Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 19 listopada 2003 r., sygn. III SA 492/02

      Bez znaczenia w sprawie jest przyczyna uchybienia terminowi do wykorzystania dotacji celowej w danym roku. Również nie ma znaczenia fakt, że w rzeczywistości środki otrzymane z budżetu państwa zostały wykorzystane na realizację ustalonego umownie celu. Istotę rozstrzygnięcia sprowadza się do jednoznacznego stwierdzenia, iż Gmina nie wykorzystała w całości przyznanych jej środków dotacji celowej w danym

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 15 października 2003 r., sygn. III SA 1712/03

      Gmina, która otrzymała dotacje na budowę szkoły pod warunkiem przeznaczenia na ten cel własnych środków, a która wyłożyła za mało pieniędzy, musi zwrócić część dotacji. Warunkiem udzielenia dotacji było zachowanie określonej proporcji pomiędzy wspomożeniem ze strony wojewody a środkami własnymi gminy. Fakt, że wojewoda przeszacował możliwości gminy, nie podważa zasad, na podstawie których gmina otrzymała

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 3 września 2003 r., sygn. III SA 391/03

      Samorządy nie muszą zwracać do budżetu państwa pieniędzy z przyznanych przepisem art. 61a dodanym w 2000 r. do ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 /Dz.U. nr 150 poz. 983 ze zm./. Umożliwiał on w 2001 r. zmianę przeznaczenia części kwot dotacji celowych otrzymanych z budżetu państwa na realizację zadań własnych. Sąd ocenił, że art. 61a

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 24 kwietnia 2003 r., sygn. III SA 2177/01

      Rozpoczęcie postępowania dowodowego to kryterium odnoszące się do sprawy, a nie do postępowania w danej instancji. Z uwagi na to, że w sprawie postępowanie dowodowe było prowadzone, to nawet jego umorzenie z powodu przedawnienia powinno mieć formę procesową orzeczenia.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 3 grudnia 2002 r., sygn. III SA 2089/02

      Jeśli cele działania fundacji, określone w statucie, nie pokrywają się nawet częściowo z zadaniami /art. 6, art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1591 ze zm./, to niedopuszczalne jest zapisanie w uchwale budżetowej przeznaczenia środków publicznych na udzielenie temu podmiotowi dotacji /art. 118 ust. 1 i 2 w zw. z art. 111 ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 24 października 2002 r., sygn. III SA 1744/02

      Artykuł 109 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. nr 155 poz. 1014 ze zm./ i par. 41 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz szczegółowych zasad i terminów rocznych rozliczeń i wpłat do

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 9 października 2002 r., sygn. III SA 1799/02

      Zmiana uchwały budżetowej w drodze uchwały rady miasta /gminy/ w zakresie rezerw nie jest tożsama z dysponowaniem rezerwami w rozumieniu art. 128 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. nr 155 poz. 1014 ze zm./. zmianę uchwały budżetowej bowiem może gmina osiągnąć w tym zakresie bez konieczności angażowania swojej rady, tj. w drodze czynności wykonawczej zarządu

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała składu 7 sędziów NSA z dnia 9 września 2002 r., sygn. FPS 10/02

      Artykuł 24 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej /t.j. Dz.U. 1999 nr 54 poz. 572 ze zm./ pozwala inspektorowi kontroli skarbowej wydać decyzję zobowiązującą regionalną kasę chorych na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. nr 155 poz. 1014 ze zm./ do zwrotu dotacji udzielonej z budżetu państwa, wykorzystanej niezgodnie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 12 czerwca 2002 r., sygn. III SA 548/02

      Fakt, że wprowadzeniu szczególnej subwencji, o której mowa w art. 14 ust. 13a ustawy z dnia 16 października 1991 r. o ochronie przyrody /Dz.U. nr 114 poz. 492 ze zm./ nie towarzyszyła odpowiednia zmiana i uzupełnienie art. 24 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2001 /Dz.U. nr 150 poz. 983 ze zm./, zawierającego regulację dotyczącą części rekompensującej

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 5 czerwca 2002 r., sygn. III SA 300/02

      1. Nie jest możliwe zastosowanie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. nr 155 poz. 1014 ze zm./, gdy to nie jednostka, która otrzymała dotację z budżetu państwa wykorzystała ją niezgodnie z przeznaczeniem, ale takie wykorzystanie nastąpiło niezależnie od woli tej jednostki. 2. Warunkiem zastosowania przepisów art. 93 powyższej ustawy, ze względu na swoiste

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 23 kwietnia 2002 r., sygn. III SA 2080/01

      W myśl art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty /Dz.U. 1996 nr 67 poz. 329 ze zm./ m.in. niepubliczne przedszkola otrzymują dotacje z budżetu gminy. Dotacje te mają charakter podmiotowy, co wynika nie tylko z tego przepisu, ale również z art. 69 ust. 4 pkt 2 i art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. nr 155 poz. 1014 ze zm./. Ich celem

