Wyrok WSA w Krakowie z dnia 20 maja 2008 r., sygn. III SA/Kr 214/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Dąbek (spr.) Sędziowie NSA Wiesław Kisiel WSA Tadeusz Wołek Protokolant Monika Pilch po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 maja 2008 r. sprawy ze skargi J. W. i G. W. na uchwałę Rady Gminy z dnia [...] nr [...] w przedmiocie uchwalenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy 1. stwierdza nieważność § 4 ust. 1 pkt 2, § 4 ust. 2, § 4 ust. 3, § 4 ust. 4 Regulaminu dostarczania wody i odprowadzenia ścieków na terenie Gminy stanowiącego załącznik do uchwały Rady Gminy z dnia [...] nr [...] w sprawie uchwalenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy, 2. zasądza od Rady Gminy na rzecz skarżących J. W. i G. W. kwotę 300,00 (słownie: trzysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
do wyroku z dnia 20 maja 2008r.
Rada Gminy w dniu [...] podjęła uchwałę nr [...] z w sprawie uchwalenia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy. Uchwała została podjęta na podstawie art. 18 ust. 2, pkt. 15 oraz art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz.U. z 2001r., nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków (Dz. U. nr 72, poz. 646 z póź. zm).
Pismem z dnia 26.11.2007r. (data nadania 06.12.2007r.) J. W. i G. W. wezwali Radę Gminy do usunięcia naruszenia prawa poprzez podjęcie uchwały o uchyleniu § 4 pkt. 1 podpunkt 2, pkt. 2 pkt. 3, i pkt. 4 Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy, stanowiącego załącznik do uchwały Rady Gminy nr [...] z dnia [...]. W uzasadnieniu wezwania skarżący stwierdzili, iż określone w regulaminie "opłaty przyłączeniowe" pozbawione są podstawy prawnej i naruszają art. 15 i art. 19 ustawy z dnia 07.06.2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Skarżący przedstawili także na szereg umów określających wysokość opłaty pobieranych tytułem przyłączenia do sieci kanalizacyjnej. Wskazali również na orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17.05.2002r. sygn. akt. I SA 2793/01 lex 149541 oraz na glosę do orzeczenia NSA z dnia 13.12.2000r. sygn. akt. III SA 2320/00, OSP 2002/6/75. Podkreślili zarazem, iż rada gminy nie ma uprawnień do wprowadzania odpłatności za przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.