Obowiązki pracodawców w zakresie bhp przy pracy tymczasowej
Zatrudnienie pracownika tymczasowego wiąże się dla pracodawcy użytkownika z wieloma obowiązkami z zakresu bhp. To pracodawca użytkownik musi zagwarantować, żeby miejsce i warunki pracy były zgodne z przepisami bhp, oraz dostarczyć pracownikowi odpowiednie środki ochrony indywidualnej. Także na nim zasadniczo spoczywa obowiązek szkoleń bhp i profilaktyki z zakresu medycyny pracy.
Pracą tymczasową jest wykonywanie na rzecz danego pracodawcy użytkownika zadań:
o charakterze sezonowym, okresowym, doraźnym lub
których terminowe wykonanie przez pracowników zatrudnionych przez pracodawcę użytkownika nie byłoby możliwe, lub
których wykonanie należy do obowiązków nieobecnego pracownika zatrudnionego przez pracodawcę użytkownika.
Pracownik tymczasowy jest zatrudniany przez agencję pracy tymczasowej (APT), a zadania wykonuje na rzecz pracodawcy użytkownika. Najczęstszą formą zatrudnienia w takiej sytuacji jest umowa o pracę na czas określony. W szczególnych przypadkach, jeżeli praca tymczasowa nie ma cech stosunku pracy, zawierane są umowy cywilnoprawne.
1. Podział obowiązków bhp między pracodawcę użytkownika a APT
„Pracodawca użytkownik” jest to pracodawca lub podmiot niebędący pracodawcą w rozumieniu Kodeksu pracy, wyznaczający pracownikowi skierowanemu przez APT zadania i kontrolujący ich wykonanie. Natomiast „pracownik tymczasowy” to pracownik zatrudniony przez APT wyłącznie w celu wykonywania pracy tymczasowej na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy użytkownika. Pomiędzy pracownikiem tymczasowym a pracodawcą użytkownikiem nie nawiązuje się stosunek pracy. Jednak pracodawca użytkownik wykonuje obowiązki i korzysta z praw przysługujących pracodawcy, w zakresie niezbędnym do zorganizowania pracy z udziałem pracownika tymczasowego, w tym także w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy.
1.1. Obowiązki bhp pracodawcy użytkownika
Przed powierzeniem zadań pracownikowi tymczasowemu u pracodawcy użytkownika APT ustala z nim na piśmie: