Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 5 czerwca 2018 r., sygn. II SA/Ol 335/18
Administracyjne postępowanie; Ochrona środowiska; Samorząd terytorialny
Dnia 5 czerwca 2018 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Marzenna Glabas Sędziowie sędzia WSA Alicja Jaszczak - Sikora (spr.) sędzia WSA Beata Jezielska po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 5 czerwca 2018 roku na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Województwa na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie niedopuszczalności zażalenia w sprawie uzgodnienia projektu uchwały I. uchyla zaskarżone postanowienie; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz Województwa kwotę 580 zł (pięćset osiemdziesiąt złotych), tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Z przekazanych Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie akt sprawy wynika, że pismem z dnia 9 sierpnia 2017 r. Dyrektor Departamentu Ochrony Środowiska w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Warmińsko-Mazurskiego
w Olsztynie zwrócił się do Rady Gminy Miłki o uzgodnienie, na podstawie art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2016 r. poz. 2134 ze zm.), dalej jako: "u.o.p.", załączonego projektu uchwały Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Krainy Wielkich Jezior Mazurskich. Wyjaśnił, że na mocy powyższej uchwały na wskazanym Obszarze zostaną wprowadzone regulacje wynikające ze zmiany u.o.p, dotyczące
w szczególności wykluczenia z dotychczasowej ochrony sztucznych zbiorników wodnych, w tym najbardziej problemowych stawów i oczek wodnych. Ponadto, z uwagi na zaostrzenie przez ustawodawcę zakazu budowania nowych obiektów budowlanych w pasie szerokości 100 m od linii brzegów rzek, jezior i innych naturalnych zbiorników wodnych poprzez wprowadzenie do ustawy definicji rzeki (stanowiącej, że jako rzekę należy uznać każdy naturalny ciek wodny, w tym np. strugę czy potok), przedłożony projekt łagodzi przepisy obowiązujące na terenie Obszaru wskazując, że zakaz 100 m strefy ochronnej nie dotyczy innych niż rzeki cieków naturalnych. Załączony projekt uchwały zawiera również dodatkowe zapisy stanowiące o nowych odstępstwach od zakazów obowiązujących na jego terenie umożliwiających m.in.: wykonalność decyzji