Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 25 maja 2023 r., sygn. II CSKP 340/22

      W razie niewypłacenia dotacji w pełnej wysokości, po upływie roku, na który dotacja została przyznana, beneficjent nie ma roszczenia o „dopłatę” dotacji, a może jedynie powoływać się na odpowiedzialność odszkodowawczą jednostki samorządu terytorialnego z tytułu niewypłacenia pełnej kwoty. Taka podstawa odpowiedzialności wymaga zaś wykazania wysokości szkody poniesionej przez beneficjenta

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 8 grudnia 2022 r., sygn. II CSKP 668/22

      Jednostka samorządu terytorialnego, która nie wypłaciła beneficjentowi dotacji oświatowej kwoty dotacji w pełnej, należnej mu wysokości, po upływie roku, na który dotacja została przyznana, ponosi względem beneficjenta dotacji wyłącznie odpowiedzialność odszkodowawczą z tytułu czynu niedozwolonego. Beneficjent dotacji nie ma zatem roszczenia o dopłatę do dotacji.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 17 sierpnia 2022 r., sygn. II CSKP 58/22

      Dotacja przewidziana w art. 90 ust. 2b u.s.o. przysługiwała podmiotowi prowadzącemu przedszkole niepubliczne. Powiązanie wielkości dotacji z liczbą dzieci korzystających z przedszkola stanowiło jedynie metodę oszacowania kosztów podlegających sfinansowaniu dotacją, nie czyniło jednak z przedszkolaków podmiotów uprawnionych do otrzymania tej dotacji.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 15 grudnia 2021 r., sygn. V CSKP 111/21

      Literalna wykładnia art. 90 ust. 2b Ustawy o systemie oświaty daje rezultat sprzeczny z celem przepisu. Pojęcie osoby prowadzącej niepubliczne przedszkole w kontekście tego przepisu należy interpretować szeroko, obejmując nim także osobę fizyczną tak dalece zaangażowaną w organizację niepublicznego przedszkola, że posiadającą już informacje o liczbie dzieci, które będą uczęszczać do organizowanej przez

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 9 czerwca 2021 r., sygn. V CSKP 74/21

      Roszczenie o zapłatę kwoty odpowiadającej różnicy między kwotą dotacji należnej a kwotą dotacji wypłaconej ma ze swej istoty charakter odszkodowawczy, a podstawę jego dochodzenia stanowi nie art. 417 k.c., lecz art. 471 k.c. w związku z art. 90 ust. 1 i 2b u.s.o.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 23 października 2019 r., sygn. II PK 78/18

      Organ kierujący jednostką, w której wymagane jest utworzenie komórki audytu wewnętrznego ma pełną dowolność w wyborze jej formy (jedno- lub wieloosobowej), może również dokonywać zmiany tej formy, jednak nie oznacza to możliwości ignorowania i pomijania procedur formalnej zmiany treści przepisów wewnętrznych, w których ta forma i struktura audytu została przewidziana. Wymogi formalne przewidziane dla

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 26 kwietnia 2019 r., sygn. V CSK 651/17

      Porozumienia międzygminne (porozumienia komunalne), o których mowa wart. 74 ustawy o samorządzie gminnym, nie są umowami prawa cywilnego, ale swoistymi formami publicznoprawnymi - porozumieniami administracyjnymi (czynnościami prawa administracyjnego). Na mocy porozumienia nie tworzy się nowej struktury organizacyjnej, a gmina przejmująca w tym trybie zadania publiczne realizuje je przez swoje organy

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 15 maja 2018 r., sygn. II PK 78/17

      Wystąpienie z roszczeniami z art. 45 k.p. przez radnego zatrudnionego na stanowisku kierowniczym w jednostce sektora finansów publicznych, z którym stosunek pracy rozwiązano z powodu braku prawidłowego nadzoru nad gospodarką finansową tej jednostki mimo braku zgody rady powiatu, jest sprzeczne ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem tych uprawień pracownika, gdy rada powiatu odmówiła wyrażenia zgody

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie SN z dnia 9 listopada 2017 r., sygn. I CSK 79/17

      Przewidziany w art. 207 ust. 9 - 12a u.f.p. administracyjny tryb zwrotu środków przeznaczonych do realizacji programów finansowanych z funduszy europejskich nie wyłącza możliwości zabezpieczenia wekslem roszczenia o zwrot tych środków i drogi sądowej do dochodzenia zapłaty weksla wystawionego w celu zabezpieczenia tego roszczenia.

