Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 11 lipca 2024 r., sygn. III SA/Wr 356/23
W przypadku uzyskania przez szkołę niepubliczną wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych przed dniem 30 września roku bazowego i spełnieniu dodatkowych wymagań, takich jak przekazanie informacji o planowanej liczbie uczniów oraz wprowadzenie danych do systemu informacji oświatowej, szkoła nabywa prawo do ubiegania się o przyznawanie dotacji oświatowej za cały rok budżetowy, od stycznia do
Użyte w art. 70 ust. 3 zd. 3 Konstytucji słowo "udział" samo w sobie nie implikuje żadnego konkretnego poziomu finansowania, gdyż "udział" z definicji może być mniejszy lub większy. Przesądza jedynie, że wkład państwa musi osiągnąć jakiś stopień minimalny, tak aby w ogóle zjawisko dofinansowywania szkół niepublicznych miało miejsce, bo inaczej art. 70 ust. 3 zd. 3 Konstytucji byłby niezrealizowanym
Z art. 70 ust. 3 Konstytucji RP nie wynika prawo podmiotowe szkół niepublicznych do uzyskania środków na całość ich działalności, a szkoły niepubliczne mają być finansowane w mniejszym stopniu ze środków budżetu państwa niż szkoły publiczne, gdyż podstawowa odpowiedzialność za ich gospodarkę finansową spoczywa na ich założycielach, a nie na władzy publicznej.
Po dokonaniu ostatecznego rozliczenia dotacji za dany rok kalendarzowy, jeżeli sam dotowany nie dopuści się nieprawidłowości, ma w pełni usprawiedliwione oczekiwanie, że nie zostanie zaskoczony przez organ żądaniem zwrotu udzielonej mu dotacji, którą już wydatkował, w przeciwnym wypadku podmioty te działałyby w stanie niepewności odnośnie zapewnienia finansowania prowadzących szkół niepublicznych,
Dotacja oświatowa dla niepublicznej szkoły stanowi formę dofinansowania działalności danej placówki, a jej wielkość, ustalana na podstawie obowiązujących reguł prawnych, nie musi pokrywać wszystkich kosztów i może być uzależniona od różnych czynników, w tym od jakości kształcenia i efektów dydaktycznych.