Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 16 maja 2002 r., sygn. SA/Sz 2406/00

1. Zgłoszenie właściwemu organowi administracji architektoniczno-budowlanej budowy lub robót budowlanych jest formą wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie wymagającej ustalenia przez wymieniony organ, czy zamierzona budowa lub roboty budowlane odpowiadają wymogom prawa i mogą być realizowane, czy też organ powinien nie dopuścić do realizacji danej budowy /robót budowlanych/.

2. Wydając na podstawie art. 30 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo Budowlane /Dz.U. nr 89 poz. 414 ze zm./ decyzją nakładającą na stronę obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę organ działa w ramach uznania administracyjnego, a zatem powinien określić przesłanki rozstrzygnięcia.

Przesłanki te powinny jednoznacznie wskazywać przewidywane ujemne skutków realizacji inwestycji, o których mowa w tym przepisie i je uprawdopodobniać.

Kontrola przez Sąd tego typu decyzji polega bowiem na ocenie, czy organ wydający decyzję uznaniową nie przekroczył granic uznania administracyjnego, działając w sposób dowolny.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w sprawie ze skargi "C.-M." Spółki z o.o. w W. na decyzję Wojewody Z. z dnia 24 sierpnia 2000 r. (...) w przedmiocie zgłoszenia sprzeciwu w sprawie zgłoszenia robót budowlanych i nałożenia obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Starosty Powiatu P. z dnia 30 maja 1999 r. (...),

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00