ZATRUDNIANIE PRACOWNIKÓW TYMCZASOWYCH - KOLEJNE ZMIANY DO USTAWY
Projekt nowelizacji ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych zawiera regulacje, które w pełniejszy sposób zabezpieczają pracowników przed rozwiązywaniem umów o pracę.
Projekt nowelizacji ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych zawiera regulacje, które w pełniejszy sposób zabezpieczają pracowników przed rozwiązywaniem umów o pracę.
Od stycznia pracodawcy, którzy dokonali wcześniej zwolnień grupowych, uzyskali większą możliwość korzystania z usług pracowników tymczasowych. Do 18 miesięcy uległ wydłużeniu również maksymalny okres, na jaki agencja pracy tymczasowej może skierować pracownika do pracy.
Polscy pracodawcy coraz chętniej zatrudniają cudzoziemców. Jak wynika z danych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, w ubiegłym roku w urzędach pracy zarejestrowano 156 tysięcy oświadczeń o zamiarze powierzenia pracy cudzoziemcom - obywatelom Ukrainy, Białorusi i Rosji. Odpowiadając na potrzeby rynkowe, polskie agencje pracy oferują usługę rekrutacji pracowników ze Wschodu.
Branża pracy tymczasowej rozwija się energicznie od kilkunastu lat. Jednak najszybszy rozwój branży nastąpił po 2000 roku, kiedy rodzime firmy zaczęły dostrzegać korzyści płynące z uelastycznienia zatrudnienia w swoich organizacjach i stosować rozwiązania oferowane przez agencje pracy tymczasowej.
Decyzja o wprowadzeniu do polityki personalnej firmy takiego elementu, jak współpraca z określoną agencją pracy, powinna zostać poprzedzona wieloma czynnościami sprawdzającymi wiarygodność oraz rzetelność i kompetencje przyszłego usługodawcy.
Agencje pracy tymczasowej formalnie zaczęły funkcjonować w Polsce z dniem 1 stycznia 2004 roku, kiedy to weszła w życie ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Ustawa ta uregulowała zatrudnianie pracowników przez agencje oraz wprowadziła i zdefiniowała trzy kluczowe pojęcia: praca tymczasowa, pracodawca użytkownik i pracownik tymczasowy. Od tego momentu do roku 2007 dało się zaobserwować szybki
Poprawa koniunktury na rynku pracy tymczasowej w pierwszym kwartale 2010 roku wskazuje, że agencje zaczynają odrabiać zeszłoroczne straty. W najbliższych miesiącach będziemy obserwować ponowny wzrost zainteresowania pracą tymczasową nie tylko w produkcji czy logistyce, ale także w sektorze usług.
Nasz sklep jest całodobowy. Z uwagi na obowiązujący zakaz pracy w handlu w święta nasza placówka handlowa nie może być otwarta 1 stycznia. Od 1 stycznia 2011 r. zmieniają się stawki VAT, w związku z tym potrzebujemy pracowników, żeby zmienili ceny towarów. Czy 1 stycznia możemy do takiej pracy skierować naszych pracowników, czy ze względu na zakaz pracy w placówkach handlowych jest to niedopuszczalne
Praca w naszych sklepach odbywa się codziennie przez 24 godziny na dobę. Jako placówka handlowa nie możemy pracować 1 stycznia 2011 r. Jak mamy postąpić, gdy od 1 stycznia 2011 r. zmieniają się stawki VAT i będziemy musieli wprowadzić nowe ceny towarów, a nie będziemy mogli tego zrobić 1 stycznia ze względu na zakaz pracy w handlu? Do końca grudnia 2010 r. będą obowiązywać jeszcze stare stawki VAT
Każdego roku w czasie letnich miesięcy duża liczba pracowników korzysta z urlopów wypoczynkowych. W tym okresie pracownicy najczęściej wykorzystują najdłuższą obowiązkową część urlopu, zapewniającą co najmniej 14-dniową przerwę w pracy. Okres ten to jednocześnie problemy pracodawców, którzy muszą zapewnić normalne funkcjonowanie zakładu pracy przy znacznie ograniczonej załodze.
Zatrudnienie w formie telepracy praktykowane jest przez polskie firmy od dobrych kilku lat. Telepraca umożliwia pracownikowi godzenie życia zawodowego z prywatnym (bez zmiany jego sytuacji w firmie), a pracodawcy pozwala stosować elastyczną organizację pracy, która wpływa na zmniejszenie kosztów. Telepraca może mieć różny charakter. Najczęściej będzie to praca wykonywana w domu lub innym określonym
Pracownikami sezonowymi są osoby wykonujące pracę ściśle związaną z daną porą roku, niezależnie od podstawy prawnej swojego zatrudnienia. Wybór formy zatrudnienia pracowników sezonowych zależy wyłącznie od ustaleń dokonanych między osobą zatrudniającą a pracownikiem sezonowym. Podpowiadamy, czym się kierować przy zatrudnieniu pracownika na sezon, żeby ograniczyć koszty i nie narazić na zarzuty organów
Pracodawca w sezonie letnim w związku ze zwiększoną sprzedażą zdecydował się na zatrudnianie w magazynie pracowników tymczasowych. Pracownik agencji zapewnił go, że wszystkie obowiązki związane z bhp bierze na siebie agencja. Czy rzeczywiście obowiązki z zakresu bhp wobec pracowników tymczasowych ma wyłącznie agencja zatrudniająca tych pracowników?
Wielu pracowników ma przyznany przez prawo zwiększony wymiar urlopu. Pracodawcy, udzielając urlopu wypoczynkowego, często o tym zapominają. Tymczasem pominięcie tych przywilejów może stanowić podstawę nałożenia mandatu karnego. Co prawda w praktyce często zdarza się, że pracownik nie informuje np. o swej niepełnosprawności czy uprawnieniach kombatanckich, jednak nie są to okoliczności usprawiedliwiające
Chcemy zatrudnić w naszej firmie osobę, która wcześniej wykonywała u nas pracę jako pracownik tymczasowy. Czy możemy zatrudnić tę osobę na podstawie umowy o pracę na okres próbny? Będzie ona u nas pracowała na tym samym stanowisku, co wcześniej jako pracownik tymczasowy.
Pracownik tymczasowy nie może mieć mniej korzystnych warunków zatrudnienia niż pracownicy zatrudnieni przez pracodawcę- -użytkownika na tych samych lub podobnych stanowiskach.