Wyrok WSA w Warszawie z dnia 18 kwietnia 2023 r., sygn. III SA/Wa 2823/22
Interpretacje podatkowe; Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Alojzy Skrodzki, Sędziowie sędzia WSA Hanna Filipczyk (sprawozdawca), sędzia WSA Radosław Teresiak, Protokolant sekretarz sądowy Cezary Ciwiński, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 kwietnia 2023 r. sprawy ze skargi S. sp. z o.o. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] października 2022 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną; 2) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz S. sp. z o.o. z siedzibą w W. kwotę 697 zł (słownie: sześćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
1. Postępowanie interpretacyjne
1. W dniu 19 lutego 2022 r. S. Sp. z o.o. (dalej: "Spółka" lub "Skarżąca") wniosła do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: "DKIS" lub "organ interpretacyjny") o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług (dalej także: "VAT") z tytułu świadczenia usług związanych z wdrożeniem i aktualizacją systemów informatycznych.
1.2 We wniosku Skarżąca przedstawiła stan faktyczny i zdarzenie przyszłe, którego kluczowe elementy są następujące.
W ramach prowadzonej działalności Spółka zawiera umowy z klientami dotyczące świadczenia na ich rzecz usług związanych z wdrożeniem i aktualizacją systemów informatycznych, w tym usług opracowania dokumentacji wdrożenia zintegrowanego systemu informatycznego do zarządzania przedsiębiorstwem, usług tworzenia oprogramowania, czy usługi upgrade (aktualizacji) systemu informatycznego. Zgodnie z postanowieniami umowy usługi świadczone przez Spółkę są odbierane (przyjmowane) przez klienta w całości lub w częściach/etapach. W przypadkach, w których są one odbierane (przyjmowane) w częściach/etapach, za każdą część/etap określone jest wynagrodzenie należne Spółce. W myśl postanowień umów zawartych przez Spółkę z klientami odbiór usługi lub części/etapu usługi, dla której określono wynagrodzenie, jest potwierdzany przez klienta poprzez podpisanie protokołu odbioru tej usługi lub tej części/tego etapu usługi. Za datę odbioru uważa się datę podpisania przez klienta protokołu odbioru. Data podpisania protokołu odbioru jest traktowana przez Spółkę i jej klientów jako data wykonania usługi lub zakończenia danej części/danego etapu usługi – co znajduje potwierdzenie w postanowieniach niektórych umów.