Jak prawidłowo rozliczyć w VAT, PIT i PCC wydzierżawienie przedsiębiorstwa
Od przychodu z dzierżawy znaków towarowych można płacić 8,5-proc. ryczałt ewidencjonowany – orzekł NSA. Nie ma więc racji fiskus, który od dawna uparcie twierdzi, że są to przychody z praw majątkowych, a od nich trzeba zapłacić PIT według skali podatkowej (12 proc. lub 32 proc.)
Osoby fizyczne - małżeństwo w dniu 20 września 2023 r. przedłużyło dwie umowy dzierżawy z KOWR, jedną zawartą od dnia 13 kwietnia 2018 r. do dnia 10 października 2033 r. na 13,6100 ha, a drugą zawartą od dnia 13 kwietnia 2018 r. do dnia 10.10.2033 r. na 25,8845 ha. W momencie przedłużenia umowy posiadają łącznie gospodarstwo rolne na 107,0453 ha gruntów rolnych, w tym: grunty własne męża - 24,2600
PROBLEM Osoba fizyczna nie prowadzi działalności gospodarczej ani rolniczej. Mieszka na terenach miejskich i ma zamiar kupić grunt rolny powyżej 1 ha. W przyszłości chciała ten grunt wynająć innej osobie, tak by mogła z tego pobierać pożytki. Jakie konsekwencje podatkowe będzie miało takie wydzierżawienie gruntu rolnego, a jakie dla osoby wydzierżawiającej? Co i gdzie zgłosić w takim przypadku? Ani
Nasza firma udostępnia innym podmiotom własny znak towarowy. Czy jest to rozwiązanie korzystne podatkowo? Jak zewidencjonować operacje z tym związane?
Gmina wypowiedziała naszej spółce umowę dzierżawy. Jako przyczynę podano niepłacenie podatku od nieruchomości. Tymczasem w umowie nigdzie nie wskazano, że niepłacenie podatku spowoduje rozwiązanie umowy. Zastrzeżono jedynie, że niepłacenie czynszu przez trzy miesiące albo nieutrzymywanie lokalu w należytym porządku może skutkować wypowiedzeniem. Czy gmina mogła wypowiedzieć dzierżawę?
Od 23 lipca 2021 r. obowiązują przepisy pozwalające tworzyć tzw. Społeczne Agencje Najmu (SAN). Ich zadaniem jest dzierżawa lokali mieszkalnych lub budynków mieszkalnych jednorodzinnych od ich właścicieli oraz wynajmowanie ich osobom fizycznym wskazanym przez gminę. Właściciele takich mieszkań i budynków będą korzystać ze zwolnień podatkowych w podatku dochodowym i VAT.
24 czerwca 2020 r. weszły w życie przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 4.0. Jest to kolejna modyfikacja tarczy antykryzysowej wprowadzającej szczególne rozwiązania prawne łagodzące skutki ekonomiczne epidemii COVID-19. W publikacji przedstawiamy, jakie rozwiązania zostały wprowadzone tarczą 4.0.
Tarcza antykryzysowa zawiera m.in. rozwiązania w zakresie podatku od nieruchomości, które stanowią pomoc publiczną. Do warunków udzielania takiej pomocy odniósł się Prezes UOKIK, który przypomniał o niezbędnych obowiązkach ciążących na podmiotach ubiegających się o pomoc publiczną i udzielających takiej pomocy. Tarcza antykryzysowa nie zniosła tych obowiązków. Dopuszczalne jest tu jednak stosowanie
W przypadku wydzierżawienia lub wynajęcia rzeczy będącej w trwałym zarządzie, podatnikiem podatku od nieruchomości będzie dzierżawca (najemca) jako posiadacz zależny nieruchomości na podstawie umowy zawartej z właścicielem. Umowy tego typu powodują, że podatnikiem jest posiadacz zależny, a nie trwały zarządca.
Przychody z dzierżawy gruntów rolnych podlegają opodatkowaniu PIT, tylko w przypadku gdy grunty te stanowią gospodarstwo rolne, a dzierżawa odbywa się na cele nierolnicze. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.