Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Uchwała składu 7 sędziów NSA z dnia 2 lipca 2001 r., sygn. FPS 1/01

Rozstrzygnięcie Ministra Finansów w sprawie zwrotu nienależnej części subwencji ogólnej, wydane na podstawie art. 42 ust. 1 i 8 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 /Dz.U. nr 150 poz. 983 ze zm./ stanowiło decyzję administracyjną w rozumieniu przepisów Kpa, podlegającą kontroli Naczelnego Sądu Administracyjnego z mocy art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./.

 

Naczelny Sąd Administracyjny przy udziale Iwony Kaszczyszyn, prokuratora Prokuratury Krajowej w sprawie ze skargi Zarządu Powiatu G. na decyzję Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 1999 r., (...) w przedmiocie zmniejszenia subwencji ogólnej po rozpoznaniu na posiedzeniu jawnym wątpliwości prawnych przekazanych przez skład orzekający Naczelnego Sądu Administracyjnego postanowieniem z dnia 24 października 2000 r. III SA 2461/99, do wyjaśnienia w trybie art. 49 ust. 2 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./:

czy rozstrzygnięcie Ministra Finansów w sprawie zwrotu nienależnej części subwencji ogólnej, wydane na podstawie art. 42 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 /Dz.U. nr 150 poz. 983 ze zm./ stanowi decyzję administracyjną w rozumieniu przepisów Kpa lub inny akt z zakresu administracji publicznej, podlegający kontroli Naczelnego Sądu Administracyjnego z mocy art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz., 368 ze zm./?

podjął następującą uchwałę:


UZASADNIENIE

Wątpliwość prawna przedstawiona składowi siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego wyłoniła się na tle następującego stanu faktycznego:

Pismem z dnia 17 czerwca 1999 r. (...) Minister Finansów, działając na wniosek Ministerstwa Edukacji Narodowej zawarty w piśmie z dnia 9 czerwca 1999 r. (...) w sprawie korekty subwencji oświatowej na 1999 r. dla Powiatu G. /ziemskiego/, poinformował Zarząd Powiatu G., iż na podstawie art. 42 ust. 5 ustawy dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 /Dz.U. nr 150 poz. 983 ze zm./, zmniejszył część oświatową subwencji ogólnej dla Powiatu G. za 1999 r. o kwotę 1.491.000 zł, do wysokości 4.064.000 zł. Uzasadniając swoje stanowisko Minister Finansów stwierdził, że kwota, o którą zmniejszono subwencję została uzyskana przez Powiat G. nienależnie, gdyż była przeznaczona na prowadzenie czterech jednostek systemu oświaty w G.-W., które nie zostały przejęte przez powiat ziemski. Jednostki te są bowiem prowadzone przez miasto na prawach powiatu G.-W.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00