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 10 kwietnia 2002 r., sygn. II SA 3126/01

      Zgodnie z art. 61 Konstytucji RP, obywatel na prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących służbę publiczną. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 3 kwietnia 2002 r., sygn. III SA 3224/01

      W art. 138 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. nr 155 poz. 1014 ze zm./ ustawodawca penalizuje wszelkie odstępstwa od warunków inwentaryzowania wynikających z ustawy z dnia 24 września 1994 r. o rachunkowości /Dz.U. nr 121 poz. 591 ze zm./, a więc zarówno niepodjęcie inwentaryzacji, jak i niepełne jej przeprowadzenie, czy też przeprowadzenie jej w taki sposób

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 1 lutego 2002 r., sygn. III SA 3132/01

      Wznoszenie pomników nie jest zadaniem własnym gminy.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 8 stycznia 2002 r., sygn. III SA 2358/01

      Analiza przepisów ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. nr 155 poz. 1014 ze zm./ oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 1999 r. w sprawie właściwości i trybu powoływania rzecznika dyscypliny finansów publicznych, organów orzekających oraz szczegółowych zasad postępowania w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych /Dz.U. nr 42 poz. 421/ pozwala

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 9 listopada 2001 r., sygn. III SA 1170/01

      Mając na uwadze ustawę z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych /Dz.U. nr 62 poz. 718 ze zm./, na mocy której skreślono art. 43 ust. 1, 3 i 4 ustawy o samorządzie powiatowym, a art. 44 otrzymał brzmienie, iż zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego (...) określa ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu (...), należy stwierdzić, iż zamieszczone

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 9 listopada 2001 r., sygn. III SA 1928/01

      Decydujące znaczenie przy dokonywaniu wykładni art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2001 /Dz.U. nr 150 poz. 983 ze zm./ w zw. z obowiązkiem gmin, wynikającym z art. 23 ust. 1 ww. ustawy, ma wykładnia celowościowa. Niedopuszczalne i zaprzeczające istocie wspólnoty samorządowej byłoby porównywanie wskaźnika podatkowych dochodów

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 5 października 2001 r., sygn. III SA 1565/00

      Od osób kierujących i odpowiadających za finanse danej jednostki zależało, czy i jakie podejmą działania w zakresie dostosowania poziomu zatrudnienia w jednostce do jej możliwości finansowych, wynikających z planu. Jednostka sektora finansów publicznych może bowiem dysponować tylko takimi środkami, jakie zostaną przyznane jej w planie finansowym, i nie może dokonywać wydatków przekraczających wysokość

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 21 sierpnia 2001 r., sygn. III SA 1295/01

      Według art. 25 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 i ust. 2a ustawy z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym /Dz.U. nr 28 poz. 153 ze zm./, składki na ubezpieczenie zdrowotne bezrobotnych nie pobierających zasiłku opłaca właściwy urząd pracy, przy czym środki z budżetu państwa na te składki jednostki samorządu terytorialnego otrzymują jako dotacje celowe na zadania z zakresu administracji

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała składu 7 sędziów NSA z dnia 2 lipca 2001 r., sygn. FPS 1/01

      Rozstrzygnięcie Ministra Finansów w sprawie zwrotu nienależnej części subwencji ogólnej, wydane na podstawie art. 42 ust. 1 i 8 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 /Dz.U. nr 150 poz. 983 ze zm./ stanowiło decyzję administracyjną w rozumieniu przepisów Kpa, podlegającą kontroli Naczelnego Sądu Administracyjnego z mocy art. 16 ust. 1

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 9 maja 2001 r., sygn. II SA 3293/00

      W pojęciu "szczególnie uzasadnionych przypadków" stanowiących podstawę odwołania dyrektora szkoły /art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - Dz.U. 1996 nr 67 poz. 329 ze zm./ nie mieści się każde naruszenie prawa przez dyrektora.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 8 stycznia 2001 r., sygn. III SA 675/00

      Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej /finansów publicznych/ regulowały i regulują przepisy prawa budżetowego /ustawy o finansach publicznych/, akty wykonawcze do tych ustaw oraz posiłkowo przepisy kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia. Oznacza to, że w postępowaniu tym nie mają zastosowania przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Należy również zauważyć, że wniosek

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 30 października 2000 r., sygn. II SA 1921/99

      Według ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych /Dz.U. nr 16 poz. 78 ze zm./ Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych jest państwowym funduszem celowym /por. art. 23 i ust. cytowanej ustawy z dnia 3 lutego 1995 r./. Żadne przepisy o ochronie gruntów rolnych i leśnych nie odsyłają w zakresie wskazanego Funduszu do przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz.U

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 12 września 2000 r., sygn. III SA 1686/99

      Dotacja budżetowa na restrukturyzację zadłużenia z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne powstałego do 31 grudnia 1995 r. może być przyznana wtedy, kiedy to zadłużenie istnieje w chwili wejścia w życie ustawy budżetowej oraz w chwili wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego.

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00