Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 7 grudnia 2023 r., sygn. II SA/Gl 1671/23
Samorząd terytorialny; Gospodarka komunalna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Nowak, Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska, Asesor WSA Agnieszka Kręcisz-Sarna (spr.), Protokolant Monika Rał, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 grudnia 2023 r. sprawy ze skargi Gminy K. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 29 czerwca 2023 r. nr NPII.4131.1.667.2023 w przedmiocie opłaty za przyjęcie nieczystości ciekłych przez stację zlewną gminnej oczyszczalni ścieków uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze.
Uzasadnienie
Pismem z 26 lipca 2023 r. Gmina K. (dalej "skarżąca"), reprezentowana przez Wójta, wniosła skargę na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z 29 czerwca 2023 r. numer [...] w przedmiocie opłaty za przyjęcie nieczystości ciekłych przez stację zlewną gminnej oczyszczalni ścieków.
Zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze zapadło w następującym stanie sprawy.
Rada Gminy K. 25 maja 2023 r. podjęła uchwałę numer [...] w sprawie opłaty za przyjęcie nieczystości ciekłych, przez stację zlewną gminnej oczyszczalni ścieków "[...]" w K. ze (dalej "uchwała"). Podstawę prawną uchwały stanowiły przepisy art. 7 ust. 1 pkt 3 i art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm.; dalej "u.s.g.") oraz art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz. U. z 2021 poz. 679; dalej "u.g.k.").
Wojewoda Śląski (dalej "Wojewoda" lub "organ nadzoru") wydał 29 czerwca 2023 r. rozstrzygnięcie nadzorcze, którym na podstawie art. 91 ust. 1 i ust. 3 u.s.g. stwierdził nieważność ww. uchwały w całości jako sprzecznej z art. 4 ust. 1 pkt 2 u.g.k.
Uzasadniając rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewoda wskazał, że na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 2 u.g.k. rada gminy może ustalić wysokość opłaty jedynie za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej bądź za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. W przekonaniu organu nadzoru opłata za przyjęcie nieczystości ciekłych przez stację zlewną gminnej oczyszczalni ścieków nie mieści się w pojęciu usług komunalnych o charakterze użyteczności publicznej. Nie budzi bowiem wątpliwości, że opłata taka jest uiszczana na rzecz podmiotu prowadzącego stację zlewną przez przedsiębiorcę wywożącego ścieki komunalne wozami asenizacyjnymi. Nie będzie to zatem opłata związana bezpośrednio z zaspakajaniem zbiorowych potrzeb ludności (potrzeb członków wspólnoty samorządowej). Opłatę tę uiszczać będzie prowadzący działalność gospodarczą przedsiębiorca – w wykonaniu umowy zawartej z właścicielem stacji zlewnej. Z przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 17 października 2002 r. w sprawie warunków wprowadzania nieczystości ciekłych do stacji zlewnych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 939) jasno wynika, że do stacji zlewnych nieczystości ciekłe mogą być wprowadzane wyłącznie przez przedsiębiorcę (dostawcę nieczystości ciekłych), który zawarł stosowną umowę z właścicielem takiej stacji. Tym samym przepis art. 4 ust. 1 pkt 2 u.g.k. nie może stanowić podstawy do ustalenia wysokości przedmiotowej opłaty.