Wyrok WSA w Opolu z dnia 25 marca 2008 r., sygn. II SA/Op 5/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Teresa Cisyk Sędziowie Sędzia WSA Grażyna Jeżewska Sędzia WSA Elżbieta Naumowicz - spr. Protokolant Sekretarz sądowy Agnieszka Jurek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 marca 2008 r. sprawy ze skargi A Spółka z o.o. w O. na zarządzenie pokontrolne [...] Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w O. z dnia [...], nr [...] w przedmiocie usuwania składników niebezpiecznych, materiałów i części składowych 1. uchyla zaskarżone zarządzenie pokontrolne w części obejmującej pkt 2, 2. określa, że zaskarżone zarządzenie nie podlega wykonaniu w części, w jakiej w pkt 1 wyroku orzeczono jego uchylenie, 3. zasądza od [...] Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w O. na rzecz skarżącej A Spółka z o.o. w O. kwotę 557 ( słownie: pięćset pięćdziesiąt siedem ) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
[...] Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska w O. w zarządzeniu pokontrolnym z dnia [...], nr [...], na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 44, poz. 287), w oparciu o wyniki kontroli przeprowadzonej w A Sp. z o.o. w O. w dniach 31 sierpnia 2007 oraz 7 i 18 września 2007 r., zarządził:
1. prowadzić na bieżąco jakościową i ilościową ewidencje dla wszystkich odpadów zbieranych i odzyskiwanych zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz
2. niezwłocznie po przyjęciu zużytego sprzętu usuwać składniki niebezpieczne, materiały i części składowe, określone w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495).
W uzasadnieniu, odnośnie pierwszego punktu zarządzenia podniesiono, iż przeprowadzona kontrola wykazała, że nie prowadzi się jakościowej i ilościowej ewidencji zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, przy czym przedłożone zostało wyjaśnienie dotyczące wady używanego programu komputerowego oraz uzupełnione karty ewidencji zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Odnośnie natomiast punktu drugiego zarządzenia wskazano, że zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny był zbierany przez kontrolowaną firmę w roku 2006 i 2007 zgodnie z przedłożonymi sprawozdaniami kwartalnymi i selektywnie magazynowany pod wiatami, tj. sprzęt z grupy 3B - sprzęt teleinformatyczny i telekomunikacyjny oraz w hali w opakowaniach zbiorczych tj. sprzęt z grupy 5 - sprzęt oświetleniowy. Po uzyskaniu przez kontrolowaną firmę pozwolenia na użytkowanie warsztatu podręcznego przeznaczonego do demontażu m.in. zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego decyzją z dnia 12 lipca 2007 r., rozpoczęto przetwarzanie w/w odpadów. Organ stwierdził, iż działania te są niezgodne z art. 44 ustawy o zużytym sprzęcie (...). W końcowej części uzasadnienia organ wskazał, że o realizacji zarządzenia należy poinformować go w terminie do 31 października 2007 r.