Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 27 grudnia 1999 r., sygn. II SA/Po 2007/98

      Przekształcenie sali klubowej na dyskotekę stanowi bez wątpienia zmianę warunków bezpieczeństwa pożarowego, układ obciążeń oraz zmianę warunków sanitarnych, skoro dyskoteka połączona jest z gastronomią i taka zmiana sposobu użytkowania, części obiektu wymaga pozwolenia właściwego organu.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 23 grudnia 1999 r., sygn. SA/Bk 300/99

      Przekształcenie zarządu nieruchomości w trwały zarząd tą nieruchomością na mocy art. 199 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami /Dz.U. nr 115 poz. 741 ze zm./ nie jest równoznaczne z nabyciem trwałego zarządu z mocy prawa. O nabyciu z mocy prawa mówi art. 17 ust. 3 ustawy i do tego przepisu nawiązuje art. 89 ustawy regulujący sprawę opłat rocznych w takiej sytuacji.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie SN z dnia 22 grudnia 1999 r. sygn. III ZP 17/99

      Składki wpłacone do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w czasie, gdy jego dysponentem był pozbawiony osobowości prawnej Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypadały Skarbowi Państwa.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 22 grudnia 1999 r., sygn. II SA/Kr 1322/97

      Obecne regulacje prawne w odniesieniu do budowli hydrotechnicznych przewidują odrębne i szczegółowe unormowania, obowiązujące obok regulacji z zakresu prawa budowlanego. Wynika to z przepisu art. 2 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./, który stanowi, że przepisy tej ustawy nie naruszają prawa wodnego w odniesieniu do budowli hydrotechnicznych. Ustalenie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 22 grudnia 1999 r., sygn. II SA/Kr 2817/98

      Zarządzenie Ministra Ochrony Środowiska z dnia 7 lipca 1986 r. w sprawie rolniczego wykorzystania ścieków /M.P. nr 23 poz. 170/, nie może być podstawą decyzji wobec obywateli. Źródłem powszechnie obowiązującego prawa, zgodnie z art. 87 Konstytucji RP są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia oraz na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty prawa miejscowego

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 21 grudnia 1999 r., sygn. I SA 2225/98

      Stroną postępowania o podział nieruchomości toczącego się z wniosku jej właściciela może być także gmina jeżeli w wyniku podziału mają być wydzielone działki gruntu pod drogi, które stosownie do art. 98 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami /Dz.U. nr 115 poz. 741 ze zm./ mają przejść na własność gminy/. W świetle przepisów cytowanej ustawy nie można dopatrzeć się po stronie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 20 grudnia 1999 r., sygn. II SA/Ka 454/98

      Obowiązek utrzymania w należytym stanie głównego kurka gazowego spoczywa na dostawcy gazu, zaś obowiązek utrzymania w takim stanie szafki, w jakiej on się znajduje obciąża właściciela /zarządcę/ budynku.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok SN z dnia 16 grudnia 1999 r. sygn. II CKN 639/98

      Opłata roczna za wieczyste użytkowanie gruntu wiąże każdego kolejnego nabywcę tego prawa.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 16 grudnia 1999 r., sygn. I SA 1922/99

      Organem właściwym do rozpatrzenia odwołania od decyzji starosty w przedmiocie zwrotu byłemu właścicielowi wywłaszczonej nieruchomości, niezależnie od tego, czy stanowi ona w czasie orzekania własność Skarbu Państwa, czy też własność komunalną, jest wojewoda /art. 136 ust. 3 i art. 142 w związku z art. 11 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami - Dz.U. nr 115 poz. 741 ze zm./

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 16 grudnia 1999 r., sygn. II SA/Lu 1462/98

      Przepis art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ nie upoważnia organu administracji do nakazywania rozbiórki obiektów użytkowanych przez właścicieli a także bez wyjaśnienia czy właściciel ma zamiar usunąć istniejące stany naruszenia porządku prawnego w budownictwie. Jeśli właściciel uzna, że dokona tego w drodze remontu lub odbudowy - to brak podstaw

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 15 grudnia 1999 r., sygn. II SA/Wr 881/98

      Fundamenty pod maszyny i urządzenia, a także utwardzenie betonowe terenu wykonane na międzytorzu i w jego sąsiedztwie, jak również zasilenie energetyczne, stanowiące sieć techniczną, zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./, są budowlami, podobnie jak nawierzchnia betonowa placu składowego.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 14 grudnia 1999 r., sygn. II SA/Po 2094/98

      Organ administracji nie może odmówić ustalenia tych warunków jeżeli zamierzenie inwestycyjne nie jest sprzeczne z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego /art. 43 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym - t.j. Dz. 1999 nr 15 poz. 139/. Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu jest nieważna jeżeli jest sprzeczna z ustaleniami miejscowego planu

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 14 grudnia 1999 r., sygn. II SA/Ka 455/98

