Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 3 marca 2023 r., sygn. II SA/Gl 1721/22

Odpady

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Siudyka, Sędziowie Sędzia WSA Edyta Kędzierska (spr.), Asesor WSA Aneta Majowska, Protokolant Monika Rał, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 marca 2023 r. sprawy ze skargi T. sp. z o.o. w S. na zarządzenie pokontrolne Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Katowicach z dnia 26 września 2022 r. nr 127/2022 w przedmiocie odpadów 1. uchyla zaskarżone zarządzenie pokontrolne, 2. zasądza od Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Katowicach na rzecz strony skarżącej 697 (sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Śląski Wojewódzki Inspektor Ochrony

Środowiska, zaskarżonym zarządzeniem pokontrolnym nr [...] z dnia 26 września 2022 r. wydanym wobec T. Sp. z o.o. w S. (dalej również jako skarżąca), na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 1991r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 1070 z późn. zm.) zarządził: 1) podjąć działania w kierunku zmiany sposobu magazynowania odpadów niebezpiecznych na sposób zgodny z wymaganiami w zakresie ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa życia i zdrowia ludzi - termin realizacji: niezwłocznie; 2) podjąć działania w kierunku uregulowania stanu formalno-prawnego w zakresie zbierania odpadów – termin realizacji: niezwłocznie; 3) zaprzestać termicznego przetwarzania odpadów - termin realizacji: niezwłocznie; 4) prowadzić wydobywanie odpadów ze zwałowiska zgodnie z zapisami decyzji Marszałka Województwa [...] nr [...] na wydobywanie odpadów - termin realizacji: na bieżąco.

W uzasadnieniu zarządzenia organ wskazał, że na podstawie ustaleń kontroli przeprowadzonej przez inspektorów Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Katowicachw zakresie gospodarki odpadami prowadzonej przez spółkę T. Sp. z o.o. w S. stwierdzono nieprawidłowości w zakresie przestrzegania wymagań ochrony środowiska. Podniósł, że w toku kontroli stwierdzono, iż kontrolowany podmiot magazynuje odpad niebezpieczny o kodzie 17 02 04* z naruszeniem art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012r. o odpadach, a także § 6 ust. 1 pkt 1 lit. b), § 6 ust. 1 pkt 4 i 6 rozporządzenia Ministra Klimatu z dnia 11 września 2020r. w sprawie szczegółowych wymagań dla magazynowania odpadów. Odpad niebezpieczny magazynowany był bezpośrednio na gruncie, teren był ogólnodostępny dla osób trzecich, nie był zabezpieczony przed czynnikami atmosferycznymi. Odczuwalny był charakterystyczny zapach kreozotu. Ponadto wskazał, że zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 14 grudnia 2012r. o odpadach, poprzez zbieranie odpadów rozumie się gromadzenie odpadów przed ich transportem do miejsc przetwarzania, w tym wstępne sortowanie nieprowadzące do zasadniczej zmiany charakteru i składu odpadów i niepowodujące zmiany klasyfikacji odpadów oraz tymczasowe magazynowanie odpadów, o którym mowa w pkt 5 lit. b. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012r. o odpadach, prowadzenie zbierania odpadów i prowadzenie przetwarzania odpadów wymaga uzyskania zezwolenia. W powyższym zakresie organ stwierdził, że spółka T. Sp. z o. o. magazynując odpady prowadziła zbieranie odpadów o kodzie 17 02 04* na terenie przy ul. [...] w S. , bez zezwolenia o którym mowa w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012r. o odpadach. Organ wskazał, że przedstawiciel kontrolowanej spółki oświadczył, iż fragmenty drewnianych podkładów kolejowych, ujawnionych na terenie prowadzonej działalności w dniu 12.08.2021 r. w pobliżu biura, zostały zabrane z miejsca ich magazynowania do celów rozpałkowych. W związku z tym organ podniósł, że zgodnie z art. 155 ustawy z dnia 14 grudnia 2012r. o odpadach, termiczne przekształcanie odpadów prowadzi się wyłącznie w spalarniach odpadów lub we współspalarniach odpadów, z zastrzeżeniem art. 31 cytowanej ustawy. W związku z powyższym przepisem, zadeklarowany przez kontrolowaną spółkę proces spalania odpadów o kodzie 17 02 04* na terenie prowadzenia działalności, należy zakwalifikować jako spalanie odpadów poza instalacjami do termicznego przekształcania odpadów. Ponadto organ podniósł, że zgodnie z wyjaśnieniami przedstawionymi przez kontrolowaną spółkę Urzędowi Miasta S. w dniu 6.12.2021 r., prowadziła ona wydobycie odpadu o kodzie 10 02 01 na działce [...] w pobliżu działki [..] (obręb 57), na której znajduje się składowisko odpadów niebezpiecznych, nie naruszając jej granic. Po jakimś czasie, w wyniku erozji osunęła się skarpa. Problem został usunięty, skarpa została uzupełniona. Organ podkreślił, że T. Sp. z o. o. posiada zgodę na wydobywanie odpadów ze zwałowiska odpadów pogórniczych i pohutniczych zlokalizowanego w S. w rejonie ulic [...] i Konopnickiej, wydaną przez Marszałka Województwa [...] decyzją nr [...] z dnia 9.04.2015 r. i zgodnie z pkt 4 ww. decyzji jest zobowiązany podejmować wszelkie uzasadnione kroki mające na celu stosowanie się do przepisów i norm dotyczących ochrony środowiska na terenie i wokół terenu realizacji inwestycji oraz unikać uszkodzeń lub uciążliwości dla osób lub dóbr publicznych i innych, wynikających ze skażenia, hałasu, wibracji, zanieczyszczenia lub innych przyczyn powstałych w następstwie jego sposobu działania. Organ stwierdził, że biorąc pod uwagę powyższy zapis, T. Sp. z o.o., doprowadzając do uszkodzenia skarpy składowiska, naruszyła punkt 4 decyzji Marszałka Województwa [...] nr [...] z dnia 9.04.2015r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00