Orzeczenie
Wyrok WSA w Krakowie z dnia 19 stycznia 2024 r., sygn. III SA/Kr 1530/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Zawadzka Sędziowie Sędzia WSA Renata Czeluśniak (spr.) Asesor WSA Magdalena Gawlikowska po rozpoznaniu w dniu 19 stycznia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi J. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 16 sierpnia 2023 r. nr SKO.ŚR/4111/792/2023 w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję organu I instancji, II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie na rzecz skarżącej J. M. kwotę 480 zł (czterysta osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Prezydent Miasta Krakowa decyzją z dnia 31 maja 2023 r. nr SO-04.8252.184.2023-1/23 odmówił przyznania skarżącej J. M. świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania opieki nad niepełnosprawnym mężem A. M.
W uzasadnieniu organ wskazał, że w sprawie nie został spełniony wymóg z art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych w zakresie w jakim warunkuje on przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego od daty powstania niepełnosprawności, bowiem niepełnosprawność męża skarżącej datuje się od 44 roku życia. Ponadto nie można stwierdzić istnienia korelacji czasowej pomiędzy momentem powstania niepełnosprawności u męża skarżącej a momentem zakończenia/niepodejmowania przez skarżącą zatrudnienia, bowiem nigdy ona nie pracowała.
Decyzja została doręczona skarżącej w dniu 7 czerwca 2023 r. z pominięciem ustanowionego w sprawie pełnomocnika. W odwołaniu z daty nadania 23 czerwca 2023 r. skarżąca zarzuciła naruszenie:
- art. 17 ust. 1b pkt 1 i 2 ustawy o świadczeniach rodzinnych, poprzez nie uwzględnienie okoliczności, iż na skutek wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13 doszło do uznania niekonstytucyjności części wskazanej normy prawnej w zakresie w jakim różnicuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego osób sprawujących opiekę nad osobą niepełnosprawną ze względu na datę powstania niepełnosprawności osoby wymagającej opieki, a przez to naruszenie art. 7 oraz art. 190 ust. 1 Konstytucji RP;
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right