Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Stawki za wodę w zależności od celu poboru - Wyrok NSA z dnia 4 kwietnia 2024 r., sygn. III OSK 789/22

      Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne realizujące zadania własne gminy może być zobowiązane do uiszczania różnych stawek opłat za pobór wody w zależności od określonych w pozwoleniach wodnoprawnych celów poboru, zarówno na cele związane z poborem, uzdatnianiem i dostarczaniem wody, jak i zbiorowego zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi.

    • gavel
      Orzeczenie

      Pomiar ścieków przemysłowych a kary administracyjne - Wyrok NSA z dnia 27 lutego 2024 r., sygn. III OSK 1221/22

      Zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia z 2006 r., ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o wartości wskaźnika w próbce średniej dobowej rozumie się przez to wartość zmierzoną w próbce powstałej ze zmieszania próbek pobieranych ręcznie lub automatycznie w okresie doby, w odstępach co najwyżej dwugodzinnych, proporcjonalnych do przepływu, z wyłączeniem pH i temperatury.

    • gavel
      Orzeczenie

      Sankcje za naruszenie procedur pomiaru ścieków - Wyrok NSA z dnia 27 lutego 2024 r., sygn. III OSK 2336/22

      Nieprawidłowe prowadzenie wymaganych pomiarów emisji ścieków stanowi podstawę do nałożenia administracyjnej kary pieniężnej niezależnie od faktycznego przekroczenia dopuszczalnych norm jakości ścieków, a odpowiedzialność podmiotu korzystającego ze środowiska ma wówczas charakter formalny, związany z naruszeniem warunków pozwolenia.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 20 lutego 2024 r., sygn. I FSK 397/20

      Środki pozyskane przez jednostkę samorządu terytorialnego w formie dofinansowania celowego na realizację konkretnych przedsięwzięć infrastrukturalnych, które nie mają bezpośredniego wpływu na cenę towarów lub usług świadczonych przez daną jednostkę i nie są związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania VAT zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT

    • gavel
      Orzeczenie

      Zwolnienie z opłaty za wprowadzanie ścieków - Wyrok NSA z dnia 13 lutego 2024 r., sygn. III OSK 5344/21

      W procesie nakładania opłat za usługi wodne organy administracyjne zobowiązane są do uwzględniania aktualnych definicji legalnych oraz stosowania wykładni prawa zawężającej ingerencję w uprawnienia jednostki, z zastosowaniem zasady rozstrzygania wątpliwości interpretacyjnych na korzyść strony, co jest wyrazem realizacji zasady zanieczyszczający płaci zgodnie z dyrektywą 2000/60/WE.

    • gavel
      Orzeczenie

      Opłaty za wprowadzanie ścieków: wymóg dokładnych ustaleń administracyjnych - Wyrok NSA z dnia 13 lutego 2024 r., sygn. III OSK 945/22

      Określenie, czy wody pochodzące z odwodnienia odkrywkowego zakładu górniczego mogą być uznane za ścieki, wymaga wnikliwego ustalenia ich stanu zanieczyszczenia. Organ administracyjny jest zobowiązany do szczegółowego zbadania i uwzględnienia ustawowych zwolnień z opłat oraz prawidłowego ustalenia stanu faktycznego, bez poprzestawania na warunkach określonych w pozwoleniu wodnoprawnym.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 7 lutego 2024 r., sygn. I GSK 1223/23

      Organy regulacyjne posiadają uprawnienie do weryfikacji okresów amortyzacji stosowanych przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne na potrzeby ustalenia kosztów amortyzacyjnych, w tym oceny kosztów amortyzacyjnych pod względem celowości ich ponoszenia, z uwzględnieniem rzeczywistego okresu używalności danego środka trwałego

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 7 listopada 2023 r., sygn. I FSK 1797/19

      Działalność organu władzy publicznej, która nie jest prowadzona w celu osiągnięcia stałego dochodu i opiera się na pokryciu kosztów realizacji projektu głównie z dofinansowania oraz częściowej odpłatności od beneficjentów, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu dyrektywy VAT, a tym samym nie podlega opodatkowaniu VAT.

