Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 13 marca 1984 r., sygn. III SA 200/84

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 26 października 1984 r., sygn. SA/Lu 420/84

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 17 grudnia 1985 r., sygn. SA/Wr 651/85

      1. Wyrób który został zwrócony dostawcy podlega wyłączeniu z dotowania z mocy par. 16 ust. 1 uchwały nr 63 Rady Ministrów z dnia 6 czerwca 1983 r. w sprawie zasad udzielania dotacji przedmiotowych /M.P. nr 21 poz. 117/. 2. Wyroby na bazie mięsa, drobiu i podrobów są potrawami mięsnymi, drobiowymi i podrobowymi w rozumieniu pkt 4 decyzji Nr GT 9/84 Ministra Finansów z dnia 10 maja 1984 r. i nie podlegają

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 16 grudnia 1991 r., sygn. III SA 1054/91

      Obowiązek wnoszenia wpłat na Centralny Fundusz Rozwoju Nauki i Techniki /art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 1989 r. o Centralnym Funduszu Rozwoju Nauki i Techniki - Dz.U. nr 25 poz. 134/ nie dotyczy podmiotów objętych zwolnieniem podmiotowym od podatku dochodowego /art. 4 ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. nr 3 poz. 12 ze zm./ jak również zwolnień przedmiotowych

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 18 lutego 1992 r., sygn. SA/Wr 2/92

      Przepis art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 1990 r. o dochodach gmin i zasadach ich subwencjonowania oraz o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 89 poz. 518/, przewidujący m.in. obowiązek zwrócenia się urzędu skarbowego o wyrażenie zgody przez zarząd gminy na rozłożenie podatku na raty nie znajduje zastosowania w sytuacji, gdy organ podatkowy nie zamierza uwzględnić wniosku podatnika

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 20 marca 1992 r., sygn. SA/Kr 169/92

      Wniosek lub zgoda zarządu gminy /miasta/, stanowiąca zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 1990 r. o dochodach gmin i zasadach ich subwencjonowania w roku 1991 i w roku 1992 oraz o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 89 poz. 518; zm. Dz.U. 1991 nr 110 poz. 475/ niezbędną przesłanką do udzielenia przez urząd skarbowy ulgi, odroczenia i umorzenia oraz zaniechania poboru podatków

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 10 kwietnia 1992 r., sygn. SA/Wr 301/92

      Przepisy art. 4 ust. 1 i art. 38 ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania /Dz.U. nr 32 poz. 160 ze zm./ oraz art. 12 ustawy z 14 grudnia 1990 r. o dochodach gmin i zasadach ich subwencjonowania w 1991 r. oraz o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 89 poz. 518/ wyłączają dopuszczalność wprowadzenia przez organy gmin opłat za miejsce w przedszkolach, przeznaczonych

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 6 października 1992 r., sygn. III SA 1449/92

      Obligacje nie są ani gotówką, ani dochodem w naturze w rozumieniu par. 7 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 stycznia 1990 r. w sprawie wysokości i podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne, zgłaszania do ubezpieczenia społecznego oraz rozliczania składek i świadczeń z ubezpieczenia społecznego /Dz.U. nr 7 poz. 41 ze zm./.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 2 grudnia 1993 r., sygn. SA/Po 1837/93

      Przekazywanie przez urzędy skarbowe tzw. udziałów gmin w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa - art. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 1990 r. o dochodach gmin i zasadach ich subwencjonowania w latach 1991 - 1992 oraz o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 89 poz. 518 ze zm./ nie nosi charakteru decyzji administracyjnej, lecz stanowi czynność materialno-techniczną.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 29 grudnia 1993 r., sygn. SA/Lu 1198/93

      W świetle art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ i art. 55 ust. 5 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe /Dz.U. nr 4 poz. 18 ze zm./ udzielenie absolutorium lub odmowa jego udzielenia zarządowi miny z tytułu działalności finansowej za rok miniony należy do wyłącznej kompetencji rady gminy, która uchwałę w tym przedmiocie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 10 stycznia 1994 r., sygn. SA/Wr 1124/93

      1. Budżety gmin są rocznymi planami finansowymi. Do opracowania budżetu gminy na 1992 r. należało stosować przepisy ustawy z dnia 19 października o zmianie ustawy o dochodach gmin i zasadach ich subwencjonowania w 1991 r. oraz o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym, a także o zmianie niektórych innych ustaw /Dz.U. nr 110 poz. 475/. W budżecie gminy na 1992 r., a tym bardziej w budżecie gminy

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 20 stycznia 1994 r., sygn. SA/Gd 1758/93

      Zastosowanie przez radę miejską w uchwale rozdziałów 9142 i 9143 zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 kwietnia 1991 r. w sprawie klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych oraz innych przychodów i rozchodów /Dz.U. nr 39 poz. 169 ze zm./ dla dotacji celowej przekazanej przez wojewodę i odnoszących się do dochodów i wydatków ze sfery zadań zleconych jest właściwe. Zastosowanie w tej

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 14 lutego 1994 r., sygn. SA/Wr 1518/93

