Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2019-08-26

Jak rozliczać dodatkowe koszty dostawy towarów i świadczenia usług

Przedsiębiorcy dokonujący dostawy towarów oraz świadczenia usług w wykonaniu zarówno transakcji krajowych, jak i zagranicznych niejednokrotnie obciążają swoich kontrahentów dodatkowymi kosztami związanymi z realizowanymi na ich rzecz czynnościami. Opłaty te mogą obejmować koszty transportu towarów, jego opakowania, przechowywania czy ubezpieczenia przedmiotu dostawy. Na nabywców mogą być również przenoszone koszty zapłaconych podatków, takich jak podatek od nieruchomości, lub innych należności o podobnym charakterze. W takich przypadkach prawidłowe rozliczenie VAT z reguły będzie wymagało włączenia do podstawy opodatkowania wszystkich dodatkowych elementów.

Podstawa opodatkowania obejmuje co do zasady wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej. Do podstawy wliczane są także otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych przez podatnika usług. Jednocześnie ustawodawca wskazał dodatkowe elementy, które podstawa opodatkowania obejmuje (art. 29a ust. 6 ustawy o VAT) oraz elementy których nie obejmuje (art. 29a ust. 7 ustawy o VAT).

Tabela. Zasady ustalania podstawy opodatkowania VAT

Elementy, o które należy powiększyć podstawę opodatkowania

Elementy, których nie wliczamy do podstawy opodatkowania

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku

kwoty stanowiące obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty

koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy

 

kwoty udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży

 

kwoty otrzymane od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu oraz na jego rzecz i ujmowane przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00