Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 6 marca 2024 r., sygn. II SA/Go 10/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grażyna Staniszewska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Rogalski Asesor WSA Kamila Karwatowicz Protokolant referent Katarzyna Zarychta po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 marca 2024 r. sprawy ze skargi E. spółki z o.o. w [...] na zarządzenie pokontrolne [...] Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie magazynowania odpadów I. uchyla zaskarżone zarządzenie pokontrolne w całości, II. zasądza od Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska na rzecz skarżącej E. spółki z o.o. w [...] kwotę 697 (słownie: sześćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
UZSADNIENIE
Zarządzeniem pokontrolnym z dnia z dnia [...] r. nr [...], wydanym na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz.U.2023 poz. 824 ze zm.) oraz ustaleń kontroli przeprowadzonej w dniach od 24 sierpnia 2023 r. do 26 października 2023 r. na działce nr [...] w [...], gdzie działalność prowadzi E. Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. [...] udokumentowanej protokołem kontroli nr [...], skierowanym do Prezesa Zarządu E Sp. z o.o., Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska (dalej jako – WIOŚ) zarządził by wytworzone odpady magazynować zgodnie z zapisami art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U.2023 poz. 1587 ze zm.) nie dłużej niż 3 lata oraz wyznaczył termin przesłania pisemnej informacji o zakresie podjętych i zrealizowanych działań służących wyeliminowaniu wskazanych w zarządzeniu naruszeń na dzień 8 grudnia 2023 r.
W uzasadnieniu zarządzenia pokontrolnego organ wskazał, że na podstawie ustaleń kontroli przeprowadzonej przez inspektorów Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w [...] w dniach od 24 sierpnia 2023 r. do 26 października 2023 r. na działce nr [...] w [...], gdzie działalność prowadzi E. Sp. z o.o. stwierdzono nieprawidłowość w zakresie przestrzegania wymagań ochrony środowiska. W trakcie kontroli dokonano analizy rocznego sprawozdania o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi oraz o wytwarzanych odpadów i o gospodarowaniu odpadami, które były składane w lalach poprzednich. Każdorazowo w sprawozdaniu spółka wykazywała ilości wytworzonych odpadów w związku z eksploatacją instalacji. Na podstawie składanych przez spółkę sprawozdań za lata 2019-2022 ustalono, że w 2109 r. spółka wytworzyła odpady o kodzie: 15 01 10* (2 kg), 15 02 02* (2 kg), 16 01 07* (2 kg), 13 02 05* ( 60 kg); w 2020 r. - odpady o kodzie: 15 01 10* (1,5 kg), 15 02 02* (1,8 kg), 16 01 07* (1,6 kg), 13 02 05* (65 kg); w 2021 r.- odpady o kodzie: 15 01 10* (1,2 kg), 15 02 02* (1,5 kg), 16 01 07* (1 kg), 13 02 05* (60 kg);.w 2022 r.- odpady o kodzie: 15 01 10* (0,3 kg), 15 02 02* (2,7 kg), 16 01 07* (14,4 kg), 13 02 05* (55 kg).