Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na wynajem sali sportowej dla pracowników
Likwidacja jednego z wydziałów produkcyjnych nie oznacza zmiany rodzaju działalności. Jeśli więc podatnik w jej ramach likwiduje nie w pełni zamortyzowane środki trwałe, to stratę z tym związaną może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu (wyrok NSA z 11 stycznia 2024 r., sygn. akt II FSK 1994/23).
Podatnik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i prowadzi KPiR. Pytanie dotyczy amortyzacji na nowe środki trwałe o wartości 100 tys. zł. W 2023 r. podatnik wpłacił zaliczkę na nową maszynę (1) w kwocie 70 tys. zł, która została zaliczona do kosztów. Maszyna ta już jest w użyciu, ale zostanie ujęta w ewidencji środków trwałych w 2024 r. z uwagi na zakup na raty i przeniesienie własności z ostatnią
Pracodawcy często finansują pracownikom zakup okularów korygujących lub korekcyjnych szkieł kontaktowych. Najczęściej realizują w ten sposób obowiązek wynikający z przepisów prawa pracy. Rzadziej zakupy okularów korygujących lub korekcyjnych szkieł kontaktowych finansują dobrowolnie. W związku z takimi działaniami pracodawców pojawiają się pytania o możliwość zwolnienia od podatku przychodu osiąganego
Wynagrodzenie, które dostaje wspólnik za wykonywanie powtarzających się świadczeń niepieniężnych na rzecz spółki, jest przychodem z innych źródeł, do którego jednak nie stosuje się 20-proc. kosztów uzyskania przychodu – orzekł WSA w Gdańsku
Niezależnie od wzajemnych ustaleń i rozliczeń między kontrahentami, nie należy odnosić przychodu ze sprzedaży środków trwałych do przychodu ze sprzedaży wyrobów gotowych – stwierdził szef Krajowej Administracji Skarbowej
Prowadzę hurtownię drewna. Na podstawie umowy franczyzy, w zamian za zakup określonej ilości surowca, mam zamiar udostępnić rzemieślnikowi prowadzącemu warsztat stolarski specjalistyczne urządzenia, takie jak: frezarki do drewna, tokarki do drewna, ostrzarki wolnoobrotowe, piły ukośnice, pilarki. Urządzenia przez cały okres trwania umowy będą stanowiły moją własność. Czy mam prawo zaliczyć ich amortyzację
Zdarza się, że podatnicy podatku dochodowego otrzymują lub płacą różnego rodzaju odsetki. W raporcie na przykładach omówiono zasady, na jakich odsetki stanowią przychody podatkowe oraz koszty uzyskania przychodów. Opisano również ich ich odrębność księgową. Całość wzbogacono praktycznymi przykładami oraz wyjaśnieniami organów podatkowych i sądów administracyjnych.
Jednostki powinny prezentować sprawozdania finansowe wiernie i rzetelnie, oddając istotę zdarzeń gospodarczych oraz cele i zasady zarządzania swoimi aktywami i pasywami. Kiedy zmianie ulegają modele prowadzenia biznesu, powinno to mieć odzwierciedlenie w księgach i sprawozdaniach. Zagadnienie to dotyczy szczególnie nieruchomości. Z jednej strony coraz więcej jednostek traktuje posiadanie i czerpanie
W kwietniu 2023 r. kupiłam maszynę, którą przyjęłam w tym samym miesiącu na stan środków trwałych. W czerwcu 2023 r. kupiłam dokumentację techniczną do tej maszyny za 500 zł. Czy wydatek na zakup tej dokumentacji mogę zaliczyć bezpośrednio w koszty podatkowe? Czy też powinnam zwiększyć wartość początkową tego środka trwałego?
W wyniku podtopienia zniszczona została maszyna należąca do podatnika, która była uznana za środek trwały i w związku z tym amortyzowana. Jak rozliczyć to zdarzenie w kosztach podatkowych?
Przedsiębiorca zamierza wynająć dla swojego pracownika mieszkanie. Czy będzie ono stanowiło dla pracownika przychód, a dla pracodawcy koszt? Czy informacja o wynajmie mieszkania powinna być zapisana w umowie o pracę? Jak rachunkowo rozliczyć taki najem w przypadku nieodpłatnego udostępnienia pracownikowi mieszkania?
Kalendarium wydarzeń maj 2023 r.
W okresie wiosennym wzrasta liczba imprez integracyjnych, takich jak np. imprezy grillowe czy wyjścia do lokali gastronomicznych organizowane ze środków obrotowych dla pracowników przez pracodawców. Coraz popularniejsze staje się zapraszanie do udziału w tego rodzaju imprezach również członków rodzin oraz znajomych pracowników. W związku z tym pracodawcy szukają odpowiedzi na pytania: Przedstawiamy
Dokonaliśmy jednorazowego odpisu od wartości początkowej środka trwałego. Po kilku miesiącach okazało się, że trzeba go ulepszyć. Jak w takim przypadku potraktować wydatki związane z ulepszeniem tego środka trwałego?