Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 23 grudnia 2009 r., sygn. KIO/KD 51/09

      Zamawiający niewłaściwie oszacował wartość zamówienia opierając się na zawartej uprzednio umowie (sprzed roku) bez dokonania weryfikacji rynku. Czynność ta doprowadziła do unieważnienia postępowania wewnętrznego.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 14 grudnia 2009 r., sygn. KIO/UZP 1531/09

      Dopuszczając produkt równoważny Zamawiający powinien określić kryteria równoważności, w celu umożliwienia wykonawcom złożenia ważnej oferty oraz zachowania zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji. Jednocześnie nieuprawnione jest działanie Zamawiającego, który z jednej strony dopuszcza produkt równoważny, jednak nie precyzując wymagań, które są dla niego istotne, w wyniku oceny

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 11 grudnia 2009 r., sygn. KIO/UZP 1503/09

      Okoliczność braku doprecyzowania w specyfikacji istotnych warunków zamówienia stosowanych wymogów nie może negatywnie skutkować dla wykonawcy.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 1 grudnia 2009 r., sygn. KIO/UZP 1575/09

      1) Obowiązkiem zamawiającego jest opisanie przedmiotu zamówienia w taki sposób jak nakazuje art. 29 ust. 1 ustawy Pzp, to jest - jednoznacznie wyczerpująco, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na złożenie oferty. 2) Przepis art. 38 ust. 4 ustawy Pzp stanowi zarazem normę kompetencyjną. Z samego faktu, iż zawiera

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 26 października 2009 r., sygn. KIO/UZP 1461/09

      1) Jedną z podstawowych zasad obowiązujących w prawie zobowiązań jest zasada swobody umów, wynikająca z przepisu art. 3531 k.c. Sformułowanie tej zasady oznacza, że: istnieje swoboda zawarcia lub niezawarcia umowy, istnieje możliwość swobodnego wyboru kontrahenta, treść umowy może być co do zasady kształtowana w sposób dowolny, forma umowy w zasadzie zależy od woli stron. 2) Nie jest możliwe ukształtowanie

    • gavel
      Orzeczenie
    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 24 września 2009 r., sygn. KIO/KD 36/09

      KIO uznała, że mimo niekonsekwentnych postanowień siwz w przedmiocie wadium, zamawiający był zobowiązany do wykluczenia wykonawcy z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp, wobec braku zabezpieczenia oferty wadium w sposób wynikający z przepisów ustawy, tj. w sposób zobowiązujący bank do wypłaty określonej kwoty z tytułu zaistnienia przesłanek podanych w art. 46 ust. 4a ustawy Pzp

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 24 września 2009 r., sygn. KIO/KD 33/09

      Podanie nazw producentów itp. któregokolwiek z komponentów wykazanych w formularzu ofertowym pozostaje bez wpływu na wydajność komponentu. Przedmiotowe dane służą bowiem identyfikacji danego komponentu komputera. Dla eksploatacji komputera, m.in. klawiatura, mysz, obudowa i napęd CD ma, co najmniej drugorzędne znaczenie, nawet gdyby te elementy uznać za „komponent komputera” w sensie ścisłym - są to

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 9 września 2009 r., sygn. KIO/UZP 1235/09

      1) Wskazany w art. 184 ust. 1a pkt 2 ustawy Pzp opis sposobu oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz opis warunków udziału w postępowaniu to różne od siebie pojęcia. Wskazuje na to między innymi art. 36 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp nakazujący podanie w siwz zarówno opisu warunków udziału w postępowaniu jak i opisu sposobu dokonywania warunków udziału w postępowaniu. Podobne rozróżnienie znajduje

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 18 września 2009 r., sygn. KIO/KD 31/09

      Dopuszczenie w opisie przedmiotu zamówienia możliwości składania ofert zawierających produkt równoważny jest prawidłowe, gdy równoważność odnosi się do określonych z nazwy produktów lub wyrobów, art. 29 ust. 3 Pzp). Jeśli opis przedmiotu zamówienia nie wskazuje wprost znaków towarowych, patentów lub pochodzenia przedmiotu zamówienia użycie zwrotu „lub równoważny” lub pochodnych temu zwrotowi jest bezprzedmiotowe

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 17 września 2009 r., sygn. KIO/KD 30/09

      Bez znaczenia dla oceny poprawności wniesionego przez wykonawcę wadium jest okoliczność, czy Zamawiający wzywał konkretnego wykonawcę do uzupełnienia dokumentów, w trybie określonym w art. 26 ust. 3 Pzp. Zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawców, którzy nie wnieśli wadium, w tym również na przedłużony okres związania ofertą, lub nie zgodzili się

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 14 września 2009 r., sygn. KIO/KD 29/09

      Prezes UZP zauważył, że w myśl art. 146 ust. 1 pkt 5 Prawa zamówień publicznych Pzp, umowa w sprawie zamówienia publicznego jest nieważna, jeżeli Zamawiający dokonał wyboru oferty z rażącym naruszeniem Prawa zamówień publicznych. Natomiast zgodnie z treścią art. 146 ust. 1 pkt 6 Prawa zamówień publicznych, umowa w sprawie zamówienia publicznego jest nieważna gdy w postępowaniu o udzielenie zamówienia

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 14 września 2009 r., sygn. KIO/UZP 1107/09

