Orzeczenie
Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 4 lipca 2024 r., sygn. II SA/Wr 117/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Olga Białek Sędziowie: Sędzia NSA Halina Filipowicz-Kremis Asesor WSA Marta Pawłowska (spr.) Protokolant: asystent sędziego Michał Sikora po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 4 lipca 2024 r. sprawy ze skargi Wspólnoty Mieszkaniowej przy ul. [...] w Ś. na decyzję Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 7 grudnia 2023 r. nr 1203/2023 w przedmiocie nakazu doprowadzenia robót budowlanych polegających na przebudowie instalacji gazowej w budynku do stanu zgodnego z prawem oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia 7 grudnia 2023 r. nr 1203/2023 Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowalnego (dalej w skrócie jako: "DWINB"), po rozpatrzeniu odwołania Wspólnoty Mieszkaniowej przy ulicy [...] w Ś. (dalej jako: ‘Wspólnota", "strona skarżąca"), od decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowalnego w Ś. (dalej w skrócie jako: "PINB") z dnia 23 października 2023 r., nr 164/2023, nakazującej stronie skarżącej doprowadzenia robót budowlanych, polegających na przebudowie instalacji gazowej w budynku przy ulicy [...] w Ś. do stanu zgodnego z projektem budowlanym, zatwierdzonym przez Starostę Ś. decyzją z dnia 25 marca 2020 r., nr 380/2020, poprzez poprowadzenie pionów instalacji gazowej na klatkach schodowych w sposób niepowodujący zawężania przejść ewakuacyjnych na spocznikach schodów (np. w bruzdach wykutych w ścianie), w terminie do dnia 31 stycznia 2024 r., uchylił zaskarżoną decyzję w zakresie wyznaczonego terminu wykonania nakazanych robót i wyznaczył nowy termin - 29 marca 2024 r., a w pozostałym zakresie utrzymał zaskarżoną decyzję w mocy.
Z akt sprawy wynika, że decyzja ta zapadła w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Pismem z dnia 25 lutego 2022 r. Miejski Zarząd Nieruchomościami w Ś. wystąpił do PINB o przeprowadzenie postępowania naprawczego. W uzasadnieniu wniosku wyjaśniono, że w kwietniu 2020 r. przeprowadzono przebudowę instalacji gazowej w budynku przy ulicy [...] w Ś. , gdzie Gmina Ś. jest właścicielem dwóch lokali mieszkalnych (numer [...] i [...] ), zlokalizowanych w tzw. wewnętrznej klatce budynku, z wejściem od podwórza. Pozostałe lokale zlokalizowanej są w klatce schodowej tzw. głównej, z wejściem od ulicy. W czasie przebudowy uległa zmianie lokalizacja gazomierzy lokali gminnych. W ocenie Gminy lokalizacja taka byłaby niezgodna z przepisami techniczno – budowlanymi, albowiem jedyną możliwością podłączenia lokali gminnych do nowej instalacji byłoby poprowadzenie jej po zewnętrznej ścianie budynku (elewacji). Wspólnota nie wyraziła zgody na dokonanie zmian w projekcie oraz zakresie planowanych robót, jednakże Gmina uzgodniła z projektantem instalacji, pełniącym również funkcję kierownika budowy, że dokumentacja projektowa zostanie zmieniona, a gazomierze przeniesione do klatki schodowej z lokalami nr [...] i [...] i znajdzie to stosowne odzwierciedlenie w dzienniku budowy oraz dokumentacji powykonawczej, jako nieistotne odstępstwa od projektu. W dniu 11 lutego 2022 r. Wspólnota zarzuciła Gminie dokonanie samowoli budowlanej. Po weryfikacji dokumentacji powykonawczej w dniu 22 lutego 2022 r. Gmina stwierdziła, że zmiany wynikające z wykonanych prac w klatce schodowej wewnętrznej nie zostały naniesione w dokumentacji. Z wyjaśnień kierownika budowy wynikało, że Wspólnota i zarządca nie wyrazili na to zgody. Wobec tego Gmina zwróciła się do PINB o przeprowadzenie stosownego postępowania naprawczego.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right