Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 3 grudnia 2003 r., sygn. SAB/Sz 211/03

      Brak ograniczeń w zgłoszeniu wniosku o zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego należy tłumaczyć tym, że ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym /Dz.U. nr 89 poz. 415 ze zm./ nie łączy ze złożeniem wniosku określonych skutków prawnych traktując go jako swoistego rodzaju sygnalizację pod adresem gminy. Organy gminy mogą więc ograniczyć się do poinformowania wnioskodawcy o zajętym stanowisku

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 3 czerwca 2003 r., sygn. SA/Sz 1614/01

      Dom pomocy społecznej, zaspokajając potrzeby bytowe, opiekuńcze, wspomagające itp. osób uprawnionych do zamieszkiwania w nim, jest dla tych osób domem mieszkalnym. Budynek domu pomocy społecznej powinien więc być opodatkowany stawkami podatku od nieruchomości przewidzianymi dla budynków mieszkalnych.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 21 maja 2003 r., sygn. SA/Sz 1498/01

      Rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 5 listopada 1991 r. w sprawie klasyfikacji wód oraz warunków, jakim powinny odpowiadać ścieki wprowadzane do wód lub do ziemi /Dz.U. nr 116 poz. 503 ze zm./ będące aktem wykonawczym do ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo wodne /Dz.U. nr 38 poz. 230 ze zm./ nie może być podstawą do dokonywania w oparciu o inne

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 17 kwietnia 2003 r., sygn. SA/Sz 1465/01

      Zarówno przepisy poprzednio obowiązującego aktu prawnego /rozporządzenie Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 3 lipca 1980 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki - Dz.U. nr 17 poz. 62 ze zm. - par. 13 i par. 15/ nie zawierały, a także aktu prawnego obowiązującego obecnie /rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 3 kwietnia 2003 r., sygn. SA/Sz 2258/02

      Należy rozróżniać pojęcie wysokości zabudowy, które odnosi się do kształtowania przestrzeni i regulowana jest zapisami planu zagospodarowania przestrzennego od wysokości budynku, którą definiuje par. 7 rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie /Dz.U. 1995 nr 10 poz. 46

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 19 lutego 2003 r., sygn. SA/Sz 1108/01

      1. Pojęcie dostępu do drogi publicznej należy odnosić do języka potocznego i rozumieć jako możliwość swobodnego wjazdu i wyjazdu z nieruchomości, z budynku lub innego obiektu na drogę publiczną, przy uwzględnieniu konkretnych, miejscowych warunków, przy czym chodzi tu właśnie o "dostęp" co z pewnością obejmuje nie tylko parametry techniczne ale przede wszystkim funkcję dostępu /np. wjazd o szerokości

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 5 lutego 2003 r., sygn. SA/Sz 1008/01

      Pełnienie służby w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r., o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okres powojennego /Dz.U. 1997 nr 142 poz. 950 ze zm./ związane jest z szeregiem dodatkowych wymagań, które pełniący służbę zobowiązany był spełnić, poczynając od samego przyjęcia do tej służby, co w warunkach okupacji i konspiracji w organizacji

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 30 stycznia 2003 r., sygn. SA/Sz 854/01

      Skoro skarżący posiadają status najemcy i w ramach tego stosunku prawnego wyłączne prawo do korzystania z pomieszczeń wspólnych - piwnicy, pralni i strychu a treść umowy wskazuje jednoznacznie na podmioty stosunku prawnego i jego przedmiot, to elementy te stanowią essentialia negotii umowy i w żadnym wypadku nie mogą być pomijane przy analizie treści stosunku prawnego łączącego strony. Dopóki zatem

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 23 stycznia 2003 r., sygn. SA/Sz 2121/01

      Od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków /Dz.U. nr 72 poz. 747 ze zm./ tj. dnia 14 stycznia 2002 r. rada gminy nie miała kompetencji do podejmowania uchwał ustalających stawki opłat za wodę i ścieki, zgodnie z art. 24 ust. 3 powołanej ustawy rada gminy jest upoważniona tylko do podejmowania uchwał zatwierdzających taryfę

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 16 stycznia 2003 r., sygn. SA/Sz 2231/02

      Skoro wykonaniu podlega orzeczenie dyscyplinarne prawomocne tj. takie od którego nie przysługuje stronie żaden środek odwoławczy w sprawie, a na orzeczenie dyscyplinarne organu odwoławczego została złożona skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego, w ustawowym terminie, to zaskarżone orzeczenie nie jest prawomocne i jako takie wykonaniu w trybie par. 34 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 19 grudnia 2002 r., sygn. SA/Sz 593/01

      Opłaty za gospodarcze korzystanie ze środowiska nie mogą być uznane za nie podatkowe należności budżetowe, ponieważ nie wpływają do budżetu Państwa, a są przeznaczone na odrębny fundusz celowy, a mianowicie Fundusz Ochrony Środowiska.

