Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 27 stycznia 2023 r., sygn. II SA/Po 565/22

Planowanie przestrzenne

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Edyta Podrazik (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Wiesława Batorowicz Asesor WSA Paweł Daniel po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 27 stycznia 2023 r. sprawy ze skargi A. sp. z o.o. N. sp. k. z siedzibą w O. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 9 czerwca 2022r. nr [...] w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy oddala skargę

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 9 czerwca 2022 r., [...], Samorządowe Kolegium Odwoławcze (zwane dalej "Kolegium"), po rozpatrzeniu odwołania A. sp. z o.o. N. sp. komandytowa z siedzibą w O., utrzymało w mocy decyzję Burmistrza Gminy O. (zwanego dalej "Burmistrzem") z dnia 4 kwietnia 2022 r., [...], odmawiającą ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie czterech budynków mieszkalnych jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej na działkach nr [...], [...] i [...], obręb nr [...], położonych w Z..

Powyższe rozstrzygnięcia wydano w następujących okolicznościach udokumentowanych w aktach sprawy.

Wnioskiem z dnia 27 grudnia 2021 r. R. K. zwrócił się do Burmistrza o ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji opisanej wyżej (k. [...]-[...] akt administracyjnych). W toku postępowania administracyjnego w dniu 2 lutego 2022 r. nastąpiła zmiana inwestora i w miejsce R. K. wstąpila A. sp. z o.o. N. sp. komandytowa z siedziba w O. (k. [...] akt administracyjnych).

Decyzją z dnia 4 kwietnia 2022 r., [...], Burmistrz Gminy O. odmówił ustalenia warunków zabudowy dla przedmiotowej inwestycji (k. [...]-[...] akt administracyjnych).

W uzasadnieniu wskazał, że wydanie decyzji o warunkach zabudowy jest możliwe jedynie w przypadku łącznego spełnienia warunków określonych w art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 503 z późn. zm., dalej "u.p.z.p."). W celu dokonania oceny stanu zainwestowania nieruchomości położonych w sąsiedztwie terenu, na którym projektowana jest wyżej opisana inwestycja, wyznaczono wokół terenu inwestycji obszar analizowany, przedstawiony na załączniku graficznym do analizy. Obszar analizowany został wyznaczony zgodnie z wymogami § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. z 2003 r. Nr 164, poz. 1588, dalej "r.MI"). Burmistrz ustalił, że szerokość frontu działki – terenu inwestycji – wynosi ok. 46 m. Trzykrotna szerokość frontu działek objętych wnioskiem o ustaleniu warunków zabudowy wynosi 138 m. Zatem wokół terenu inwestycji wyznaczono obszar analizowany w odległości min. 138 m, który zgodnie z przepisami prawa, jest minimalnym obszarem, na którym przeprowadza się analizę. Na tym obszarze przeprowadzono analizę funkcji oraz cech zabudowy i zagospodarowania terenu. Granice obszaru wyznaczono głównie po naturalnych elementach zagospodarowania terenu, którymi są poszczególne kwartały zabudowy oraz po przebiegu geodezyjnych granic nieruchomości, wchodzących w skład obszaru poddanego analizie. Jednocześnie przy wyznaczaniu obszaru analizowanego wzięto pod uwagę wskazania orzecznicze, zgodnie z którymi obszaru analizowanego nie można rozszerzać dowolnie, w szczególności po to, aby poszukiwać kontynuację funkcji dla wnioskowanego przedsięwzięcia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00