Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 13 grudnia 2023 r., sygn. III OSK 974/22

      Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, w procesie udostępniania informacji publicznej, istotne jest odróżnienie między informacją prostą, dostępną w posiadanych zbiorach, a informacją przetworzoną, której wydobycie wymaga dodatkowych czynności analitycznych, organizacyjnych i intelektualnych.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 1 grudnia 2023 r., sygn. III OSK 1491/23

      Zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o dostępie do informacji publicznej, efektywne i prawidłowe wykonanie wyroku sądu administracyjnego wymaga od organu administracyjnego nie tylko udzielenia informacji publicznej, ale także spełnienia formalności proceduralnych, w tym przede wszystkim dostarczenia akt sprawy w sposób umożliwiający podjęcie rzetelnego i kompletnego rozstrzygnięcia.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 1 grudnia 2023 r., sygn. III OSK 3050/21

      Przy ocenie, czy osoba pełni funkcję publiczną w rozumieniu art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, istotne jest, czy pełnione przez nią stanowisko i funkcje są równoznaczne z podejmowaniem działań wpływających bezpośrednio na sytuację prawną innych osób lub łączą się z przygotowywaniem rozstrzygnięć dotyczących innych podmiotów, bez konieczności podważania ogólnej wykładni tego przepisu

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 29 listopada 2023 r., sygn. III OSK 2733/22

      Zgodnie z art. 61 Konstytucji RP, informacje dotyczące działalności organów publicznych, w tym działania funkcjonariuszy policji, są zasadniczo uznawane za informację publiczną. Ograniczenia w dostępie do takich informacji mogą być wprowadzone tylko w wyjątkowych sytuacjach, określonych przez prawo, mając na względzie ochronę innych konstytucyjnie chronionych wartości, takich jak prywatność, bezpieczeństwo

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 29 listopada 2023 r., sygn. III OSK 2765/22

      Działalność organów służby więziennej, w tym wydawanie zgód na posiadanie przez osadzonych konsol do gier, jest uznawana za informację publiczną w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, ponieważ dotyczy wykonywania podstawowych zadań służby więziennej.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 24 listopada 2023 r., sygn. III OSK 2589/22

      Sam fakt udzielenia jakiejkolwiek odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej nie przesądza o wypełnieniu obowiązku informacyjnego przez organ; niepełna lub wymijająca odpowiedź jest równoznaczna z bezczynnością organu w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 22 listopada 2023 r., sygn. III OSK 2819/21

      Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej., w kontekście uzyskiwania informacji publicznej przetworzonej, obowiązek wykazania szczególnego interesu publicznego spoczywa na wnioskodawcy, a brak wskazania przez niego istotności tej informacji dla interesu publicznego może skutkować odmową udostępnienia żądanej informacji.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 22 listopada 2023 r., sygn. III OSK 2467/22

      Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 5 lit. e) ustawy o dostępie do informacji publicznej, informacja o dochodach i stratach spółki handlowej, w której jednostka samorządu terytorialnego ma pozycję dominującą, stanowi informację publiczną, niezależnie od tego, czy dochody uzyskiwane są z wykorzystaniem własności spółki czy nie.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 22 listopada 2023 r., sygn. III OSK 2520/22

      Informacja publiczna, zdefiniowana w art. 61 ust. 1 Konstytucji RP oraz art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, obejmuje dane o działalności podmiotów publicznych, które realizują określone zadania publiczne i służą wspólnemu dobru, wyłączając z tej kategorii informacje stricte prywatne, osobiste czy intymne, które nie są związane ze wspólnotą publicznoprawną.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 17 listopada 2023 r., sygn. III OSK 6547/21

      W sprawach dotyczących dostępu do informacji publicznej, treść wniosku inicjującego postępowanie jest kluczowym elementem stanu faktycznego, od którego zależy zakwalifikowanie danego dokumentu jako informacji publicznej.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 17 listopada 2023 r., sygn. III OSK 2889/21

      W sprawach dotyczących dostępu do informacji publicznych zaklasyfikowanych jako niejawne, kluczowa dla oceny zgodności z prawem decyzji administracyjnej o odmowie udostępnienia tych informacji jest możliwość weryfikacji przez sąd prawidłowości klasyfikacji takich informacji jako niejawnych. Brak pełnego dostępu sądu do dokumentów niejawnych uniemożliwia efektywną kontrolę legalności aktów administracyjnych

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 16 listopada 2023 r., sygn. III OSK 2648/21

      Ocena, czy udostępnienie informacji publicznej jest szczególnie istotne dla interesu publicznego zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, wymaga od organu dysponującego informacją, wykazania na podstawie konkretnych okoliczności faktycznych, dlaczego w danym przypadku przesłanka ta nie została spełniona.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 15 listopada 2023 r., sygn. III OSK 228/22

      Przy ocenie, czy informacja publiczna dotycząca wynagrodzeń pracowników podlega ograniczeniu na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, organy zobowiązane są do dokładnej analizy, czy informacja dotyczy osób pełniących funkcje publiczne lub mających związek z pełnieniem tych funkcji, oraz czy i w jakim zakresie ich wynagrodzenie jest pokrywane ze środków publicznych.