    • gavel
      Orzeczenie

      Uchwała SN z dnia 13 września 2023 r., sygn. I NZP 3/22

      1) w sytuacji, w której nie jest możliwe przypisanie statusu przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego gminie, dopuszczalne jest nakazanie zawarcia umowy o odprowadzenie ścieków podmiotowi stanowiącemu spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością utworzoną przez gminę lub spółkę do której przystąpiła kolejna gmina (spółkę komunalną) i którą gmina wyposażyła w infrastrukturę potrzebną do wykonywania zbiorowego

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 20 lipca 2023 r., sygn. III OSK 2684/21

      W świetle art. 17b ust. 5 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) odmawia udzielenia zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków, lub może ograniczyć jego zakres, tylko w sytuacji, gdy gmina lub jej jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej faktycznie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 7 czerwca 2023 r., sygn. I FSK 1695/19

      Podatnicy mają prawo do samodzielnego określenia najbardziej odpowiedniej dla siebie metody obliczania proporcji odliczenia podatku, tak aby najbardziej odpowiadała specyfice prowadzonej przez nich działalności i dokonywanych nabyć. Gmina, która zdecyduje się na niekorzystanie z rozporządzenia MF, ma prawo do odrębnego ustalenia prewspółczynnika dla nabywanych towarów i usług, które są wykorzystywane

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 14 kwietnia 2023 r., sygn. I GSK 258/22

      Termin 45 dni na załatwienie sprawy dotyczącej zatwierdzenia taryfy na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków liczy się od dnia złożenia kompletnego wniosku zawierającego obszerny zakres danych i analiz ekonomicznych. W przypadku braku pełnej dokumentacji, organ może wezwać wnioskodawcę do uzupełnienia braków, a bieg terminu zatwierdzenia taryfy rozpoczyna się po uzupełnieniu

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 4 kwietnia 2023 r., sygn. I FSK 650/20

      Gminy, będące podatnikami VAT, które inwestują w infrastrukturę wodociągowo-kanalizacyjną, mają prawo do odliczenia podatku naliczonego z tych inwestycji, niezależnie od tymczasowego nieodpłatnego użytkowania tej infrastruktury przez spółkę komunalną. Przekazanie infrastruktury spółce komunalnej na zasadzie aportu nie pozbawia gminy prawa do odliczenia podatku naliczonego.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 8 marca 2023 r., sygn. III OSK 1995/21

      W sytuacji, gdy nieruchomość przekraczająca ustaloną powierzchnię nie jest ujęta w systemie kanalizacji otwartej lub zamkniętej, właściciel nieruchomości jest zobowiązany do opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej, nawet jeśli posiada wewnętrzny system odprowadzania wód opadowych i roztopowych.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 31 grudnia 2022 r., sygn. KIO 3631/21

      Zamawiający opisując przedmiot zamówienia winien dołożyć staranności, aby opis zamówienia był kompletny, jasny i zrozumiały dla potencjalnych wykonawców.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wybór metody obliczania proporcji odliczenia VAT zgodnie ze specyfiką działalności - Wyrok NSA z dnia 16 listopada 2022 r., sygn. I FSK 2225/19

      Gdy standardowe metody określania proporcji odliczenia podatku naliczonego nie odpowiadają specyfice działalności gospodarczej podatnika, możliwe jest stosowanie przez podatnika indywidualnie dostosowanego sposobu obliczania tej proporcji, co lepiej odzwierciedla faktyczne wykorzystanie towarów i usług w ramach działalności opodatkowanej.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 23 września 2022 r., sygn. III OSK 1288/21

      Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków nie może zawierać postanowień dotyczących warunków umów z odbiorcami usług, ponieważ stanowi to ingerencję w treść umowy, która podlega przepisom prawa cywilnego. Wprowadzenie takich postanowień do regulaminu jest sprzeczne z art. 6 ust. 1 i ust. 3 pkt 3 i pkt 6 oraz z art. 19 ust. 2 i ust. 5 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00