ZRÓŻNICOWANE DIETY I PŁACE W SAMORZĄDACH
Zwykle na początku każdego roku pracownicy zatrudnieni w różnych zakładach pracy zadają pytanie: według jakich zasad pracodawca powinien wypłacać tzw. trzynastkę? Odpowiedź na to pytanie może być dość prosta. Obecnie nie ma przepisów, które nakładałyby na pracodawców obowiązek wypłaty takiego świadczenia i ustalały powszechnie obowiązujące zasady wypłat w tym zakresie.
Kompetencja rady powiatu do uchwalania budżetu - stosownie do art. 12 pkt 5 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym /t.j. Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1592 ze zm./ - obejmuje także prawo do dokonania w nim zmian po jego uchwaleniu, jednakże z zachowaniem ustawowych z zachowaniem ustawowych kompetencji zarządu powiatu, co do inicjatywy oraz propozycji zmian /art. 55 ust. 1 i art. 60 ust.
Ustawa z dnia 21 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw /Dz.U. nr 154 poz. 1799/ w sposób jasny i wyraźny zakazała przekroczenia w 2002 r. wielkości wynagrodzeń z 2001 r., w tym także w samorządowych jednostkach budżetowych.
Przejęcie przez gminę zadań z zakresu właściwości powiatu leży w sferze wyłącznej kompetencji rady gminy, o czym rozstrzyga art. 18 ust. 2 pkt 11 w zw. z art. 8 ust. 2a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /t.j. Dz.U. 2001. nr 142 poz. 1591 ze zm./. Przepis art. 20a ust. 2 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach /Dz.U. nr 85 poz. 539 ze zm./ stanowiący, iż biblioteka publiczna
Jeśli cele działania fundacji, określone w statucie, nie pokrywają się nawet częściowo z zadaniami /art. 6, art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1591 ze zm./, to niedopuszczalne jest zapisanie w uchwale budżetowej przeznaczenia środków publicznych na udzielenie temu podmiotowi dotacji /art. 118 ust. 1 i 2 w zw. z art. 111 ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada
Stanowisko organu uprawnionego do uzgodnienia projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zajęte w trybie art. 18 ust. 2 pkt 4 lit. "g" ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym /Dz.U. 1999 nr 15 poz. 139 ze zm./, podlega zaskarżeniu do Naczelnego Sądu Administracyjnego na podstawie art. 98 ust. 1 w związku z art. 89 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
Pracownik, który po odwołaniu ze stanowiska dyrektora zakładu gospodarki komunalnej zorganizowanego w formie gminnego zakładu budżetowego, nie został następnie powołany na stanowisko prezesa zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w którą zakład ten został przekształcony, nabywa prawo do odprawy określonej w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. w sprawie szczególnych zasad rozwiązywania
Artykuł 89 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /t.j. Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1591 ze zm./ nie ma zastosowania do wyrażania zgody na rozwiązanie z radnym stosunku pracy w trybie art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa /t.j. Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1590 ze zm./.
Istota współdziałania w formie opinii sprowadza się do obowiązku współdziałania przed podjęciem działania w celu umożliwienia przedstawienia przez organ lub inną jednostkę opinii w sprawie. Niezasięgnięcie opinii jest istotnym naruszeniem prawa. Sanacja tej wadliwości po podjęciu działania nie może mieć znaczenia prawnego dla oceny zgodności tego działania z przepisami prawa.