Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 30 maja 2023 r., sygn. II SA/Rz 726/23

Administracyjne postępowanie

30 maja 2023 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Paweł Zaborniak po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym 30 maja 2023 r. w Rzeszowie sprawy ze sprzeciwu EB od decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu z 10 marca 2022 r. nr SKO.401.ZP.629.55.2023 w przedmiocie odmowy ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego - oddala sprzeciw -

Uzasadnienie

Przedmiotem sprzeciwu EB (dalej: "Skarżąca") jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu (dalej: "Kolegium", "Organ odwoławczy" lub "Organ II instancji") z 10 marca 2023 r. o nr SKO.401.ZP.629.55.2023, wydana w przedmiocie odmowy ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego.

Z uzasadnienia sprzeciwu oraz nadesłanych akt sprawy wynika, że wnioskiem z [...] grudnia 2022 r. [...] (dalej: "Spółka") zwróciła się do Prezydenta Miasta [...] (dalej: "Prezydent" lub "Organ I instancji") o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego, polegającej na budowie stacji bazowej telefonii komórkowej na działce nr [...].

Decyzją z [...] lutego 2023 r. nr [...] Prezydent odmówił ustalenia lokalizacji wnioskowanej inwestycji celu publicznego. Jako podstawę odmowy ustalenia wnioskowanej lokalizacji organ wskazał protesty mieszkańców wobec lokalizacji inwestycji, która może mieć wpływ na zdrowie oraz warunki egzystowania na tym terenie, a także odmienną funkcję okolicznego terenu, który przeznaczony jest dla zabudowy mieszkaniowej.

Po rozpatrzeniu odwołania Spółki, decyzją z 10 marca 2023 r., nr SKO.401.ZP.629.55.2023 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Tarnobrzegu uchyliło opisaną wyżej decyzję Prezydenta i przekazało sprawę do powolnego rozpatrzenia Organowi I instancji.

Organ odwoławczy podniósł, że budowa stacji bazowej telefonii komórkowej zalicza się do kategorii inwestycji celu publicznego. Natomiast zgodnie z art. 56 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r. poz. 503 z późn. zm.) – dalej: "u.p.z.p.", nie można odmówić ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego, jeżeli zamierzenie inwestycyjne jest zgodne z przepisami odrębnymi, a przepis art. 1 ust. 2 u.p.z.p. nie może stanowić wyłącznej podstawy odmowy ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego. Ponadto Kolegium wskazało, że stosownie do art. 52 ust 3 u.p.z.p., nie można uzależnić wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego od zobowiązania się wnioskodawcy do spełnienia nieprzewidzianych odrębnymi przepisami świadczeń lub warunków. Odróżnia to decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego od decyzji o warunkach zabudowy, w której warunki i wymagania określa się ponadto w oparciu o wymagania ładu przestrzennego i stanu zagospodarowania terenu w urządzenia infrastruktury technicznej, w tym w możliwości dostępu do dróg publicznych. W sprawach ustalania lokalizacji inwestycji celu publicznego nie ma także zastosowania wyrażona w art. 61 ust. 1 pkt 1 u.p.z.p. tzw. "zasada dobrego sąsiedztwa", polegająca na obowiązku dostosowania nowej zabudowy do cech zabudowy już istniejącej na danym terenie. Nie można również wskazać jako podstawę odmowy ustalenia lokalizacji obaw, wyrażanych przez społeczność lokalną, że planowana stacja bazowa będzie działała na niekorzyść mieszkańców.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00