ZP-PI Protokół postępowania w trybie partnerstwa innowacyjnego, sygn. ZP-PI
Wprowadzenie zupełnie nowej procedury podstawowej w postępowaniach krajowych, obowiązek stosowania zaliczek dla wykonawców, obniżenie poziomów wadiów, nowe zasady waloryzacji wynagrodzenia, a także pełna elektronizacja – to tylko część zmian, jakie weszły w życie z początkiem tego roku. Przedstawiamy przegląd najbardziej istotnych nowości.
W postępowaniach poniżej progów unijnych zdecydowano się m.in. na wprowadzenie całkowicie nowego trybu podstawowego. Występuje on w trzech wariantach, co daje zamawiającym sporą dozę elastyczności Nowy tryb udzielania zamówieniach poniżej progów unijnych w wariancie II pozwoli zamawiającemu na dużą elastyczność. Oferenci jednak muszą się liczyć z tym, że nie zawsze będą mieli szansę na przedstawienie
Koniec ze swobodą w udzielaniu zamówień na usługi społeczne poniżej progów unijnych. Od 1 stycznia trzeba stosować procedury jak w innych postępowaniach. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców
Nie ma możliwości skontrolowania, czy spółki komunalne będą samodzielnie realizować zamówienia udzielone im w formule in-house. To z kolei może prowadzić do obchodzenia prawa
Początek roku przyniósł pozorny spokój tym JST, które zdołały w ostatnim kwartale 2020 r. wszcząć jak najwięcej postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Były to bowiem ostatnie chwile obowiązywania ustawy - Prawo zamówień publicznych w poprzednim stanie prawnym, do którego wszyscy zdążyli przywyknąć. Czas spokoju jednak się skończył, bo trzeba zrealizować plany zamówień publicznych na 2021 r
Jeżeli ze względu na złożoność zamówienia nie można, na tym etapie postępowania, ustalić znaczenia kryteriów oceny ofert, w ogłoszeniu o zamówieniu zamawiający podaje kryteria oceny ofert w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego.
Choć rynek sam zabiegał o uelastycznienie procedur przy tańszych zamówieniach, na razie niezbyt chętnie korzysta z możliwości negocjowania lepszych warunków ofertowych
O tym jakie twierdzenia lub zarzuty podnosi strona w postępowaniu nie przesądza proponowana przez nią kwalifikacja prawna ale okoliczności faktyczne wskazane przez tę stronę. Jeśli więc strona nie odwołuje się do konkretnych okoliczności faktycznych to skład orzekający nie może samodzielnie ich wprowadzić do postępowania tylko dlatego, że można je przyporządkować określonej, wskazanej w odwołaniu kwalifikacji
Klauzule waloryzacyjne, oświadczenia wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie oraz stosowanie trybu podstawowego z możliwością negocjacji to zapisy stwarzające wiele problemów. Jak można sobie z nimi poradzić?
Mimo że nowe przepisy obowiązują już od czterech miesięcy, zamawiający mają z nimi sporo kłopotów. Sprawiają je nawet pozornie proste czynności, zwłaszcza wykonywane elektronicznie. Także biurokracja, której miało być mniej, a jest bardzo dużo
Do stwierdzenia nieprawidłowości w dokumentacji postępowania, a tym samym sprzeczności z prawem, wystarczy jedynie zaistnienie możliwości utrudnienia uczciwej konkurencji poprzez zastosowanie określonych postanowień specyfikacji, niekoniecznie zaś realnego uniemożliwienia takiej konkurencji.
Sądy ugruntowują ścieżkę dla samorządów, które chcą powierzać odbiór odpadów własnym spółkom (in-house). Zduńska Wola, która ze względu na brak konkurencyjnych ofert powołała w tym celu spółkę miejską, obroniła się przez zarzutami międzynarodowego giganta z branży odpadowej - firmy Remondis