      Przy określaniu przedmiotu zamówienia, zwłaszcza przy jego precyzyjnym opisie Zamawiający winien wykazać jak największą czujność, gwarantująca mu osiągnięcie celu, jaki zamierza osiągnąć, jednakże przy zachowaniu zasady uczciwej konkurencji.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 14 września 2009 r., sygn. KIO/UZP 1155/09

      1) Ewentualna praktyka polegająca na obligowaniu Wykonawcy do kalkulowania robót w ramach zamówień dodatkowych, czy uzupełniających w oparciu o ceny składników cenotwórczych wynikające z kosztorysu ofertowego dla zamówienia podstawowego ma charakter krzywdzący. Oba zamówienia są oddzielnymi zamówieniami udzielonymi w różnych trybach. Każde z nich charakteryzuje się swoją specyfiką, a zamówienia z wolnej

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 10 września 2009 r., sygn. KIO/UZP 1113/09

      Zamawiający może stawiać dla swoich potrzeb wyższe wymagania niż standardowe, jednak nie może sformułować ich w taki sposób, który wyeliminowałby innych potencjalnych wykonawców.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Sądu Okręgowego w Opolu z dnia 9 września 2009 r., sygn. II Ca 590/09

      W sytuacji, bowiem, gdy przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i zarazem wykonanie obiektów sportowych wraz z zapleczem, to sformułowanie warunku udziału w zakresie tylko projektowania takich obiektów (warunek pierwszy) lub tylko ich wykonania (warunek drugi) zawiera się w oczekiwanym przedmiocie zamówienia a wobec tego nie sposób twierdzić, że nie dotyczy tego przedmiotu.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 7 września 2009 r., sygn. KIO/UZP 1084/09

      Zasady odpowiedzialności solidarnej wykonawców dotyczą etapu realizacji kontraktu, natomiast nie mają znaczenia na etapie ustalania warunków udziału w postępowaniu, które powinny być jednakowe dla wszystkich potencjalnych podmiotów zainteresowanych uzyskaniem zamówienia. Żądanie od wszystkich uczestników konsorcjum posiadania koncesji bez względu na ich udział w realizacji zamówienia, stanowiłoby nadmierną

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 03 września 2009 r., sygn. KIO/KD 25/09

      Biorąc pod uwagę fakt, iż udzielenie zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki stanowi odstępstwo od ogólnej zasady wyrażonej w art. 10 ust. 1 Pzp przesłanki dopuszczające zastosowanie tego trybu powinny być interpretowane ściśle. Wobec powyższego niedopuszczalna jest wykładania rozszerzająca art. 67 ust. 1 pkt 5 lit. b Pzp.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 3 września 2009 r., sygn. KIO/UZP 1081/09

      Prawem zamawiającego jest opisanie przedmiotu zamówienia w sposób, który w jak najpełniejszym zakresie odpowiada jego potrzebom. Wykonawca nie jest uprawniony, aby narzucać zamawiającemu i dyktować jakie parametry ma on umieszczać w specyfikacji technicznej i w jaki sposób je oceniać, aby otrzymać produkt zaspakajający oczekiwania w jak najszerszym zakresie. Takie działanie wykonawcy prowadzi do próby

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 2 września 2009 r., sygn. KIO/UZP 1075/09

      Korzystanie z przysługującego wykonawcom prawa do zadawania pytań w trybie art. 38 ust. 1 ustawy Pzp nie może prowadzić do przywracania terminu zawitego na skorzystanie ze środka ochrony prawnej jakim jest protest. Odmienne działanie prowadzić może do nieuzasadnionego przedłużenia procedur protestacyjno - odwoławczych, co w konsekwencji może powodować przewlekłość postępowania o zamówienie publiczne

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 2 września 2009 r., sygn. KIO/UZP 1079/09

      Art. 87 ust. 1 ustawy Pzp nie nakłada na wykonawcę obowiązku udzielenia wyjaśnień, ich zaniechanie lub niekompletność nie powoduje odrzucenia oferty, jak to przewidziano w art. 90 ust. 3 ustawy Pzp. Jest to jedynie narzędzie zarówno dla zamawiających, jak i wykonawców, w którym wykonawcy mają szansę przedstawić swoje racje lub dodatkowe informacje, aby zamawiający mogli je wziąć pod uwagę podejmując

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 27 sierpnia 2009 r., sygn. KIO/UZP 1061/09

      Wobec braku jednoznacznego wymagania wynikającego z postanowień SIWZ, nieuprawnione jest obciążanie wykonawcy skutkiem treści nie oddającej intencji Zamawiającego.

    • gavel
      Orzeczenie

      kWyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 26 sierpnia 2009 r., sygn. KIO/UZP 1042/09

      Prawo zamówień publicznych nie stoi na przeszkodzie określeniu przedmiotu zamówienia w sposób, który może być zrealizowany przez ograniczony krąg wykonawców (albo przez tylko jednego wykonawcę), jednak musi to wynikać z zobiektywizowanej potrzeby Zamawiającego, który zobowiązany jest wykazać, że taka potrzeba rzeczywiście istnieje.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 20 sierpnia 2009 r., sygn. KIO/UZP 1033/09

      Na zamawiającym ciąży obowiązek opisania przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Dla wszystkich wykonawców ten opis musi być zrozumiały i co więcej, powinni go rozumieć w taki sam sposób. Wymóg zamawiającego dotyczący przedmiotu zamówienia

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00