Rada nie może w uchwale scedować na burmistrza przygotowania wzoru wniosku o dotację
Lokalny włodarz ma nie tylko kompetencję, lecz wręcz obowiązek, aby wydać z urzędu decyzję o usunięciu odpadów z miejsc do tego nieprzeznaczonych. A jej adresatem nie zawsze jest właściciel gruntu, może to być także osoba, np. która odpady przywiozła. Tak wynika z wyroku WSA w Poznaniu
Obecny system poboru opłat śmieciowych jest niezależny od tego, czy na danej nieruchomości rzeczywiście są wytwarzane wszystkie frakcje odpadów.Właściciel nieruchomości nie może dowodzić, że nie produkuje niektórych rodzajów śmieci i dlatego nie ma obowiązku zapłaty za ich odbiór.
Niedawne wydarzenia w podwarszawskiej gminie Ząbki, w której doszło do wyburzenia ponadstuletniej willi przez inwestora, przypomniały wszystkim, że przepisy dotyczące ochrony zabytków nie są doskonałe. Urząd miasta dopiero w trakcie prac rozbiórkowych dowiedział się, że budynek został wykreślony z wojewódzkiej ewidencji zabytków. Okazuje się, że to tylko wierzchołek góry lodowej. Nawet w sytuacji,
Finansowanie systemu edukacji to swego rodzaju umowa społeczna, zakładająca inwestycję w przyszłe kadry (gospodarcze, społeczne) wspólnoty ponadpokoleniowej żyjącej na terytorium danej struktury politycznej
W całym kraju są setki nielegalnych lub półlegalnych składowisk odpadów niebezpiecznych. To tykające bomby ekologiczne, które trzeba jak najszybciej rozbroić. Ale nie da się tego zrobić bez dużych systemowych zmian regulacyjnych, postulowanych m.in. przez Konwent Marszałków Województw RP
Nie ma jednego wzorcowego układu zielonego pierścienia i każdy może go dostosować do sytuacji swojego miejsca, dbając o zachowanie jak najwyższego udziału terenów otwartych
Nie 3 lata a 1,5 roku samorządy mają mieć na wystąpienie do właścicieli nieruchomości z żądaniem opłaty adiacenckiej po stworzeniu warunków do podłączenia do poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej czy korzystania z drogi, a także po dokonanym podziale lub scaleniu działek. O ile samo skrócenie ustawowego terminu może zdezorganizować pracę urzędów, o tyle projektowane przepisy przejściowe
Gminy, które błędnie rozliczały VAT od dotacji na fotowoltaikę, pompy ciepła czy usuwanie azbestu z nieruchomości, mogą skorygować podatek. Jeżeli się na to zdecydują, powinny zrobić korektę do końca sierpnia br. – wyjaśnił minister finansów w interpretacji ogólnej
Resort finansów niezmiennie pozostaje na stanowisku, że jednostki samorządu terytorialnego powinny płacić podatek VAT w każdym przypadku, w którym wnoszą aport do spółki komunalnej. Takie stanowisko jest krzywdzące dla samorządów. Ministerstwo nie bierze bowiem pod uwagę specyfiki działalności jednostki samorządowej. JST może zarówno wykonywać zadania publiczne, jak i prowadzić działalność gospodarczą