Gmina nie może zwolnić z podatku od nieruchomości jedynie podatników bez zaległości
Osoba fizyczna X i osoba fizyczna Y są współwłaścicielami nieruchomości i posiadają w niej udziały (każdy po 1/4). Dodatkowo gminna jednostka organizacyjna do stycznia 2024 r. była posiadaczem samoistnym części w tej nieruchomości (udział 1/2). Postanowieniem sądu ze stycznia 2024 r. gminna jednostka organizacyjna stała się współwłaścicielem do powyższej nieruchomości (udział 1/2). Do 2024 r. osoba
Rafał Dowgier: Ministerstwo Finansów próbuje rozwiązać problemy interpretacyjne w zakresie podatku od nieruchomości. Mogło to zrobić na korzyść albo gmin, albo podatników. Wybrało raczej pierwszą opcję. Ma to też swoje uzasadnienie
Wiele kontrowersji budzi kwestia opodatkowania nieruchomości związanych z działalnością gospodarczą. Wielokrotnie wypowiadały się w tym zakresie zarówno sądy administracyjne, jak i Trybunał Konstytucyjny. Ale w praktyce problemy nadal powstają, a sądy są zmuszone rozstrzygać coraz to nowe zagadnienia. Jednym z nich jest związanie z działalnością gospodarczą nieruchomości należących do dewelopera.
Przyszedł do urzędu petent, który ma działkę budowlaną 884 m2, dom oraz budynek gospodarczy. Twierdzi, że ma gospodarstwo w innej gminie i powinien być zwolniony z podatku za budynek gospodarczy, ponieważ jest rolnikiem. Czy można zwolnić go z podatku od nieruchomości za budynek gospodarczy na podstawie nakazu płatniczego z gminy, w której jest rolnikiem?
Zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 18 października 2023 r. (sygn. akt SK 23/19) opodatkowanie miejsca garażowego posiadającego księgę wieczystą w budynkach wielorodzinnych stawką wyższą niż garażu bez odrębnej własności jest niezgodne z Konstytucją RP. Jak TK uzasadnia swoje stanowisko?
Kto i za co musi płacić podatek od nieruchomości? Jakie stawki podatku od nieruchomości będą obowiązywać w 2024 roku w największych miastach Polski? Jakie są maksymalne stawki tego podatku w przyszłym roku?
Wątpliwości w opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości najczęściej dotyczą budowli i nieruchomości wykorzystywanych przez przedsiębiorców, a także roli, jaką przy wymiarze podatku odgrywa ewidencja gruntów i budynków. Kolejnym problemem, który był wielokrotnie analizowany przez sądy – a ostatecznie trafił przed oblicze Trybunału Konstytucyjnego – jest opodatkowanie garaży umiejscowionych w budynkach
W przypadku budowli wartość stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji zgodnie z przepisami o podatku dochodowym powinna stanowić podstawę opodatkowania w podatku od nieruchomości także wówczas, gdy budowlę amortyzuje podmiot inny niż podatnik – tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.
Podatek od nieruchomości należy do tych podatków, na których gruncie nieustająco rodzą się nowe wątpliwości. Spory toczące się między podatnikami a organami podatkowymi często są rozstrzygane przez Naczelny Sąd Administracyjny, a Trybunał Konstytucyjny kilkukrotnie zabierał już głos w sprawie zgodności regulujących ten podatek przepisów z Konstytucją RP. Najgłośniejsze rozstrzygnięcia, które zapadły
Gmina w uchwale w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości planuje wprowadzić zróżnicowaną (obniżoną stawkę) dla budowli wykorzystywanych na potrzeby zbiorowego odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz zbiorowego zaopatrzenia w wodę w rozumieniu ustawy z 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 537 z późn. zm.
Kalendarium wydarzeń listopad 2023 r.
Niezgodne z Konstytucją jest różnicowanie stawek podatku od nieruchomości w zależności od tego, czy miejsce postojowe w garażu stanowi odrębną nieruchomość w budynku wielomieszkaniowym, czy też miejsce postojowe przynależne jest do lokalu mieszkalnego. Tak stwierdził w swoim wyroku Trybunał Konstytucyjny (TK). Niestety dla podatników, wyrok ten będzie stosowany dopiero od 1 stycznia 2025 r. Przedstawiamy
Dominik Goślicki: Zmniejszenie dochodów własnych samorządów, przy braku rekompensaty i niezmienionym poziomie zadań, może oznaczać naruszenie Konstytucji RP
Zaklasyfikowanie danego obiektu budowlanego w ewidencji gruntów i budynków jako budynku nie zawsze będzie skutkować tym, że obiekt ten będzie budynkiem także w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. W przypadku bezdotykowej myjni samochodowej możemy mieć do czynienia z obiektem budowlanym niespełniającym definicji budynku istotnej dla opodatkowania podatkiem od nieruchomości.
Czwarty kwartał roku to czas, w którym gminy muszą zdecydować, czy podejmą nową uchwałę podatkową na kolejny rok. Choć w 2023 r. pojawiła się obawa, że w wyniku nowelizacji przepisów gminy zostaną zobowiązane do określania stawek podatków i opłat lokalnych na kolejny rok już do 30 września roku poprzedniego, to jednak po sprzeciwach samorządów zrezygnowano z wprowadzenia tego rodzaju zmian. O wysokości
W dniu 4 lipca 2023 r. Trybunał Konstytucyjny po raz kolejny wypowiedział się w sprawie definicji budowli obowiązującej na gruncie podatku od nieruchomości. Orzekł, że jest ona niekonstytucyjna. Przepis ma utracić moc po upływie półtora roku od ogłoszenia orzeczenia TK, aby zapewnić zachowanie ciągłości opodatkowania budowli.
Przepis określający przedmiot opodatkowania w podatku od nieruchomości jest niekonstytucyjny. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego wprowadza bardzo dużą niepewność co do tego, jak w przyszłości będzie kształtowała się wysokość podatku od nieruchomości. Zmienione przepisy powinny zacząć obowiązywać już od 2025 roku.