    • gavel
      Orzeczenie

      Dane sędziów popierających KRS stanowią informację publiczną - Wyrok NSA z dnia 14 listopada 2023 r., sygn. III OSK 2623/21

      Dane osobowe sędziów popierających zgłoszenia kandydatów do Krajowej Rady Sądownictwa stanowią informację publiczną i mogą być udostępniane na zasadach określonych w ustawie o dostępie do informacji publicznej.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 10 listopada 2023 r., sygn. III OSK 6218/21

      Zgodnie z art. 15 ustawy o dostępie do informacji publicznej, udostępnienie informacji publicznej nie może być uzależnione od uprzedniego uiszczenia opłaty, nawet w sytuacjach, gdy powstają dodatkowe koszty związane ze sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 10 listopada 2023 r., sygn. III OSK 6186/21

      Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, informacja o zakupie usług telekomunikacyjnych GSM dla spółki może być uznana za informację publiczną, gdyż pojęcie informacji publicznej obejmuje wszelkie dane dotyczące spraw publicznych, niezależnie od ich formy i sposobu wyrażenia.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 7 listopada 2023 r., sygn. III OSK 2775/21

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 17 października 2023 r., sygn. III OSK 1753/22

      Organ administracyjny, działając zgodnie z art. 13 ustawy o dostępie do informacji publicznej, powinien rozstrzygać wnioski o udostępnienie informacji publicznej bez zbędnej zwłoki, przy czym decyzja o odmowie dostępu wymaga należytego przygotowania i uzasadnienia, aby zgodnie z zasadą przekonywania wyjaśnić stronie motywy podjętego rozstrzygnięcia.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 17 października 2023 r., sygn. III OSK 1559/22

      Wniosek o udostępnienie informacji publicznej można złożyć anonimowo. W przepisach u.d.i.p. brak jest nakazu podawania przez wnioskodawcę swoich danych osobowych. Tylko w sytuacji gdy podmiot zobowiązany do udostępnienia informacji publicznej zamierza wydać decyzję administracyjną, na podstawie art. 16 ust. 2 u.d.i.p., to wówczas jest zobowiązany do zastosowania przepisów k.p.a. w kwestii usuwania

    • gavel
      Orzeczenie

      Warunki skutecznego cofnięcia skargi - Wyrok NSA z dnia 12 października 2023 r., sygn. III OSK 1596/22

      Dla wydania postanowienia o umorzeniu postępowania warunkiem nie jest samo tylko złożenie przez skarżącego oświadczenia woli o cofnięciu skargi, ale dokonanie tej czynności w sposób "skuteczny", a więc taki, który umożliwi Sądowi faktyczne zapoznanie się i ewentualne uwzględnienie wniosku o cofnięcie skargi.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 11 lipca 2023 r., sygn. III OSK 979/22

      Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, informacja publiczna udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej nie podlega ponownemu udostępnieniu na wniosek, a obowiązek udostępnienia informacji publicznej jest wypełniony przez jej publikację w publikatorach.

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 11 lipca 2023 r., sygn. III OSK 572/22

      Decyzja administracyjna odmawiająca udostępnienia informacji publicznej jako 'informacji przetworzonej' powinna szczegółowo wskazywać na konieczne czynności analityczne, organizacyjne i intelektualne wymagane do przetworzenia informacji, w tym ilość zaangażowanych pracowników, czas ich pracy, lokalizację i kategorię posiadanych zbiorów oraz ewentualne nakłady finansowe, aby umożliwić ocenę rzetelności

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 11 lipca 2023 r., sygn. III OSK 512/22

      Rozróżnienie między informacją prostą a informacją przetworzoną ma kluczowe znaczenie w kontekście prawa do informacji publicznej. Informacja prosta to taka, którą podmiot zobowiązany może udostępnić bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów lub wykonania dodatkowych czynności. Natomiast informacja przetworzona to taka, która wymaga ponadstandardowego nakładu pracy i zaangażowania intelektualnego

    • gavel
      Orzeczenie

      Wyrok NSA z dnia 11 lipca 2023 r., sygn. III OSK 574/22

      Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, każdy ma prawo do otrzymania informacji publicznej, włączając w to informacje przetworzone, szczególnie w przypadkach, gdy jest to ważne z punktu widzenia interesu publicznego.

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00