      1. Art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 1990 r. o dochodach gmin i zasadach ich subwencjonowania w 1991 r. oraz o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 89 poz. 518 ze zm./ stanowi, że w zakresie podatków i opłat stanowiących dochody gmin, realizowanych przez urząd skarbowy, urząd ten udziela ulg, odroczeń i umorzeń wyłącznie za zgodą zarządu gminy. Z treści tego przepisu wynika, że

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 17 lutego 1994 r., sygn. SA/Gd 1697/93

      1. Nieudzielenie absolutorium zarządowi gminy może być wyłącznie następstwem negatywnej oceny działalności finansowej /budżetowej/ i poprzedzać je musi uchwała o nieprzyjęciu sprawozdania finansowego /w całości lub w znacznej części/ za dany rok. 2. Absolutorium dotyczy jedynie wykonania budżetu, nie odnosi się do całokształtu działalności zarządu. Na budżetowo-prawny charakter absolutorium - w odniesieniu

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 1 marca 1994 r., sygn. SA/Gd 1253/93

      Ocena działalności finansowej gminy, wyrażona przez radę gminy w uchwale w sprawie udzielenia absolutorium zarządowi musi łącznie dotyczyć wszystkich elementów o jakich mowa w art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ i art. 55 ust. 5 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe /t.j. Dz.U. 1993 nr 72 poz. 344 ze zm./. Warunkiem

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 25 marca 1994 r., sygn. SA/Ł 464/93

      1. Art. 59 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./ stanowi, iż wydatki dokonywane są w granicach uchwalonych przez radę gminy. Niewątpliwie uchwalenie kwoty rezerwy oznacza właśnie owe granice do dokonywania wydatków poprzez dysponowanie rezerwą. 2. Dysponowanie rezerwą ogólną nie jest instytucją uchwalania budżetu lub uchwalania jego zmian, lecz

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 21 czerwca 1994 r., sygn. SA/Po 2832/93

      1. Uchwały budżetowe rad gmin są aktami prawa miejscowego, normami generalnymi i abstrakcyjnymi, przepisami powszechnie obowiązującymi na danym terenie. 2. Pomimo utraty formalnej mocy prawnej uchwały budżetowej rady gminy - sąd administracyjny nie tylko może, ale powinien rozstrzygać merytorycznie o legalności zaskarżonej uchwały budżetowej, ewentualnie orzekając po okresie obowiązywania o niezgodności

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 28 września 1994 r., sygn. III SA 56-57/94

      Na orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej przy Ministrze Finansów, będącej organem drugiej instancji w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej, przysługuje skarga do sądu administracyjnego. Orzeczenia komisji orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej są decyzjami administracyjnymi i w przeciwieństwie do orzeczeń w sprawach karnych skarbowych podlegają zaskarżeniu do sądu administracyjnego

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 29 grudnia 1994 r., sygn. SA/Po 2616/94

      1. Pogląd Zarządu Miasta co do ilości oraz wysokości rat6 podatku, wyrażony w decyzji wydanej na podstawie art. 10 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o finansowaniu gmin /Dz.U. nr 129 poz. 600/ jest wiążący dla Urzędu Skarbowego, prowadzącego postępowanie na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych /Dz.U. 1993 nr 108 poz. 486 ze zm./. 2. Pouczenie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 3 lutego 1995 r. sygn. I PRN 87/94

      Art. 28 ustawy budżetowej na rok 1992 z dnia 5 czerwca 1992 r. (Dz. U. Nr 50, poz. 229) ustanawiający okresowe zawieszenie przewidzianej w art. 71 § 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (jednolity tekst: Dz. U. z 1994 r., Nr 7, poz. 25) waloryzacji wynagrodzenia sędziów nie jest niezgodny z zasadą państwa prawnego wyrażoną w art 1 oraz zasadami praworządności i legalności

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 21 września 1995 r., sygn. SA/Kr 2741/94

      1. W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r.- Prawo budżetowe /Dz.U. 1993 nr 72 poz. 344/ państwowe jednostki budżetowe pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a uzyskane dochody odprowadzają do budżetu. Nie ustalają więc zysku ani straty. Tym samym nie można przyjąć, iż działają one w celach zarobkowych. Nie prowadzą one działalności na własny rachunek. Działalność ta jest prowadzona

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 6 grudnia 1995 r., sygn. III SA 1208/95

      Jako źródło pokrycia niedoboru - zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe /Dz.U. 1993 nr 72 poz. 344/ - rada gminy może wskazać faktyczną nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych oraz wolne środki pochodzące z niewykorzystanego kredytu, które tej nadwyżki nie zwiększyły.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 29 grudnia 1995 r., sygn. SA/Kr 1362/95

      Związki międzygminne obowiązane są uchwalać budżet; czynność ta podlega nadzorowi regionalnej izby obrachunkowej.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 29 grudnia 1995 r., sygn. SA/Kr 1693/95

      W budżecie związku międzygminnego wszystkie wydatki i dochody powinny być ujęte w kwotach realnych.

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00