    • gavel
      Orzeczenie

      Postanowienie NSA z dnia 19 grudnia 2002 r., sygn. SA/Sz 130/01

      Przeniesienie prawa własności nieruchomości dokonane w formie aktu notarialnego stanowi czynność cywilnoprawną, a rozstrzyganie w sprawach ważności tego rodzaju czynności, jak i zasądzanie stosownych kwot z tytułu wyrządzonej szkody należy do drogi sądowej w sprawach cywilnych i pozostaje w kompetencji sądów powszechnych. W tym zakresie wyłączona jest sądowa kontrola wykonywana przez Naczelny Sąd Administracyjny

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 2 października 2002 r., sygn. SA/Sz 2049/01

      Z treści przepisu art. 59 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ wynika, że właściwy organ może w pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego uzależnić jego użytkowanie od wykonania, w oznaczonym terminie robót budowlanych. Jest to tzw. warunek zawieszający uzależniający wykonanie decyzji od ziszczenia się pewnego zdarzenia przyszłego i niepewnego. Ustawa

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 21 sierpnia 2002 r., sygn. SA/Sz 2541/00

      Nie da się pogodzić z faktami historycznymi opinia Głównej Komisji Badania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu stwierdzająca, że osoby przesiedlone przebywające w obozie w Działdowie nie pozostawały w dyspozycji władz bezpieczeństwa hitlerowskiej Rzeszy.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 13 czerwca 2002 r., sygn. SA/Sz 1713/00

      Osoba, której zasiłek przedemerytalny został przyznany nie traci uprawnień do tego zasiłku przez to, że zmieni miejsce zamieszkania i zarejestruje się ponownie jako bezrobotna w rejonowym biurze pracy właściwym dla nowego miejsca zamieszkania.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 12 czerwca 2002 r., sygn. SA/Sz 2461/00

      Rozbiórka obiektów budowlanych wymienionych w art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo Budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ wymaga jedynie uprzedniego zgłoszenia właściwemu organowi, w którym należy określić rodzaj, zakres i sposób wykonywania tych robót. Do wniosku o pozwolenie na rozbiórkę obiektów budowlanych należy dołączyć program robót rozbiórkowych.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 24 maja 2002 r., sygn. SA/Sz 2527/01

      Naruszenie przez inwestora art. 28 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. 2000 nr 106 poz. 1126 ze zm. przystąpienie do budowy na podstawie nieostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę/ nie przesądza o bezprzedmiotowości postępowania o pozwoleniu na budowę. Nie można bowiem postawić znaku równości pomiędzy inwestorem, który przystępuje do budowy bez uprzedniego uzyskania pozwolenia

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 16 maja 2002 r., sygn. SA/Sz 2251/01

      1. Przesłanką zastosowania przepisu art. 36a ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo Budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ jest stwierdzenie istnienia odstępstw od zatwierdzonego projektu budowlanego i wydanego pozwolenia na budowę wskazujące na zamiar inwestora kontynuacji budowy z tymi odstępstwami. Krótkotrwałe odstępstwa, będące wynikiem błędów lub innych zdarzeń nie wypełniają hipotezy

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 16 maja 2002 r., sygn. SA/Sz 2367/00

      1. Jeżeli inwestycja byłaby niezgodna z prawem inwestor nie otrzymałby pozwolenia, co spełniałoby dyspozycję normy zawartej w art. 48 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ nakazującej właściwemu organowi wydanie nakazu rozbiórki tak wybudowanych obiektów. 2. Podstawową przesłanką zastosowania przepisu art. 48 Prawa budowlanego jest brak w momencie wydawania decyzji

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 16 maja 2002 r., sygn. SA/Sz 2406/00

      1. Zgłoszenie właściwemu organowi administracji architektoniczno-budowlanej budowy lub robót budowlanych jest formą wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie wymagającej ustalenia przez wymieniony organ, czy zamierzona budowa lub roboty budowlane odpowiadają wymogom prawa i mogą być realizowane, czy też organ powinien nie dopuścić do realizacji danej budowy /robót budowlanych/. 2. Wydając

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 25 kwietnia 2002 r., sygn. SA/Sz 1871/00

      Postanowienie o wstrzymaniu robót budowlanych traci z mocy prawa ważność po upływie 2 miesięcy od dnia doręczenia, jeżeli w tym terminie nie zostanie wydana decyzja, o której mowa w art. 51 ust. 1. ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./. Oznacza to, że jeżeli w określonym czasie nie zostanie wydana stosowna decyzja, roboty budowlane będą mogły być wykonywane,

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 10 kwietnia 2002 r., sygn. SA/Sz 1861/00

      Przez pojęcie "ocena prawna" rozumie się wyjaśnienie istotnej części przepisów prawnych i sposobu ich zastosowania w konkretnym wypadku związanym z rozpoznawaną sprawą. Ocena ta może odnosić się tak do przepisów prawa materialnego jak i procesowego.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 21 marca 2002 r., sygn. SA/Sz 1730/00

      1. Zgoda na modernizację dzierżawionego obiektu, nie może być w żaden sposób traktowana jako uprawnienie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. 2. Kategoria prawna "praw nabytych" odnosi się w polskim systemie prawnym do określonych korzyści /praw podmiotowych i innych uprawnień/, które uprawniony nabył i ma korzystać na przyszłość w sposób trwały, pomimo ewentualnych zmian w obowiązujących

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 13 marca 2002 r., sygn. SA/Sz 1368/01

      Stosownie do par. 3 pkt 10 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 3 listopada 1992 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów /Dz.U. nr 92 poz. 460 ze zm./ strefa pożarowa jest to przestrzeń wydzielona w taki sposób, aby w określonym czasie pożar nie przeniósł się na zewnątrz lub do wewnątrz wydzielonej powierzchni. Stosownie do par. 226 pkt 1 rozporządzenia

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00