Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 15 marca 2023 r., sygn. II SA/Gd 725/22

Pomoc społeczna

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie: Przewodniczący Sędzia WSA Dariusz Kurkiewicz Sędziowie: Sędzia WSA Diana Trzcińska (spr.) Asesor WSA Wojciech Wycichowski po rozpoznaniu w dniu 15 marca 2023 r. w Gdańsku w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi D. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Słupsku z dnia 20 maja 2022 r., nr SKO.421.377.2022 w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę.

Uzasadnienie

D. M., reprezentowany przez profesjonalnego pełnomocnika, wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku skargę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Słupsku z 20 maja 2022 r., utrzymującą w mocy decyzję z 5 kwietnia 2022 r. w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego.

Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Wskazaną wyżej decyzją z 5 kwietnia 2022 r. Wójt Gminy Słupsk odmówił przyznania D. M. świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad żoną, S. M. W uzasadnieniu organ I instancji stwierdził, że niepełnosprawna w stopniu znacznym S. M. wymaga wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, jednak wnioskodawca w nikłym zakresie realizuje opiekę nad żoną, a czynności, które wykonuje z powodzeniem mogą być pogodzone z podjęciem przez niego zatrudnienia. Nadto organ wskazał, że twierdzenie wnioskodawcy, że nie może podjąć pracy, ponieważ jest słaby i schorowany, nie stanowi przesłanki przyznania świadczenia pielęgnacyjnego, gdyż jest ono przyznawane za faktyczny brak możliwości podjęcia zatrudnienia z powodu konieczności sprawowania tej opieki lub za rezygnację z zatrudnienia w celu jej sprawowania. Nadto organ I instancji uwzględnił, że Trybunał Konstytucyjny wyrokiem z 21 października 2014r. sygn. akt K 38/13 orzekł, że art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych, w zakresie, w jakim różnicuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego osób sprawujących opiekę nad osobą niepełnosprawną po ukończeniu przez nią wieku określonego w tym przepisie ze względu na moment powstania niepełnosprawności jest niezgodny z art. 32 ust. 1 Konstytucji RP. Organ wskazał także, że do dnia wydania decyzji ustawodawca nie dokonał zmian wskazanego przepisu, w orzeczeniu o znacznym stopniu niepełnosprawności wskazano natomiast, że nie da się ustalić od kiedy istnieje niepełnosprawność, wskazano jedynie, że ustalony znaczny stopień niepełnosprawności datuje się od 24 października 2019 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00