
27 000 zł – (27 000 zł × 13,71%) = 27 000 zł – 3701,70 zł = 23 298,30 zł; 23 298,30 zł × 8 miesięcy w 2024 r. = 186 386,40 zł.
Krok 2. Pomniejszenie przychodu za wrzesień 2024 r. o faktyczną wysokość potrąconych składek na ubezpieczenia społeczne:
27 000 zł – 2107,87 zł (18 720 zł × 11,26%) – 661,50 zł (27 000 zł × 2,45%) = 24 230,63 zł.
Krok 3. Obliczenie przeciętnego miesięcznego przychodu:
254 624,93 zł (44 007,90 zł + 186 386,40 zł + 24 230,63 zł) : 12 = 21 218,74 zł.
Krok 4. Obliczenie wynagrodzenia chorobowego:
21 218,74 zł : 30 = 707,29 zł,
707,29 zł × 80% = 565,83 zł,
565,83 zł × 5 dni = 2829,15 zł.
W sytuacji gdy przekroczenie górnej granicy podstawy wymiaru składek emerytalno-rentowych nastąpiło w miesiącu, w którym pracownik był nieobecny w pracy z przyczyn usprawiedliwionych, trzeba dokonać odpowiedniego uzupełnienia wynagrodzenia przyjmowanego do obliczeń. Sposób postępowania w takim przypadku określa ZUS w pkt 285 komentarza do ustawy zasiłkowej z sierpnia 2023 r. Wyjaśniono w nim, że należy wówczas ustalić średni wskaźnik składek na ubezpieczenia społeczne potrąconych pracownikowi w miesiącu takiej nieobecności. Przy zastosowaniu tego wskaźnika należy obliczyć miesięczną składkę i pomniejszyć o jej kwotę pełny miesięczny przychód uwzględniany w podstawie zasiłkowej.
Średni wskaźnik potrąconych składek wylicza się według następującego wzoru:
średni wskaźnik składek = (kwota składek na ubezpieczenia społeczne finansowanych przez pracownika w danym miesiącu x 100) :
przychód stanowiący w danym miesiącu podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe.
Pracownica zatrudniona na pełny etat otrzymuje co miesiąc stałe wynagrodzenie w wysokości 27 500 zł brutto. Z powodu choroby była nieobecna w pracy w listopadzie 2024 r. Za czas tej niezdolności przysługuje jej wynagrodzenie chorobowe, którego podstawę wymiaru stanowi przeciętne miesięczne wynagrodzenie za okres od listopada 2023 r. do października 2024 r.
We wrześniu 2024 r.:
pracownica korzystała z zasiłku opiekuńczego i przepracowała 16 dni z 21 dni do przepracowania w tym miesiącu,
osiągnięty przez nią przychód podlegający oskładkowaniu przekroczył roczny limit podstawy wymiaru składek emerytalno-rentowych. Od kwoty wynagrodzenia za przepracowaną część tego miesiąca, które wyniosło 22 916,65 zł, została potrącona składka na ubezpieczenie chorobowe w kwocie 561,46 zł (22 916,65 zł x 2,45%), a składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zostały ustalone od kwoty 14 720 zł i wyniosły 1657,47 zł, co wynika z wyliczenia: 14 720 zł x 11,26%.
Łączna kwota składek potrąconych z wrześniowej pensji pracownicy wyniosła 2218,93 zł (561,46 zł + 1657,47 zł).
Aby ustalić wysokość wynagrodzenia za wrzesień, które zostanie przyjęte do podstawy zasiłkowej (przychód z umowy o pracę pomniejszony o pełną miesięczną składkę na ubezpieczenia społeczne), należy obliczyć średni wskaźnik składek na ubezpieczenia społeczne potrąconych w tym miesiącu: (2218,93 zł x 100) : 22 916,65 zł = 9,68%.
Zatem wynagrodzenie z umowy o pracę za wrzesień 2024 r. powinno zostać pomniejszone o pełną miesięczną składkę za ten miesiąc obliczoną przy zastosowaniu średniego wskaźnika potrąconych składek, tj. o kwotę 2662 zł (27 500 zł x 9,68%). W konsekwencji w podstawie wymiaru świadczenia chorobowego przysługującego za listopad 2024 r. uwzględnieniu powinno podlegać uzupełnione wynagrodzenie w kwocie 24 838 zł (27 500 zł – 2662 zł).
art. 19 ust. 1, ust. 3–6a, ust. 7, art. 24 ust. 6a–6b, ust. 6e–6g ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych – j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 497; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 1243
art. 81 ust. 1 i ust. 6 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych – j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 146; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 1222
art. 27 ust. 1, art. 31a–31b, art. 32 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 226; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 863
art. 87–871, art. 92 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy – j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 1465; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 1222
art. 3 pkt 3, art. 36 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa – j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 2780
art. 4 pkt 5, art. 15, art. 103–103a ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych – j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 1251; ost.zm Dz.U. z 2024 r. poz. 1243
§ 6–10 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe – j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 728; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 1665
obwieszczenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 4 grudnia 2023 r. w sprawie kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w 2024 r. oraz przyjętej do jej ustalenia kwoty prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia – M.P. z 2023 r. poz. 1342
Podsumowanie:
W celu ustalenia, czy doszło do przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tzw. limitu 30-krotności wynoszącego 234 720 zł w 2024 r.), należy uwzględnić przychód ze wszystkich tytułów do ubezpieczeń, zarówno obowiązkowych, jak i dobrowolnych.
Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz FEP są naliczane tylko do osiągnięcia limitu 30-krotności, natomiast składki na pozostałe ubezpieczenia (wypadkowe, chorobowe i zdrowotne oraz FP, FS i FGŚP) należy opłacać bez stosowania ww. ograniczenia.
Jeśli ubezpieczony jest zatrudniony u kilku pracodawców, w razie przekroczenia w trakcie roku wskazanego limitu 30-krotności powinien o tym poinformować każdego z płatników składek.
Jeżeli dochód uzyskany przez pracownika w danym miesiącu w części narastająco nie przekroczył 120 000 zł i w części przekroczył 120 000 zł, należy zastosować dwie stawki podatku – 12% i 32%.
Obliczając kwotę wolną od potrąceń, minimalne wynagrodzenie należy pomniejszyć o rzeczywiście ponoszony przez pracownika koszt składek emerytalno-rentowych i zaliczki na podatek.
Jeżeli przychód pracownika ze względu na przekroczenie limitu 30-krotności nie stanowił podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, to do podstawy zasiłkowej należy wliczyć wynagrodzenie pomniejszone o faktyczną wysokość potrąconych składek na te ubezpieczenia.
Mariusz Pigulski
ekspert ds. prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, autor licznych opracowań i publikacji z dziedziny kadrowo-płacowej