Wyrok NSA z dnia 12 czerwca 2002 r., sygn. III SA 548/02
Fakt, że wprowadzeniu szczególnej subwencji, o której mowa w art. 14 ust. 13a ustawy z dnia 16 października 1991 r. o ochronie przyrody /Dz.U. nr 114 poz. 492 ze zm./ nie towarzyszyła odpowiednia zmiana i uzupełnienie art. 24 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2001 /Dz.U. nr 150 poz. 983 ze zm./, zawierającego regulację dotyczącą części rekompensującej subwencji ogólnej, nie może oznaczać zwolnienia budżetu państwa z zobowiązania wobec jednostek samorządu terytorialnego w zakresie należnych im dochodów z tytułu podatków i opłat, określonych w art. 14 ust. 13 ustawy o ochronie przyrody.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Miasta Z. na decyzję Ministra Finansów z dnia 22 stycznia 2002 r. (...) w przedmiocie inne: odmowa przyznania rekompensaty utraconych dochodów z tytułu podatku od nieruchomości uchyla zaskarżoną decyzję i utrzymaną nią w mocy decyzję Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 2001 r. (...).
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 19 lipca 2001 r. (...), skierowanym do Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego w Ministerstwie Finansów, Burmistrz Miasta Z., powołując się na art. 14 ust. 13a ustawy z dnia 16 października 1991 o ochronie przyrody /Dz.U. nr 114 poz. 492 ze zm./ wniósł o zwrot utraconych dochodów przez Gminę Miasto Z. z tytułu zwolnienia T. Parku Narodowego na podstawie art. 14 ust. 13 tej ustawy z podatków i opłat w łącznej kwocie 1 055 641, 40 zł. Kwota ta została obliczona na podstawie zastosowania odpowiednich stawek podatku od nieruchomości, wynikających z uchwały Rady Miasta Z. (...) z dnia 20 grudnia 2000 r. w sprawie stawek podatku od nieruchomości, do gruntów i budynków T. Parku Narodowego objętych zwolnieniem od podatku.
W odpowiedzi na to pismo Dyrektor Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego pismem z dnia 7 sierpnia 2001 r. poinformował Zastępcę Burmistrza Gminy Z., że wprawdzie w ustawie o ochronie przyrody zawarty jest zapis stwierdzający, że z tytułu zwolnienia z podatków i opłat jednostkom samorządu terytorialnego przysługuje z budżetu państwa zwrot utraconych dochodów, jednakże nie określa się w jakim trybie i na podstawie jakich zasad zwrot ten powinien nastąpić. W ustawie nie przewidziano też delegacji do wydania aktu wykonawczego. W obowiązującym zaś stanie prawnym środki finansowe mogą być przyznane gminie jedynie w ramach części rekompensującej subwencji ogólnej, w przypadkach określonych w art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2001 /Dz.U. nr 150 poz. 983 ze zm./. Przepis ten nie przewiduje refundacji dochodów utraconych z tytułu zwolnień, o których mowa w ustawie o ochronie przyrody. Dlatego Minister Finansów nie ma podstaw prawnych do refundacji wnioskowanych kwot.