Wyrok SN z dnia 25 maja 2023 r., sygn. II CSKP 340/22
W razie niewypłacenia dotacji w pełnej wysokości, po upływie roku, na który dotacja została przyznana, beneficjent nie ma roszczenia o „dopłatę” dotacji, a może jedynie powoływać się na odpowiedzialność odszkodowawczą jednostki samorządu terytorialnego z tytułu niewypłacenia pełnej kwoty. Taka podstawa odpowiedzialności wymaga zaś wykazania wysokości szkody poniesionej przez beneficjenta
Sąd Najwyższy w Izbie Cywilnej w składzie:
SSN Marcin Krajewski (przewodniczący)
SSN Grzegorz Żmij
SSN Paweł Czubik (sprawozdawca)
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym 25 maja 2023 r. w Warszawie,
skargi kasacyjnej gminy S.
od wyroku Sądu Apelacyjnego w Krakowie
z 10 września 2019 r., I ACa 1315/18,
w sprawie z powództwa A.L.
przeciwko gminie S.
o zapłatę,
1. oddala skargę kasacyjną,
2. zasądza od gminy S. na rzecz A.L. 2700 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
UZASADNIENIE
Powódka A.L., po modyfikacjach i częściowym cofnięciu pozwu, ostatecznie wniosła o zasądzenie na jej rzecz od pozwanej gminy S. kwoty 105.247,48 zł wraz z odsetkami tytułem dopłaty wynikającej z zaniżonej dotacji oświatowej dla prowadzonego przez nią Przedszkola Niepublicznego […] w S. w latach 2012-2014 oraz dla punktu przedszkolnego za 2012 rok.
Postanowieniem z 7 czerwca 2016 r. Sąd Okręgowy w Krakowie umorzył postępowanie w zakresie żądania zapłaty 2135,20 zł.
Sąd Okręgowy w Krakowie wyrokiem z 16 maja 2018 r. zasądził od pozwanej na rzecz powódki 103 863,64 zł z odsetkami, a w pozostałej części oddalił powództwo.
Orzeczenie to Sąd Okręgowy poprzedził następującymi ustaleniami:
Powódka prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą […] i jest również organem prowadzącym przedszkole niepubliczne o nazwie Przedszkole Niepubliczne […] w S.
W dniu 29 listopada 2011 r. Rada Miejska w S. podjęła uchwałę w sprawie trybu udzielenia i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji przez niepubliczne przedszkola na terenie gminy S.. Stosownie do treści uchwały dotacje z budżetu gminy S. przysługiwały niepublicznym przedszkolom – w wysokości 75% ustalonych w budżecie gminy wydatków bieżących zapisanych w uchwale, wg stanu na początek roku budżetowego, ponoszonych w przedszkolach publicznych prowadzonych przez gminę S. w przeliczeniu na jednego ucznia, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości 100% kwoty przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez gminę S. (§ 3 ust. 1 i 2 uchwały). Z kolei osoby prowadzące niepubliczne wychowanie przedszkolne w innych formach, o których była mowa w § 2 ust. 2 uchwały, otrzymywały z budżetu gminy dotację na każdego ucznia w wysokości 40% wydatków bieżących ponoszonych na jednego ucznia w przedszkolu publicznym prowadzonym przez gminę, przy czym na ucznia niepełnosprawnego kwota dotacji odpowiadała wysokości kwoty przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez gminę (§ 3 ust. 3 pkt 1 i 2 uchwały).