Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w procedurze magazynu typu call-off stock na terytorium kraju, jeżeli sprzedawca wystawił fakturę przed pobraniem towaru
Z dniem 1 lipca 2023 r. weszła w życie większość zmian w ustawie o VAT wprowadzanych w ramach tzw. pakietu SLIM VAT 3. Opisujemy je w niniejszym raporcie, na przykładach wskazując ich praktyczne konsekwencje.
14 kwietnia 2023 r. Sejm uchwalił ustawę znaną pod nazwą SLIM VAT 3. Większość przewidzianych tam zmian w VAT wejdzie w życie od 1 lipca 2023 r. Przedstawiamy publikację, która omawia te zmiany i pokazuje, jak się do nich przygotować.
O tym, kiedy należy rozliczać w deklaracjach JPK_V7M/JPK_V7K czynności podlegające opodatkowaniu VAT, decyduje moment powstania obowiązku podatkowego, który określa art. 19a - art. 21 ustawy o VAT.
W ramach pakietu SLIM VAT 2 zmienione zostały zasady odliczania VAT naliczonego od WNT i pozostałych zakupów, w przypadku których podatnikiem jest nabywca. Niezależnie od terminu rozliczeń, a w przypadku WNT także terminu otrzymania faktury, będzie możliwe rozliczenie w tym samym miesiącu zarówno VAT należnego, jak i VAT naliczonego. Zmiana ta wejdzie w życie następnego dnia po publikacji ustawy zmieniającej
Unijny Trybunał w wyroku z 18 marca 2021 r. w sprawie C-895/19 podważył polskie przepisy ustawy o VAT dotyczące prawa do odliczenia podatku związanego z nabyciem wewnątrzwspólnotowym w tym samym okresie rozliczeniowym, w którym VAT jest należny. Prawo to jest uzależnione od wykazania należnego VAT w deklaracji podatkowej złożonej w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych
Polski podatnik, który jest zobowiązany do rozliczenia WNT, zazwyczaj wykazuje podatek należny w rozliczeniu za okres, w którym została wystawiona faktura. W rozliczeniu za ten sam okres może odliczyć VAT naliczony, gdy zakupy są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Problem pojawia się, gdy fakturę od zagranicznego kontrahenta otrzymuje z opóźnieniem.
Przedsiębiorcy dokonujący dostawy towarów oraz świadczenia usług w wykonaniu zarówno transakcji krajowych, jak i zagranicznych niejednokrotnie obciążają swoich kontrahentów dodatkowymi kosztami związanymi z realizowanymi na ich rzecz czynnościami. Opłaty te mogą obejmować koszty transportu towarów, jego opakowania, przechowywania czy ubezpieczenia przedmiotu dostawy. Na nabywców mogą być również przenoszone
Od 1 kwietnia 2013 r. zaczyna obowiązywać część zmian w ustawie o VAT wprowadzonych ustawą z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 35; dalej: ustawa zmieniająca). W założeniach ustawodawcy większość zmian ma służyć uproszczeniu zasad rozliczania podatku. Jednak na pewno nie wszystkie wprowadzone zmiany są oczekiwane przez
Obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powiązano generalnie z chwilą wystawienia faktury. Zasada ta dotyczy jednak wyłącznie faktur dokumentujących dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Nie ma natomiast zastosowania do faktur potwierdzających wpłatę zaliczki na towar. Wystawienie faktury zaliczkowej z tytułu wewnątrzwspólnotowego
Transakcje zagraniczne sprawiają podatnikom kłopoty związane z ich prawidłowym rozliczeniem. Powodem takiego stanu rzeczy jest to, że na podatkowe rozliczenie zagranicznej sprzedaży lub zakupu składa się z reguły kilka etapów. Pomyłka w jednym z nich może skutkować błędami w dalszym rozliczeniu. Dlatego, aby zapobiec takim pomyłkom, warto przeanalizować poszczególne etapy związane z rozliczeniem zagranicznych