Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 2 lutego 2023 r., sygn. II SA/Wr 452/22

Budowlane prawo

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Wojciech Śnieżyński (spr.), Sędziowie: Sędzia NSA Halina Filipowicz – Kremis, Asesor WSA Marta Pawłowska, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w Wydziale II w dniu 2 lutego 2023 r. sprawy ze skargi Z. w K. na postanowienie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 12 kwietnia 2022 r. Nr 406/2022 w przedmiocie nakazu sporządzenia i przedłożenia ekspertyzy techniczno-budowlanej oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

Postanowieniem z 12.04.2022 r. (nr 406/2022) Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej: DWINB lub organ odwoławczy), po rozpatrzeniu zażalenia Zarządu Dróg Powiatowych w K. (dalej: strona skarżąca lub ZDP) na postanowienie Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. (dalej: PINB, organ I instancji) z 07.03.2022 r. (nr 25/2022), którym nałożono na Zarząd Dróg Powiatowych w K. obowiązek sporządzenia i przedłożenia w terminie do dnia 31.08.2022 r. ekspertyzy techniczno-budowlanej określającej w sposób szczegółowy zakres robót budowlanych niezbędnych do wykonania w celu doprowadzenia, przebudowanej niezgodnie z przepisami drogi powiatowej nr [...] D. – K.(1) – B., km [...] – [...] w całości, tj. na odcinku od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr [...] K. – W. do skrzyżowania z drogą powiatową nr [...] N. – B. – G., do stanu zgodnego z przepisami, utrzymał zaskarżone postanowienie organu I instancji w mocy.

Zaskarżone postanowienie jest rezultatem następująco ukształtowanego postępowania.

Postępowanie w niniejszej sprawie rozpoczęło się od pisma J. M. z prośbą o zajęcie się przebudową drogi nr [...] w miejscowości D. – K.(1) – B. z powodu zmiany rzędnych wysokościowych drogi. Po wszczęciu postępowania administracyjnego i przeprowadzeniu szeregu czynności w jego toku (m.in. zebraniu niezbędnych dokumentów, dokonaniu oględzin) postanowieniem z 14.01.2019 r. PINB nałożył na ZDP obowiązek przedłożenia oceny technicznej wykonanych robót budowlanych na drodze powiatowej w terminie do dnia 30.06.2019 r. Ocena techniczna, sporządzona przez mgr inż. Z. R. oraz mgr inż. S. C., została ostatecznie przedłożona 13.12.2019 r. Z oceny tej wynikało m.in., że: dokumentacja projektowa nie przewidywała przebudowy skrzyżowań, tym samym brak było podstaw do oceny rozwiązań technicznych na skrzyżowaniach oraz to, że ocena wykonanych zjazdów i poszerzeń potwierdziła, że ich wykonanie według przyjętych rozwiązań projektowych było trudne, a w wielu przypadkach niemożliwe. Konfiguracja terenu, a w szczególności poziom nawierzchni na poszczególnych zjazdach był tak bardzo zmienny, że aby dopasować nawierzchnie zjazdów do utwardzeń terenu na działkach prywatnych trzeba było zmieniać zarówno spadki podłużne jak i spadki poprzeczne zjazdów. W wielu przypadkach istniejące nachylenia zjazdów wynosiły ponad 12%. Miało to miejsce w rejonie zjazdów na pola uprawne lub do budynków usytuowanych w dalszej odległości od drogi powiatowej. W tej sytuacji zjazdy były łagodzone, w sposób umożliwiający wjazd na nieruchomość, co nie uchroniło wykonawcy robót od realizacji zjazdów niezgodnie z przepisami techniczno-budowlanymi. Reasumując twórcy oceny wskazali, że przedmiotem inwestycji była odbudowa drogi powiatowej, która w wyniku całkowitego lub częściowego uszkodzenia wymagała naprawczych działań inwestycyjnych. Działania te zmierzały do odtworzenia części elementów zagospodarowania pasa drogowego, takich jak: jezdnia, zjazdy, pobocza, rowy, oraz do niezbędnej odbudowy odwodnienia, które wcześniej nie spełniało swojej funkcji. W zasadniczej części zrealizowane elementy zagospodarowania pasa drogowego wykonane zostały w sposób właściwy, tj. zgodny z przepisami techniczno-budowlanymi. Niemniej jednak pojawiły się elementy, które wymagały działań naprawczych, tj. dostosowujących elementy zagospodarowania pasa drogowego do wymagań przepisów techniczno-budowlanych. Na koniec oceny wskazano, że inwestycja wykonana została zgodnie z zasadami wiedzy technicznej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00