Dotacje na zabytki: gmina nie może zwrócić wydatków poniesionych przed podpisaniem umowy
Gmina zamierza wprowadzić nowy program dotacyjny, w którym dopuści refinansowanie wydatków związanych z renowacją budynków znajdujących się w gminnym rejestrze zabytków. Z tego typu wsparcia mają korzystać zarówno osoby fizyczne, jak i firmy. W naszej ocenie na refundację wydatków, poniesionych nawet do trzech lat wstecz, pozwala art. 76 ustawy o ochronie zabytków. Czy RIO może podważyć taki system wstecznych rozliczeń?
Pytanie dotyczy uchwały dotacyjnej, którą rada gminy może podjąć na podstawie upoważnienia ustawowego z art. 81 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (dalej: u.o.z.o.z.). W myśl tego przepisu: „w trybie określonym odrębnymi przepisami dotacja na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków może być udzielona przez organ stanowiący gminy, powiatu lub samorządu województwa, na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale. Dotacja, w zakresie określonym w art. 77 u.o.z.o.z., może być udzielona w wysokości do 100 proc. nakładów koniecznych na wykonanie przez wnioskodawcę prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków”.