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała SN z dnia 6 kwietnia 2017 r., sygn. III CZP 117/16

      Przewidziany w art. 207 ust. 9-12a ustawy z dnia 27 października 2009 r. o finansach publicznych (jedn. tekst: Dz.U. z 2016r., poz. 1870 ze zm.) administracyjny tryb zwrotu środków przeznaczonych do realizacji programów finansowanych z funduszy europejskich nie wyłącza możliwości zabezpieczenia wekslem roszczenia o zwrot tych środków i drogi sądowej do dochodzenia zapłaty weksla wystawionego w celu

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 11 maja 2016 r., sygn. I CSK 372/15

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 10 grudnia 2015 r., sygn. V CSK 186/15

      Warunek ustanowiony w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 września 2004 r. w sprawie Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004 - 2006" (Dz.U. Nr 207, poz. 2117), zgodnie z którym uzupełnienie - w okresie pięciu lat od rozpoczęcia działalności - braku odpowiednich kwalifikacji

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 6 listopada 2015 r., sygn. II CSK 68/15

      Warunek ustanowiony w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 września 2004 r. w sprawie Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004 - 2006" (Dz.U. 2004 Nr 207, poz. 2117), zgodnie z którym uzupełnienie - w okresie pięciu lat od rozpoczęcia działalności - braku odpowiednich

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała SN z dnia 26 listopada 2014 r., sygn. III CZP 89/14

      Umowa zawarta przez jednostkę badawczo-rozwojową, działającą na podstawie ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2008 r. Nr 159, poz. 993 ze zm.), z naruszeniem zakazu określonego w art. 85 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) jest nieważna.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 19 listopada 2014 r., sygn. III PK 21/14

      Pracownik bez kwalifikacji audytora wewnętrznego w jednostce sektora finansów publicznych nie może korzystać ze szczególnej ochrony.

    • gavel
      Orzeczenie
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 28 maja 2014 r., sygn. I CSK 361/13

      1. Wprawdzie art. 40 ustawy o ARiMR do 1 stycznia 2010 r. zawierał wyraźną podstawę dla zwolnienia Agencji z obowiązku sprzedaży posiadanych akcji i w konsekwencji przekazania uzyskanych z tego tytułu środków do budżetu państwa, skoro wyłączał stosowanie do Agencji art. 239 u.f.p. z 2005 r., niemniej skoro został on uchylony, to oznacza, że aktualnie w art. 40 ustawy o ARiMR nie ma żadnej odrębnej

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 11 kwietnia 2014 r., sygn. I CSK 397/13

      Akcje i udziały w spółkach znajdujące się w rękach państwowych agencji i innych osób prawnych muszą być przekazane do Skarbu Państwa, jeżeli ustawa tak nakazuje.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 23 stycznia 2014 r., sygn. II CSK 188/13

      Warunek ustanowiony w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 września 2004 r. w sprawie Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004 - 2006" (Dz. U. Nr 207, poz. 2117), zgodnie z którym uzupełnienie - w okresie pięciu lat od rozpoczęcia działalności - braku odpowiednich

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 22 stycznia 2014 r., sygn. III CSK 55/13

      1. Rozwiązania przyjęte w systemie finansów publicznych, mające na celu ochronę wydatków budżetowych, stanowią regulację o charakterze bezwzględnie obowiązującym, a dochodzenie zwrotu niewłaściwie wydatkowanych dotacji nie zostało - tak jak w stosunkach cywilnych bez elementu publicznoprawnego - pozostawione woli stron umowy. 2. Niedopuszczalne jest zamieszczanie w uchwałach postanowień modyfikujących

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 16 stycznia 2014 r., sygn. IV CSK 196/13

      Przepis art. 5 k.c. powinien być wzięty pod uwagę przy rozstrzyganiu każdej sprawy cywilnej, niezależnie od tego co jest źródłem prawa podmiotowego będącego podstawą zgłoszonego roszczenia, jak również niezależnie od tego jaki podmiot roszczenie to zgłosił.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 12 czerwca 2013 r., sygn. II CSK 642/12

      1. W załączniku nr 9 do Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 września 2004 r. w sprawie Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004 - 2006", (Dz. U. Nr 207, poz. 2117), w którym wymieniono okoliczności o charakterze siły wyższej, uznane za takie przez państwo polskie, podany tam katalog

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 21 marca 2013 r., sygn. II CSK 241/12

      W załączniku nr 9 do Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 września 2004 r. w sprawie Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004 - 2006", (Dz. U. Nr 207, poz. 2117), w którym wymieniono okoliczności o charakterze siły wyższej, uznane za takie przez państwo polskie, podany tam katalog ma

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie SN z dnia 16 maja 2012 r., sygn. III CZP 19/12

      Mimo silnych powiązań z etapem administracyjnego przyznawania beneficjentowi dofinansowania, podstawą jego wypłaty jest umowa, a wzajemne roszczenia z niej wynikające mają charakter cywilnoprawny. W zwiazku z tym - nawet w sprawie nie mającej cech sprawy cywilnej, droga sądowa jest dopuszczalna zawsze wtedy, gdy powód opiera swoje roszczenie na zdarzeniach prawnych, które mogą stanowić źródło stosunków

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00