Czy z subwencji wodociągowej gmina może zakupić koparko-ładowarkę służącą do budowy przyłączy wodociągowych - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie z dnia 22 maja 2024 r., sygnatura RIO.V.070.35.2024
To rady gmin mają zatwierdzać nowe taryfy opłat za wodę i ścieki, natomiast Wody Polskie będą interweniować, jeśli podwyżka sięgnie 15 proc. – proponuje Ministerstwo Infrastruktury
Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne realizujące zadania własne gminy może być zobowiązane do uiszczania różnych stawek opłat za pobór wody w zależności od określonych w pozwoleniach wodnoprawnych celów poboru, zarówno na cele związane z poborem, uzdatnianiem i dostarczaniem wody, jak i zbiorowego zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi.
Zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia z 2006 r., ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o wartości wskaźnika w próbce średniej dobowej rozumie się przez to wartość zmierzoną w próbce powstałej ze zmieszania próbek pobieranych ręcznie lub automatycznie w okresie doby, w odstępach co najwyżej dwugodzinnych, proporcjonalnych do przepływu, z wyłączeniem pH i temperatury.
Nieprawidłowe prowadzenie wymaganych pomiarów emisji ścieków stanowi podstawę do nałożenia administracyjnej kary pieniężnej niezależnie od faktycznego przekroczenia dopuszczalnych norm jakości ścieków, a odpowiedzialność podmiotu korzystającego ze środowiska ma wówczas charakter formalny, związany z naruszeniem warunków pozwolenia.
Środki pozyskane przez jednostkę samorządu terytorialnego w formie dofinansowania celowego na realizację konkretnych przedsięwzięć infrastrukturalnych, które nie mają bezpośredniego wpływu na cenę towarów lub usług świadczonych przez daną jednostkę i nie są związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania VAT zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT
W procesie nakładania opłat za usługi wodne organy administracyjne zobowiązane są do uwzględniania aktualnych definicji legalnych oraz stosowania wykładni prawa zawężającej ingerencję w uprawnienia jednostki, z zastosowaniem zasady rozstrzygania wątpliwości interpretacyjnych na korzyść strony, co jest wyrazem realizacji zasady zanieczyszczający płaci zgodnie z dyrektywą 2000/60/WE.
Określenie, czy wody pochodzące z odwodnienia odkrywkowego zakładu górniczego mogą być uznane za ścieki, wymaga wnikliwego ustalenia ich stanu zanieczyszczenia. Organ administracyjny jest zobowiązany do szczegółowego zbadania i uwzględnienia ustawowych zwolnień z opłat oraz prawidłowego ustalenia stanu faktycznego, bez poprzestawania na warunkach określonych w pozwoleniu wodnoprawnym.
To nowy obowiązek i samorządy zgłaszają wiele wątpliwości. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom jest konsultowany również pomocniczy wzór ankiety sprawozdawczej
Organy regulacyjne posiadają uprawnienie do weryfikacji okresów amortyzacji stosowanych przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne na potrzeby ustalenia kosztów amortyzacyjnych, w tym oceny kosztów amortyzacyjnych pod względem celowości ich ponoszenia, z uwzględnieniem rzeczywistego okresu używalności danego środka trwałego
Od miesięcy narasta niepewność, czy gmina musi zapłacić VAT od czynności wniesienia infrastruktury komunalnej do własnej spółki komunalnej. Zdaniem organów podatkowych tak, ale niektóre sądy administracyjne uważają inaczej. Według ministerstwa finansów ujednolicenie stanowisk będzie możliwe dopiero po wyrokach NSA.
RPO zaskarżył wyrok WSA, w którym sąd oddalił skargi spółdzielni mieszkaniowej na dwie uchwały rady miasta uzależniające wysokość opłaty za śmieci od zużycia wody. Zdaniem Rzecznika sąd nie uwzględnił m.in. naczelnej zasady gospodarowania odpadami - "zanieczyszczający płaci".
Przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjne od początku roku będą ponosiły koszty za uruchomienie przelewów burzowych. Wody Polskie uspokajają, że nie policzą ich za każdy konkretny zrzut – mimo to rachunki i tak mocno uderzą w finanse firm, a finalnie w samorządy