Postanowienie NSA z dnia 29 grudnia 2022 r., sygn. I OSK 2165/22
Wymiana elementów istniejącej linii napowietrznej SN 15 kV relacji GPZ (...) w ramach prac remontowych, niepowodująca zmian parametrów technicznych i użytkowych linii oraz jej przebiegu, spełnia definicję remontu w rozumieniu art. 124b ust. 1 u.g.n. w związku z art. 3 pkt 8 p.b., uprawniającą organ administracji do wydania decyzji zobowiązującej właścicieli nieruchomości do jej udostępnienia.
Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej może zawierać wzmiankowane ograniczenie mające na celu rozbiórkę obiektów budowlanych należących do inwestora a nieprzewidzianych do dalszego użytkowania lub tymczasowych.
W sytuacji gdy wniosek o zwrot wywłaszczonej nieruchomości dotyczy wywłaszczenia dokonanego kilkadziesiąt lat temu a zatem w okresie, gdy obowiązywały zupełnie inne niż obecnie standardy stanowienia i wykonywania prawa, zwraca się uwagę, że wymagania odnośnie szczegółowości celu wywłaszczenia, wskazywanego w decyzji wywłaszczeniowej, powinny być oceniane proporcjonalnie do standardu prawnego i funkcjonalnego
Okoliczność, że w art. 95 pkt 4 u.g.n. ustawodawca dopuścił, dokonywany niezależnie od ustaleń planu miejscowego, podział nieruchomości w celu realizacji roszczeń do jej części, wynikających z przepisów u.g.n. lub z innych ustaw, zaś w art. 95 pkt 1 u.g.n. – podział w celu zniesienia współwłasności wyłącznie nieruchomości zabudowanej co najmniej dwoma budynkami, wzniesionymi na podstawie pozwolenia
Przepis art. 229 u.g.n. stanowi wyjątek od zasady z art. 136 ust. 3 u.g.n., a w przypadku jego wystąpienia organ nie ma obowiązku badać przesłanek zwrotu nieruchomości, gdyż fakt zbycia nieruchomości osobie trzeciej lub ustanowienia prawa użytkowania wieczystego przed wejściem w życie u.g.n. wyłącza możliwość skutecznego zgłoszenia roszczenia o jej zwrot, niezależnie od wystąpienia przesłanek zbędności
Decyzje ograniczające sposób korzystania z nieruchomości wydane w trybie art. 124 ustawy o gospodarce nieruchomościami są dopuszczalnym instrumentem prawnym pozwalającym zalegalizować istniejące urządzenia przesyłowe, pod warunkiem że prace planowane do wykonania przez przedsiębiorcę przesyłowego wykraczają poza zakres czynności konserwacyjnych czy remontowych oraz że przeprowadzone zostały stosowne
Przesądzenie o przejściu z mocy prawa własności działek wydzielonych pod drogę publiczną na rzecz jednostek samorządu terytorialnego na podstawie art. 98 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami nie jest uzależnione od wskazania tego przepisu jako podstawy prawnej w decyzji podziałowej, jeśli z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynika taki skutek podziału nieruchomości.
Pełnomocnictwo do wykonywania prawa wynikającego ze współwłasności nieruchomości, które nie wyłącza czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu, obejmuje również umocowanie do złożenia wniosku o podział nieruchomości. W postępowaniu administracyjnym wniosek taki może być skutecznie złożony przez pełnomocników współwłaścicieli, jeśli pełnomocnictwo wyraźnie obejmuje czynności związane z zarządem
Przy rozstrzyganiu sporu o odszkodowanie za wywłaszczenie nieruchomości na potrzeby inwestycji drogowej, ustalenia dotyczące wysokości odszkodowania należy opierać na wnikliwej analizie operatu szacunkowego, który musi odzwierciedlać rzeczywisty stan nieruchomości wycenianej, a brak konkretnych dowodów na naruszenie przepisów postępowania administracyjnego skutkuje utrzymaniem decyzji organu w zakresie
Wartość rynkowa nieruchomości przejętej pod drogę publiczną, która na dzień wydania decyzji była przeznaczona pod inwestycję drogową, powinna być określana na podstawie cen transakcyjnych wynikających z umów sprzedaży takich nieruchomości, a nie na podstawie kwot odszkodowań z decyzji administracyjnych.