Postanowienie Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 18 czerwca 2010 r., sygn. KIO/UZP 1133/10
Cofnięcie odwołania przez Odwołującego może skutkować umorzeniem postępowania.
Cofnięcie odwołania przez Odwołującego może skutkować umorzeniem postępowania.
1) Zamawiający, dopuszczając produkt równoważny, powinien tak przygotować SIWZ i w taki sposób sprecyzować w niej postawione wymogi, aby mógł następnie w sposób jednoznaczny przesądzić kwestię równoważności oferty.
Wyjątek dopuszczający odmienny od uregulowanego w art. 29 ust. 1 Prawa zamówień publicznych opis przedmiotu zamówienia poprzez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, został określony w art.
Wobec ustalenia, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu, oraz, że zgłaszający przystąpienie nie wniósł sprzeciwu Izba stwierdzi, że zachodzą przesłanki do wydania postanowienia o umorzeniu postępowania odwoławczego na posiedzeniu niejawnym bez udziału Stron, zgodnie z treścią art.
Jeżeli odwołujący przed otwarciem posiedzenia Izby cofnie ze skutkiem prawnym odwołanie wniesione do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, skład orzekający Izby, działając na podstawie art. 189 ust. 1 zdanie drugie ustawy Prawo zamówień publicznych, umorzy postępowanie odwoławcze.
Na skutek uwzględnienia w całości zarzutów podniesionych w odwołaniu, jak i okoliczności, iż po stronie Zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca należy uznałć, że zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie postępowania na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron, zgodnie z przepisem art.
W stosunkach handlowych pewnym standardem i utrwaloną praktyką postępowania jest podpisywanie dokumentów i oświadczeń przez kierowników odpowiedzialnych za sprzedaż produktów. Skład orzekający Izby może takie oświadczenie przyjąć jako dodatkowy argument potwierdzający spełnianie przez ofertę Konsorcjum wymogów SIWZ.
Oświadczenie wiedzy przedstawiciela producenta jako oświadczenie wiedzy, a nie woli, nie wymaga dla skuteczności złożenia uprawnienia do reprezentacji.
1) Zamawiający prowadząc postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego i działając w tym zakresie w sferze interesu publicznego, biorąc również pod uwagę konieczność zachowania zasad równego taktowania wykonawców i uczciwej konkurencji, powinien dochować należytej staranności przy prowadzeniu procedury zmierzającej do udzielania zamówienia publicznego.
Okoliczność, iż odwołujący nie przystąpił do protestu wniesionego przez innego wykonawcę, który podnosił analogiczne zarzuty co odwołujący, nie oznacza, iż wykonawca ten utraci prawo do wniesienia samodzielnego protestu, oczywiście z zachowaniem terminów ustawowych.
1) Żądanie unieważnienia postępowania wywołane kontynuowaniem postępowania przez zamawiającego nie może negatywnie wpływać na ocenę interesu prawnego odwołującego się, który wnosi środki ochrony prawnej w terminach ustawowych w celu zachowania swych praw w postępowaniu.
Zamawiający dopuszczając produkt równoważny powinien tak przygotować SIWZ i w taki sposób sprecyzować w niej dodatkowe warunki, by mógł następnie w sposób jednoznaczny przesądzić kwestię równoważności oferty.
Podstawą odrzucenia oferty wyrażoną w art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp jest niezgodność treści oferty z treścią siwz. Skoro jednak treść siwz (wymogu) nie jest do końca zrozumiała, a więc może mieć więcej niż jedną poprawną interpretację, trudno mówić o takiej niezgodności.
Zamawiający zobowiązany jest do przygotowania i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.
W przypadku, gdy zaoferowany produkt nie spełnia wymogu, wskazanego w SIWZ, zamawiający zobligowany jest do odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
Wykaz usług ma charakter oświadczenia wiedzy wykonawcy o swoim doświadczeniu. Wykonawca składając takie oświadczenie fałszywie podlega odpowiedzialności karnej wynikającej z art. 297 kodeksu karnego. Wykaz usług powinien pełnić rolę kluczową w ocenie spełniania warunków w postępowaniu a zamawiający
Uznaje się, że oferta równoważna to taka, która przedstawia przedmiot zamówienia o właściwościach funkcjonalnych i jakościowych takich samych lub zbliżonych do tych, które zostały zakreślone w SIWZ, lecz oznaczonych innym znakiem towarowym, patentem lub pochodzeniem.
1) Zgodnie z art. 179 ust. 1 ustawy pzp środki ochrony prawnej przysługują wykonawcom i uczestnikom konkursu, a także innym osobom, jeżeli ich interes prawny w uzyskaniu zamówienia doznał lub może doznać uszczerbku w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.
Uczestnikami postępowania toczącego się w wyniku wniesienia protestu stają się wykonawcy, którzy mają interes prawny w tym, aby protest został rozstrzygnięty na korzyść jednej ze stron, i jeżeli protest dotyczy treści ogłoszenia lub w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego,