Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 4 października 2023 r., sygn. II SA/Gd 1058/22

Ochrona przyrody

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie: Przewodniczący Sędzia WSA Diana Trzcińska (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Dariusz Kurkiewicz Asesor WSA Justyna Dudek - Sienkiewicz po rozpoznaniu w dniu 4 października 2023 r. w Gdańsku w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi G. F. na uchwałę Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 26 lipca 2021 r., nr 424/XXXV/21 w przedmiocie Bielawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu oddala skargę.

Uzasadnienie

G. F. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku skargę na uchwałę Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 26 lipca 2021 r. nr 424/XXXV/21 (Dz. Urz. Woj. Pom. z 16 sierpnia 2021 r., poz. 3095) w sprawie Bielawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu.

Skarżonej uchwale zarzucono naruszenie przepisów prawa materialnego, art. 23 ust. 1 i 2 i art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 916 ze zm.) – dalej "u.o.p." w zw. z art. 2, art. 31 ust. 3 i art. 64 ust. 3 Konstytucji RP oraz art. 1 Protokołu Nr 1 do Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności (Dz. U. z 1995 nr.36.poz. 175/1).

W uzasadnieniu skarżący przywołał przepisy art. 90 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa ("u.s.w") oraz art. 23 ust. 1 i 2 i art. 24 ust. 1 u.o.p. W dalszej części przywołał szereg przykładów orzecznictwa, wskazując że w myśl orzecznictwa sądowego wprowadzenie zakazów nie może odbywać się w sposób dowolny, bez zachowania odpowiednich proporcji, czy naruszający inne wartości chronione Konstytucją, jak np. zasadę równości podmiotów. Skoro ustawodawca przyznał jednostce samorządu terytorialnego prawo ingerencji w sposób wykonywania własności w drodze uchwalania aktów prawa miejscowego, to nie ulega wątpliwości, że jej organ stanowiący jest uprawniony do wprowadzania zakazów opartych na statuującym je przepisie. Wprowadzenie zakazów nie może jednak odbywać się w sposób dowolny, bez zachowania odpowiednich proporcji, czy naruszający inne wartości chronione Konstytucją, jak np. zasadę równości podmiotów, która wymaga, by przez wprowadzenie określonych regulacji nie dochodziło do dyskryminacji określonego kręgu podmiotów znajdujących się w tożsamej sytuacji faktycznej i prawnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00