Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 14 grudnia 2023 r., sygn. III SA/Kr 1012/23

Pomoc społeczna

|Sygn. akt III SA/Kr 1012/23 | [pic] W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 14 grudnia 2023 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia: WSA Tadeusz Kiełkowski (spr.), Sędziowie: WSA Janusz Kasprzycki, Asesor WSA Magdalena Gawlikowska, Protokolant: Specjalista Agata Zaręba-Piotrowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 grudnia 2023 r., sprawy ze skargi R. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 6 kwietnia 2023 r. nr SKO.ŚR/4111/104/2023 w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego uchyla zaskarżoną decyzję.

Uzasadnienie

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Krakowie decyzją z dnia 6 kwietnia 2023 r., znak: SKO.ŚR/4111/104/2023, działając na podstawie art. 17 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 390) oraz art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2000 ze zm.), po rozpatrzeniu odwołania R. S. od decyzji Wójta Gminy W. z dnia 5 stycznia 2023 r., znak [...], odmawiającej przyznania R. S. świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad matką A. L. – utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję organu pierwszej instancji.

Powyższa decyzja, która jest przedmiotem skargi, zapadła w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.

Decyzją z dnia 5 stycznia 2023 r., znak: [...], wydaną na podstawie art. 104 i art. 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2022 r. poz. 2000 ze zm.), art. 3 pkt 11 i 21, art. 17, art. 17b i art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz. U z 2022 r. poz. 615 ze zm.), rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 lipca 2017 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o przyznanie świadczeń rodzinnych oraz zakresu informacji, jakie mają być zawarte we wniosku, zaświadczeniach i oświadczeniach o ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1466), Wójt Gminy W. odmówił przyznania R. S. świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad matką A. L., wskazując – w świetle art. 17 ust. 1b u.ś.r. – że z orzeczenia lekarza orzecznika ZUS z dnia 29 września 2020 r. wynika, że niepełnosprawność u matki wnioskodawczyni powstała po 25. roku życia. W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia organ pierwszej instancji wskazał, że wnioskodawczyni w latach 2009-2012 pracowała zawodowo w charakterze szwaczki. Z pracy musiała zrezygnować w związku z coraz częstszą potrzebą opieki nad starszymi rodzicami i od 2013 r. podjęła pracę w gospodarstwie rolnym o pow. 3,5 ha, którą wówczas była w stanie pogodzić z obowiązkami wynikającymi z opieki. W dniu 18 września 2021 r. zmarł mąż matki wnioskodawczyni i od tego momentu podupadła ona na zdrowiu, leczy się onkologicznie, choruje na nowotwór złośliwy z przerzutami, cierpi na liczne schorzenia: przewlekła niewydolność serca, nadciśnienie tętnicze, miażdżyca tętnic, przewlekła choroba nerek – wodonercze nerki lewej. W lutym 2022 r. przebywała w szpitalu (zakażenie SARS-CoV-2). W sierpniu 2022 r. ponownie przebywała w szpitalu ze względu na pogorszenie stanu ogólnego i zakażenie układu moczowego. Po powrocie ze szpitala wnioskodawczyni musiała zrezygnować z pracy w gospodarstwie rolnym na rzecz trwałej, ciągłej oraz całodobowej opieki. Jej matka przestała chodzić, nie była i do nadal nie jest w stanie poruszać się samodzielnie, jest osobą leżącą, pampersowaną, wymaga pomocy przy karmieniu, ubieraniu, utrzymaniu higieny osobistej. Wnioskodawczyni oświadczyła, że jej brat mieszkający w innej miejscowości nie jest w stanie sprawować opieki nad matką ze względów zdrowotnych. Wnioskodawczyni natomiast mieszka z matką, co ułatwia zapewnienie jej najlepszych warunków bytowych i poczucia bezpieczeństwa. Jak wynika z oświadczenia wnioskodawczyni, opieka nad matką wymaga spania w tym samym pokoju ze względu na częste nocne zmiany pampersa (biegunki). Do wyłącznych jej obowiązków należy robienie zakupów do domu, zakup leków, zapewnienie odpowiedniej temperatury w domu, przygotowanie opału, zapalenie w piecu oraz utrzymanie ciepła. Wnioskodawczyni do czasu, gdy była zmuszona zaprzestać pracy w gospodarstwie rolnym, tj. od sierpnia 2022 r., z powodu objęcia matki całodobową, nieprzerwaną opieką, aktywnie pracowała w gospodarstwie rolnym (siała i plewiła jarzyny, hodowała i karmiła bydło, drób, uprawiała zboża, ziemniaki, jarzyny i owoce). Organ pierwszej instancji uznał za udowodnione, że wymiar sprawowanej opieki wyklucza możliwość podjęcia przez R. S. jakiejkolwiek pracy zawodowej nawet w niepełnym wymiarze czasu oraz kontynuowanie pracy w gospodarstwie rolnym, a choroba matki wymaga całodobowej dyspozycyjności.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00