Magazynowanie materiałów niebezpiecznych
Każda praca niesie za sobą prawdopodobieństwo zaistnienia niepożądanych zdarzeń związanych z występującymi na danym stanowisku zagrożeniami lub sposobem wykonywania pracy. W przypadku prac narażających pracowników na styczność z substancjami niebezpiecznymi i czynnikami chemicznymi prawdopodobieństwo to znacząco wzrasta, skutkując ich wpisaniem do wykazu prac szczególnie niebezpiecznych, który każdy pracodawca ma obowiązek ustalić dla swojego zakładu pracy.
W rozumieniu § 91 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy materiałami niebezpiecznymi są w szczególności substancje lub mieszaniny stwarzające zagrożenie oraz materiały zawierające szkodliwe czynniki biologiczne zakwalifikowane do 3. lub 4. grupy zagrożenia zgodnie z przepisami odrębnymi.
Obecnie w bazie substancji chemicznych European Chemicals Agency (ECHA) zarejestrowano ponad 26 600 różnych substancji. Liczba ta wzrasta każdego roku, co praktycznie uniemożliwia opracowanie uniwersalnego podejścia do przechowywania substancji chemicznych. Z uwagi na brak jednolitych rozwiązań na poziomie Unii Europejskiej, podstawą do prawidłowego magazynowania materiałów niebezpiecznych są przepisy krajowe.