      Termin "orzeczenie", użyty w art. 43c ust. 2 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości /Dz.U. 1991 nr 30 poz. 127 ze zm./ odnosi się tylko do merytorycznego rozstrzygnięcia sporu o wysokość opłaty za użytkowanie wieczyste gruntu, zawisłego pomiędzy użytkownikiem wieczystym a właścicielem gruntu reprezentowanym przez organ. Każde inne rozstrzygnięcie kolegium

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 13 grudnia 1999 r., sygn. SA/Rz 1369/98

      Art. 61 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ adresowany jest do właścicieli i zarządców obiektów budowlanych, czyli do podmiotów władnych do rozporządzania tymi obiektami i korzystania z nich zgodnie z ich przeznaczeniem. Przeznaczenie obiektu budowlanego wynika przede wszystkim z pozwolenia na budowę i innych dokumentów na podstawie których obiekt wykonano,

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 13 grudnia 1999 r., sygn. IV SA 1671/99

      Stwierdzenie nieważności uchwały rady gminy w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego /art. 91 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./ nie pociąga za sobą bezprzedmiotowości kontroli przez sąd administracyjny legalności podjętej wcześniej uchwały tej rady w sprawie odrzucenia zarzutu do projektu planu /art. 24 ust. 3 i 4 ustawy

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 9 grudnia 1999 r., sygn. SA/Bk 328/99

      Zgodnie z przepisem art. 90 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa /Dz.U. nr 106 poz. 668 ze zm./ w przepisach ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ wyróżniono dwie kategorie organów: 1/ organy administracji architektoniczno-budowlanej oraz 2/

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 9 grudnia 1999 r., sygn. II SA/Po 2/99

      Właściciel nieruchomości, będący inwestorem może być ograniczony w pełnym i nieskrępowanym wykorzystaniu jej, dla celu realizowania inwestycji budowlanej, niezależnie od treści miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz różnych ustawowych ograniczeń, także ze względu na to, że obiekt budowlany ponad dopuszczalną miarę utrudnia korzystanie z prawa własności nieruchomości sąsiedniej. Podobnie

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 8 grudnia 1999 r., sygn. I SA 1499/99

      Przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami /Dz.U. nr 115 poz. 741 ze zm./ nie wymagają wydania zaświadczenia przez Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast o potwierdzeniu uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, nadanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne /Dz.U. nr 30 poz. 163 ze zm./, nie wyklucza

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 8 grudnia 1999 r., sygn. SA/Rz 1733/98

      1. Wybudowanie obiektu budowlanego na trasie wytoczonej drogi koniecznej, skutkiem czego służebność przestała mieć znaczenie dla właściciela nieruchomości władnącej, nie ma znaczenia w sprawie budowlanej, bowiem organy nadzoru budowlanego nie są właściwe do ustalania tej kwestii. Sprawa utraty znaczenia służebności dla nieruchomości władnącej należy do właściwości sądów powszechnych. 2. Istota służebności

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 8 grudnia 1999 r., sygn. SA/Rz 1622/98

      Decyzja udzielająca pozwolenia na budowę tymczasowego obiektu budowlanego i określająca okres użytkowania takiego obiektu zawiera równocześnie nakaz rozbiórki obiektu, po upływie okresu użytkowania określonego w decyzji. W takiej sytuacji, gdy istnieje już ostateczny nakaz rozbiórki obiektu, nie ma podstaw prawnych do stosowania art. 50, art. 51 i art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 7 grudnia 1999 r., sygn. II SA/Gd 421/99

      Zmiana właściciela nieruchomości i jednocześnie inwestora nie zwalnia organu administracji z obowiązku oceny legalności poprzednio wykonanych prac budowlanych.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 3 grudnia 1999 r., sygn. IV SA 2393/98

      Przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego w zakresie badania zbędności nieruchomości na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu, przez organ II instancji jest niedopuszczalne, gdyż narusza to zasadę dwuinstancyjności, której istota polega na dwukrotnym rozpatrzeniu i rozstrzygnięciu sprawy.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 3 grudnia 1999 r., sygn. IV SA 316/99

      1. Właściwy organ może zażądać od inwestora, właściciela, zarządcy obiektu budowlanego oraz od wykonawców robót budowlanych dostarczenia technicznej ekspertyzy dotyczącej projektu, materiałów, robót, a także stanu technicznego obiektu budowlanego. Nie oznacza to, że nałożenie takiego obowiązku jest całkowicie dowolne i zależne jedynie od niczym nie umotywowanej woli organu administracji. 2. Organ budowlany

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 2 grudnia 1999 r., sygn. II SA/Gd 2105/97

      Budowę obiektów, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ można rozpocząć dopiero po uzyskaniu pozwolenia na budowę budynku, którego budowie mają one służyć lub, jeżeli uzyskanie pozwolenia nie jest wymagane - po zgłoszeniu właściwemu organowi budowy albo robót budowlanych, w trakcie których obiekty te mają być użytkowane.

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00